Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM ALINAN BÖLÜMÜN KARİYER MOTİVASYONU ÜZERİNE ETKİSİ: SAĞLIK BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Sayı: 37, 100 - 124, 30.04.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.808563

Öz

Bu çalışma sağlık eğitimi alan öğrencilerin kariyer motivasyon düzeylerinin ve bileşenlerinin eğitim alınan bölüm ve bireysel faktörlere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Day ve Allen (2004) tarafından geliştirilen, Taşçı vd., (2017) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Kariyer Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 25 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada tanımlayıcı istatistikler, t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin kariyer motivasyon ve alt boyutlarının ortalama puanlarının ortalamanın üstünde olduğu görülmüştür. Kariyer motivasyonu ve tüm alt faktörlerinde kadınların erkeklere, 24 ve üzeri yaş gurubunun diğer guruplara, normal öğretimin ikinci öğretime, çocuk gelişim bölümünün diğer bölümlere ve bölümü kendi isteği ile seçenlerin kendi isteğiyle seçmeyenlere göre daha yüksek puan aldığı görülmüştür. Farklı alanlarda okuyan öğrencilere yönelik kariyer motivasyon çalışmaların yapılması ve bunu etkileyen faktörlerin belirlenmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Akat, İ. (1984). İşletme Yönetimi. İzmir: Üçel Yayıncılık. 1984.
  • Alnıaçık, Ü.E. Alçin, K. Erat, S. (2012). ‘‘Relationships Between Career Motivation, Affective Commitment and Job Satisfaction.’’ Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58: 355–362.
  • Anılan, H. Çemrek, F. Anagün, Ş.S. (2008). ‘‘Ortaöğretim Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Üniversite Tercihlerine İlişkin Görüşleri (Eskişehir Örneği).’’ e-Journal of New World Sciences Academy, 3(2): 238-249.
  • Aşkar, P. Davenport, D. (2009). ‘‘An İnvestigation of Factors Related to Self-Efficacy for Java Programming Among Engineering Students.’’ The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(1): 26-32.
  • Aytaç, S. (2005). Çalışma Yaşamında Kariyer-Yönetim Planlaması Gelişimi ve Sorunları. Ezgi Kitapevi, Bursa, 2. Baskı.
  • Cesinger, B. (2011). Career and Success: A Literature Review, Discussion Paper. Stiftungslehrstuhl für Unternehmensgründungen und Unternehmertum (Entrepreneurship) an der Universität Hohenheim. Erişim adresi: http://www.dcc- selbstaendig.de/WP/WP_01_2011.pdf, Erişim tarihi: 11/08/2020.
  • Çalışkan, Ş. (2019). Mesleki Uygulama Beklentilerinin Kariyer Motivasyonu Üzerine Etkisi: Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Necmettin Erbakan üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • Day, R. Allen, T.D. (2004). ‘‘The Relationship Between Career Motivation and Self-Efficacy with Protégé Sareer Success.’’ Journal of Vocational Behavior. 64:72–91.
  • Düren, A.Z. (2000). 2000’li Yıllarda Yönetim. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Erdem, F. (2013). Örgütsel Yaşamda Güven, Sosyal Bilimlerde Güven. Vadi Yayınları. Ankara.
  • Karadaş, A. Duran, S. Kaynak, S. (2017). ‘‘Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Planlamaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi.’’ SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1).
  • Kozak, M.A. Dalkıranoğlu, T. (2012). ‘‘Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği.’’ Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1): 41-52.
  • Kuyubaşı, A.G. (2019). Kamuda Kadın Bilişim Çalışanlarının Kariyer Motivasyonu Düzeyleri ve Kariyer Hedeflerini Belirleyen Etmenler: Sgk Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi. Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Kamu Yönetimi Bilim Dalı. Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2014). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Nobel Akademik Yayıncılık, 6. Baskı, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2003). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Nobel Dağıtım.
  • Leung, S.A. Hou, Z.J. Gati, I. Li, X. (2011). ‘‘Effects of parental Expectations and Cultural-Values Orientation on Career Decision-Making Difficulties of Chinese University Students.’’ Journal of Vocational Behavior, 78: 11–20.
  • London, M. Bray, D.W. (1984). ‘‘Measuring and Developing Young Managers’ Career Motivation.’’ Journal of Management Development, 3: 3-25.
  • London, M. Noe, A. (1997). ‘‘London’s Career Motivation Theory: An Update on Measurement and Research.’’ Journual of Career Assestment, 5(1): 61-80.
  • London, M. (1983). ‘‘Toward a Theory of Career Motivation.’’ Academy of Management Review, 8: 620-630.
  • Marinas, C. Igret, R.S. Agoston, S.I. (2014). ‘‘Students’ Career Motıvatıon–A Pılot Study.’’ Proceedıngs of the 8th Internatıonal Management Conference, BUCHAREST, ROMANIA, November 6th-7th, 973- 980.
  • Noe, R.A. Noe, A.W. Bachhuber, J.A. (1990). ‘‘An Investigation of the Correlates of Career Motivation.’’ Journal of Vocational Behavior, 37(3): 340-356.
  • Öztürk, Z. Ilıman, E.Z. (2015). ‘‘Sağlık Yönetimi ve İşletmeciliği Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Bölümü Tercih Nedenleri İle Beklenti ve Motivasyon Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma.’’ Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1): 71-93.
  • Sarıkaya, T. Khorshid, L. (2009). ‘‘Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi.’’ Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2): 393-423.
  • Shin, S. Lee, J.K. Ha, M. (2017). ‘‘Influence of Career Motivation on Science Learning in Korean High School Students.’’ Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(5): 1517-1538.
  • Smith, J. Straight, R. Fanklin, T. (2011). Student Occupational Expectations: A Geolocative Study. In: Proceedings of E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, editör: Ho C. Ve Lin M. G. 2522-2526, yayın: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Honolulu, Hawaii, USA.
  • Steers, M.R. Mowday, T. Shapiro, L.D. (2004). The Future of Work Motivation Theory. Academy of Management Review, 29(3): 379-387.
  • Şirin, A. Öztürk, R. Bezci, G. Çakar, G. Çoban, A. (2008). ‘‘Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi.’’ Dirim Tıp Dergisi, 83:69-75.
  • Taşçı, M.E. Vardarlıer, P. Güner, Ş. (2017). Mentorluğun Kariyer Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: İlk Kez İşini Deneyimleyenler Üstünde Bir Uygulama. 25. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Ankara, 1095-1105.
  • Turan, S. Durceylan, B. Şişman, M. (2005). ‘‘Üniversite Yöneticilerinin Benimsedikleri İdari ve Kültürel Değerler.’’ Sosyal Bilimler Dergisi, 13: 181-202.
  • Yeşil, A. (2016). ‘‘Liderlik ve Motivasyon Teorilerine Yönelik Kavramsal Bir İnceleme.’’ A Theoretical Research on Leadership and Motivation Theories. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(3):158-180.

