Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TOPLUM 5.0 SÜRECİNİN GELİŞİMİ VE EĞİTİME ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Sayı: 39, 27 - 66, 30.12.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.993699

Öz

İnsanın doğası gereği öğrenmeye ve gelişime açık bir yapı arz etmesi, tarihte meydana gelen her türlü farklılaşma ve değişim hareketinin bizzat insan eli ile gerçekleştirilmesine imkân sağlamıştır. Tarihsel süreçte insanlığın gelişimi, o güne kadar elde edilen birikimin bir yansıması olarak sembol niteliğinde birçok olayla isimlendirilmiştir. Bunlardan birisi de günümüz dünyasının bilim, teknoloji ve sosyal anlamda geldiği son evreyi kapsayan ve toplum 5.0 olarak ifade edilen süreçtir. Toplum 5.0 şekilsel anlamda, ilk insandan günümüze insanlık tarihinin kat ettiği mesafenin bir toplamı olarak karşımıza çıkmaktadır. İçerik olarak ise, insanlığın gelişimsel anlamda elde ettiği birikimlerin tekrar insan yararına kullanılmasını amaç edinen bir anlayışı temsil etmektedir. Çalışma, endüstrileşmenin getirdiği teknolojik gelişim ve dijital dönüşümün, Toplum 5.0 anlayışında insanı merkeze alan bir yapıda, eğitim aracılığıyla insanlığı nasıl dönüştürebileceği konusunda farklı bakış açıları sunmaktadır. Çalışma sonuçları, teknik anlamda insanları etkileyen önemli gelişmelerin, sosyal boyutunun da olduğu ve eğitiminde bundan büyük ölçüde etkilenebileceği gerçeğini yansıtması açısından önemlidir.

