This study examines the possible effects of following issues on the measurement results where Likert scales are used: (1) labeling scale midpoint, (2) ordering the answer categories (negative to positive or vice versa), (3) labeling only the extreme points vs. labeling all scale points, and (4) providing additional "no opinion" option vs. not providing this option. A field experiment was conducted on a total of 868 conveniently selected students. Students were randomly distributed one of nine different formats of the questionnaires that were designed by manipulating the midpoint labeling, extreme vs. all points labeling, the order of the points, and the existence of the "no opinion " option. Findings revealed that labeling formats produce differences in measurement results, at least for some of the variables of interest. The most impactful decision was found to be the usage of the additional "no opinion " option for the Likert scales. Research implications of the findings are discussed, and suggestions for future studies are provided.
Bu araştırmada, ülkemizde de çok yaygın şekilde kullanılan beş
aralıklı Likert ölçeklerde, (1) farklı yapılara sahip kavramların (dışsal bilgi
gerektiren ve gerektirmeyen kavramlar) ölçümünde orta noktanın farklı
terimlerle isimlendirilmesinin; (2) olumlu olumsuz kutupların yerlerini
değiştirmenin; (3) ölçeklerde ara seçeneklerin isimlendirilip
isimlendirilmemesinin; (4) ve ölçeğin yapısının zorlamalı veya zorlamasız
olmasının (ilave “fikrim yok” seçeneği bulunması) ölçüm sonuçlarında farklılık
yaratıp yaratmadığı incelenmiştir. Kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 868
kişi üzerinde yapılan bir saha araştırması sonucunda Likert ölçeklerinde cevap
seçeneklerinin tasarımındaki farklılıkların ölçüm sonuçları üzerinde etkili
olduğuna dair bazı kanıtlar ortaya çıkmıştır. Bu bulguların Likert ölçekler
içeren araştırmaların tasarımı açısından önemi tartışılmış ve çeşitli öneriler
sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 33 |