THE EFFECT OF THE EDUCATED DEPARTMENT ON CAREER MOTIVATION: A RESEARCH ON HEALTH DEPARTMENTS

Yıl 2021, Sayı: 37, 100 - 124, 30.04.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.808563

Öz

This study was conducted to determine whether the career motivation levels and components of health education students differ according to the department and individual factors. Developed by Day and Allen (2004) as a data collection tool in the study, Taşçı et al. (2017) used Career Motivation Scale adapted to Turkish. The data of the research were analyzed using the SPSS 25 package program. Descriptive statistics, t test and one-way analysis of variance were used in the study. It was observed that the average scores of the students' career motivation and sub-dimensions were above average. In career motivation and all its sub-factors, it was observed that women got higher scores than men, 24 and over age group, other groups, normal education second education, other departments of child development department, and those who chose the department voluntarily compared to those who did not choose the department. It is thought that it will be useful to carry out career motivation studies for students studying in different fields and to determine the factors that affect this.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Akat, İ. (1984). İşletme Yönetimi. İzmir: Üçel Yayıncılık. 1984.
  • Alnıaçık, Ü.E. Alçin, K. Erat, S. (2012). ‘‘Relationships Between Career Motivation, Affective Commitment and Job Satisfaction.’’ Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58: 355–362.
  • Anılan, H. Çemrek, F. Anagün, Ş.S. (2008). ‘‘Ortaöğretim Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Üniversite Tercihlerine İlişkin Görüşleri (Eskişehir Örneği).’’ e-Journal of New World Sciences Academy, 3(2): 238-249.
  • Aşkar, P. Davenport, D. (2009). ‘‘An İnvestigation of Factors Related to Self-Efficacy for Java Programming Among Engineering Students.’’ The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(1): 26-32.
  • Aytaç, S. (2005). Çalışma Yaşamında Kariyer-Yönetim Planlaması Gelişimi ve Sorunları. Ezgi Kitapevi, Bursa, 2. Baskı.
  • Cesinger, B. (2011). Career and Success: A Literature Review, Discussion Paper. Stiftungslehrstuhl für Unternehmensgründungen und Unternehmertum (Entrepreneurship) an der Universität Hohenheim. Erişim adresi: http://www.dcc- selbstaendig.de/WP/WP_01_2011.pdf, Erişim tarihi: 11/08/2020.
  • Çalışkan, Ş. (2019). Mesleki Uygulama Beklentilerinin Kariyer Motivasyonu Üzerine Etkisi: Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Necmettin Erbakan üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • Day, R. Allen, T.D. (2004). ‘‘The Relationship Between Career Motivation and Self-Efficacy with Protégé Sareer Success.’’ Journal of Vocational Behavior. 64:72–91.
  • Düren, A.Z. (2000). 2000’li Yıllarda Yönetim. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Erdem, F. (2013). Örgütsel Yaşamda Güven, Sosyal Bilimlerde Güven. Vadi Yayınları. Ankara.
  • Karadaş, A. Duran, S. Kaynak, S. (2017). ‘‘Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Planlamaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi.’’ SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1).
  • Kozak, M.A. Dalkıranoğlu, T. (2012). ‘‘Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği.’’ Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1): 41-52.