Kaynakça

  • Alçın, S. (2016). Endüstri 4.0 ve insan kaynakları. Popüler Yönetim Dergisi, 63(1), 47.
  • Alias, N. A. (2019). Next gen learning in education 5.0 @uitm. https://myhe2019.uitm.edu.my/wpcontent/uploads/2019/04/Slide-Prof-Aziah-Next-Gen-Learning-25thApril.pdf adresinden 08.12.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Alp, İ. ve Levent, F. (2020). Dijital dönüşümün öğrencilerin değerleri üzerindeki etkisine ilişkin öğretmen görüşleri, Turkish Studies, 15(3), 1611-1633. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.37035.
  • Aoki, Y., Nakamura, K. & Yuminaka, Y. (2019). Science education for society 5.0. Proceedings of International Conference on Technology and Social Science (ICTSS 2019).
  • Baki, A. (2019). Matematiği öğretme bilgisi, (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Banger, G. (2017). Endüstri 4.0 ekstra, Ankara: Dorlion Yayınları.
  • Banger, G. (2019). Endüstri 4.0, Toplum 5.0. https://bizobiz.net/endustri-4-0-toplum-5-0/ adresinden 22.11.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Basu, K. (2018). The journey from ındustry 4.0 to society 5.0 with ıot, big data and aı. https://www.linkedin.com/pulse/journey-from-industry-40-society-50-iot-ai-big-data-kallol-basu adresinden 19.10.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Bulut, E. (2017). Endüstri 4.0 ve inovasyon göstergeleri kapsamında Türkiye analizi. ASSAM (7), 50-72.
  • Büyükuslu, A. R. (2020). Toplum 5.0 süper akıllı toplum yeni dünya düzeninin yeni sosyal gelişim manifestosu. İstanbul: Der Yayınları.
  • Council of Science, Technology and Innovation, (2016). Fifth science and technology basic plan. Government of Japan, Tokyo.
  • Çeliktaş, M. S., Sonlu, G., Özgel, S. ve Atalay, Y. (2015). Endüstriyel devrimin son sürümünde mühendisliğin yol haritası. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Mühendis ve Makine Dergisi, 56(662), 24-34.
  • Çepni, S. (2020). Eğitimde “bir adım ötesi” tartışmalarının kavramsal çerçevesini anlamak: dijitalleşme ve insanileşme (etik ve değerler) kavramlarında denge kurma arayışları. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, (3)2, 65 - 79.
  • Demir, E. (2018). Toplum-5-0-ve-japonya. /https://egitimheryerde.net/ adresinden 25.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Demir, F., İlhan, E. ve Kalaycı, N. (2019). Yükseköğretimde hedeflenen dönüşümü gerçekleştirme araçlarından eğitim programı 4.0. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 432-466.
  • Dirsehan, T. (2015). Classifying countries according to their export competitiveness: the position of Turkey as an emerging economy. AJIT-e, 6. 21, 71-95.
  • Dutton, H. W. 2014. Putting things to work: social and policy challenges for the ınternet of things. Info, 16(3): 1–21. https://doi.org/10.1108/info-09-2013-0047.
  • Eren, Z. (2020). “Toplum 5.0 ve dijital dünyada toplumsal dönüşüm ve eğitim 5.0.” Dijital dönüşüm ve süreçler (kitabı içinde) Editörler: Dr. Öğr. Üyesi D. Akçay, Dr. Öğr. Üyesi E. Efe, İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • Ferreira, C. M. & Serpa, S. (2018). Society 5.0 and social development: contributions to a discussion. Management and Organizational Studies 5(4), 26–31.
  • Fırat, S. Ü. ve Fırat, O. Z. (2017). Sanayi 4.0 devrimi üzerine karşılaştırmalı bir inceleme: kavramlar, küresel gelişmeler ve Türkiye. Toprak İşveren Dergisi,114, 10-23.
  • Frey, C. B. & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation?. Technological Forecasting and Social Change, 114, 254-280.
  • Fukuda, K. (2020). Science, technology and innovation ecosystem transformation toward society 5.0. International Journal of Production Economics, 220, 107460.
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan SPOTLIGHT, Special Article, 2,47- 52. Georgakopoulos, D., Jayaraman, P. P., Fazia, M., Villari, M. & Ranjan, R. (2016). Internet of Things and edge cloud computing roadmap for manufacturing. IEEE Cloud Computing, 3(4), 66-73.
  • Gladden, M. E. (2019). Who will be the members of Society 5.0? Towards an anthropology of technologically posthumanized future societies. Social Sciences, 8(5), 148.
  • Gorecky, D., Schmitt, M., Loskyll, M. & Zühlke, D. (2014, July). Human-machine-interaction in the industry 4.0 era. In 2014 12th IEEE international conference on industrial informatics (INDIN) (pp. 289-294).
  • Görçün Ö. (2017). Endüstri 4.0. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Harayama, Y. (2017). Society 5.0: Aiming for a New Human-Centered Society Japan's Science and Technology Policies for Addressing Global Social Challenges. Hitachi Review, 66(6), 556-557.
  • Harkins, A. M. (2008). Leapfrog principles and practices: Core components of education 3.0 and 4.0. Futures Research Quarterly, 24(1), 19-31.
  • Hozdić, E. (2015). Smart factory for industry 4.0: A review. International Journal of Modern Manufacturing Technologies, 7(1), 28-35.
  • İscoop (2018). From ındustry 4.0 to society 5.0: the big societal transformation plan of Japan. https://www.i-scoop.eu/industry-4-0-society-5-0/ adresinden 06.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Karabacak, Z. İ. ve Sezgin, A. A. (2019). Türkiye’de dijital dönüşüm ve dijital okuryazarlık. Türk İdare Dergisi, 1(488), 319-343.
  • Keidanren, (2017). Japan revitalization by realizing society 5.0 http://www.keidanren.or.jp/policy/2016/029_honbun.pdf adresinden 06.09.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Mashur, R., Gunawan, B. I., Fıtrıany, F., Ashoer, M., Hıdayat, M. & Adıtya, H. P. K. P. (2019). Moving from traditional to society 5.0: Case study by online transportation business. The Journal of Distribution Science, 17(9), 93-102.
  • Mustafa Kamal, N. N., Mohd Adnan, A. H., Yusof, A. A., Ahmad, M. K. & Mohd Kamal, M. A. (2019, January). Immersive Interactive Educational Experiences–Adopting Education 5.0, Industry 4.0 Learning Technologies for Malaysian Universities. In Proceedings of the International Invention, Innovative & Creative (InIIC) Conference, Series (pp. 190-196).
  • Mutluol, F. (2018). Toplum 5.0: insan merkezli değer toplumu. http://www.idemahaber.com/toplum-5-0-insan-merkezli-deger-toplumu adresinden 30.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Nuroğlu, E. (2018). Sanayide Dijital Dönüşüm Yarışında Türkiye’nin Dış Ticareti İçin Fırsatlar ve Tehditler. In 14th International Conference on Knowledge, Economy & Management.
  • Okan Gökten, P. (2018). Karanlıkta üretim: Yeniçağda maliyetin kapsamı. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20(4), 880-897. http://dx.doi.org/10.31460/mbdd.460897.
  • Özkan, M., Arzu, A. L. ve Yavuz, S. (2018). Uluslararası politik ekonomi açısından dördüncü sanayi-endüstri devrimi’nin etkileri ve Türkiye. International Journal of Political Science and Urban Studies, 6(2), 126-156.
  • Öztemel, E. (2018). Eğitimde Yeni Yönelimlerin Değerlendirilmesi ve Eğitim 4.0. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 25-30. Öztuna, B. (2017). Endüstri 4.0 (dördüncü sanayi devrimi) ile çalışma yaşamının geleceği. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Pontes, H. M., Taylor, M. & Stavropoulos, V. (2018). Beyond “Facebook addiction”: The role of cognitive-related factors and psychiatric distress in social networking site addiction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(4), 240-247.
  • Puncreobutr, V. (2016). Education 4.0: New challenge of learning. St. Theresa Journal of Humanities and Social Sciences, 2(2), 92-101. Rose, K., Eldridge, S. & Chapin, L. (2015). The internet of things: An overview. The internet society (ISOC), 80, 1-50. Saracel, N. & Aksoy, İ. (2020). Toplum 5.0: Süper Akıllı Toplum. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9(2), 26-34.
  • Selek, A. (2017). Endüstri tarihine kısa bir yolculuk. http://www.endustri40.com/endustri-tarihine-kisa-biryolculuk/ adresinden 26.10.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Semerci, Ç., Yavuz, Ö. ve Semerci, N. (2018). Eğitim 4.0’ın Türkiye’ye yansıması. 6. Uluslararası Çin’den Adriyatik’e Sosyal Bilimler Kongresi Tam Metin Bildiriler Kitabı, 168-184.
  • Seyrek, A. G. (2015). Endüstri 4.0 uygulama için yol haritası http://www.endustri40.com/endustri-4-0-uygulama-icin-yol-haritasi/ adresinden 18.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Schwab, K. & Samans, R. (2016). Future of jobs. http://reports.weforum.org/ adresinden 24.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Siemens, (2017). Endüstri 4.0 yolunda. http://cdn.endustri40.com/file/ab05aaa 7695b45c 5a64 77b6fc06f3645/End%C3%BCstri_4.0_Yolunda.pdf. s.10. adresinden 11.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Skobelev, P. O. & Borovik, S. Y. (2017). On the way from Industry 4.0 to Industry 5.0: from digital manufacturing to digital society. Industry 4.0, 2(6), 307-311.
  • Ganschar, O., Gerlach, S., Hämmerle, M., Krause, T. & Schlund, S. (2013). Produktionsarbeit der Zukunft-Industrie 4.0. Ed. Dieter Spath, Stuttgart: Fraunhofer Verlag.
  • Şahin, L. (2020). Eğitimin bugününü tartışırken geleceğini öngörmek: eğitim 4.0. Pandemi ekseninde küresel değişim ve yeni ekonomik düzen (kitabı içinde) Editörler: Pakdemirli, Z. Bayraktar, A.N. Ünalmış, S. Bayraktar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Takahashi, T. (2018). Behavioral economics of addiction in the age of a super smart society: Society 5.0. Oukan (Journal of Transdisciplinary Federation of Science and Technology), 12(2), 119-122.
  • Taghizadeh, K. & Keser, G. (2015). Dördüncü sanayi devrimi: yarının fabrikaları neye benziyor. Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği Dergisi, 84, 68-70.
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga (Çev. Selim Yeniçeri), 1. Baskı, İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Serkut, K. (2020). Toplum 5,0’da eğitim. https://serkutkizanlikli.com/toplum50egitim/Nisan 27 2020, adresinden 09.12.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • TÜSİAD ve BCG (2016). Türkiye’nin küresel rekabetçiliği için bir gereklilik olarak sanayi 4.0: gelişmekte olan ekonomi perspektifi. İstanbul: TÜSİAD.
  • Yazıcı, E. ve Düzkaya, H. (2016). Endüstri devriminde dördüncü dalga ve eğitim: Türkiye dördüncü dalga endüstri devrimine hazır mı?. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(13), 49-88.
  • Yıldırım, F. (2018). Dijital dönüşüm, kalkınmada anahtar verimlilik, https://anahtar.sanayi.gov.tr/tr/news/dijital-donusum/9628 adresinden 02.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Yorulmaz, I. (2018). Endüstri 4.0’a karşı toplum 5.0’i gelecekte neler bekliyor? https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-45918360. adresinden 02.05.2020 tarihinde erişilmiştir.