  • Kuyubaşı, A.G. (2019). Kamuda Kadın Bilişim Çalışanlarının Kariyer Motivasyonu Düzeyleri ve Kariyer Hedeflerini Belirleyen Etmenler: Sgk Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi. Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Kamu Yönetimi Bilim Dalı. Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2014). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Nobel Akademik Yayıncılık, 6. Baskı, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2003). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Nobel Dağıtım.
  • Leung, S.A. Hou, Z.J. Gati, I. Li, X. (2011). ‘‘Effects of parental Expectations and Cultural-Values Orientation on Career Decision-Making Difficulties of Chinese University Students.’’ Journal of Vocational Behavior, 78: 11–20.
  • London, M. Bray, D.W. (1984). ‘‘Measuring and Developing Young Managers’ Career Motivation.’’ Journal of Management Development, 3: 3-25.
  • London, M. Noe, A. (1997). ‘‘London’s Career Motivation Theory: An Update on Measurement and Research.’’ Journual of Career Assestment, 5(1): 61-80.
  • London, M. (1983). ‘‘Toward a Theory of Career Motivation.’’ Academy of Management Review, 8: 620-630.
  • Marinas, C. Igret, R.S. Agoston, S.I. (2014). ‘‘Students’ Career Motıvatıon–A Pılot Study.’’ Proceedıngs of the 8th Internatıonal Management Conference, BUCHAREST, ROMANIA, November 6th-7th, 973- 980.
  • Noe, R.A. Noe, A.W. Bachhuber, J.A. (1990). ‘‘An Investigation of the Correlates of Career Motivation.’’ Journal of Vocational Behavior, 37(3): 340-356.
  • Öztürk, Z. Ilıman, E.Z. (2015). ‘‘Sağlık Yönetimi ve İşletmeciliği Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Bölümü Tercih Nedenleri İle Beklenti ve Motivasyon Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma.’’ Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1): 71-93.
  • Sarıkaya, T. Khorshid, L. (2009). ‘‘Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi.’’ Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2): 393-423.
  • Shin, S. Lee, J.K. Ha, M. (2017). ‘‘Influence of Career Motivation on Science Learning in Korean High School Students.’’ Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(5): 1517-1538.
  • Smith, J. Straight, R. Fanklin, T. (2011). Student Occupational Expectations: A Geolocative Study. In: Proceedings of E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, editör: Ho C. Ve Lin M. G. 2522-2526, yayın: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Honolulu, Hawaii, USA.
  • Steers, M.R. Mowday, T. Shapiro, L.D. (2004). The Future of Work Motivation Theory. Academy of Management Review, 29(3): 379-387.
  • Şirin, A. Öztürk, R. Bezci, G. Çakar, G. Çoban, A. (2008). ‘‘Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi.’’ Dirim Tıp Dergisi, 83:69-75.
  • Taşçı, M.E. Vardarlıer, P. Güner, Ş. (2017). Mentorluğun Kariyer Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: İlk Kez İşini Deneyimleyenler Üstünde Bir Uygulama. 25. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Ankara, 1095-1105.
  • Turan, S. Durceylan, B. Şişman, M. (2005). ‘‘Üniversite Yöneticilerinin Benimsedikleri İdari ve Kültürel Değerler.’’ Sosyal Bilimler Dergisi, 13: 181-202.
  • Yeşil, A. (2016). ‘‘Liderlik ve Motivasyon Teorilerine Yönelik Kavramsal Bir İnceleme.’’ A Theoretical Research on Leadership and Motivation Theories. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(3):158-180.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kaya 0000-0002-2005-5370

Mustafa Filiz 0000-0002-7445-5361

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Kaya, M., & Filiz, M. (2021). EĞİTİM ALINAN BÖLÜMÜN KARİYER MOTİVASYONU ÜZERİNE ETKİSİ: SAĞLIK BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(37), 100-124. https://doi.org/10.14520/adyusbd.808563