EVALUATION OF THE DEVELOPMENT OF THE SOCIETY 5.0 PROCESS AND ITS IMPACT ON EDUCATION

Yıl 2021, Sayı: 39, 27 - 66, 30.12.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.993699

Öz

The fact that human beings are open to learning and development due to their nature has enabled all kinds of differentiation and change movements in history to be realized by human hands. The development of humanity in the historical process has been named with many symbolic events as a reflection of the accumulation achieved up to that day. One of them is the process, which covers the last stage of today's world in terms of science, technology and social, and is expressed as society 5.0. The study offers different perspectives on how the technological development brought about by industrialization and the subsequent digital transformation can transform humanity through education in a structure that puts people in the center of Society 5.0 understanding. In addition, the results of the study are important in terms of reflecting the fact that important developments that affect people in technical terms also have a social dimension and can be greatly affected by this in education.

Kaynakça

  • Alçın, S. (2016). Endüstri 4.0 ve insan kaynakları. Popüler Yönetim Dergisi, 63(1), 47.
  • Alias, N. A. (2019). Next gen learning in education 5.0 @uitm. https://myhe2019.uitm.edu.my/wpcontent/uploads/2019/04/Slide-Prof-Aziah-Next-Gen-Learning-25thApril.pdf adresinden 08.12.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Alp, İ. ve Levent, F. (2020). Dijital dönüşümün öğrencilerin değerleri üzerindeki etkisine ilişkin öğretmen görüşleri, Turkish Studies, 15(3), 1611-1633. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.37035.
  • Aoki, Y., Nakamura, K. & Yuminaka, Y. (2019). Science education for society 5.0. Proceedings of International Conference on Technology and Social Science (ICTSS 2019).
  • Baki, A. (2019). Matematiği öğretme bilgisi, (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Banger, G. (2017). Endüstri 4.0 ekstra, Ankara: Dorlion Yayınları.
  • Banger, G. (2019). Endüstri 4.0, Toplum 5.0. https://bizobiz.net/endustri-4-0-toplum-5-0/ adresinden 22.11.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Basu, K. (2018). The journey from ındustry 4.0 to society 5.0 with ıot, big data and aı. https://www.linkedin.com/pulse/journey-from-industry-40-society-50-iot-ai-big-data-kallol-basu adresinden 19.10.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Bulut, E. (2017). Endüstri 4.0 ve inovasyon göstergeleri kapsamında Türkiye analizi. ASSAM (7), 50-72.
  • Büyükuslu, A. R. (2020). Toplum 5.0 süper akıllı toplum yeni dünya düzeninin yeni sosyal gelişim manifestosu. İstanbul: Der Yayınları.
  • Council of Science, Technology and Innovation, (2016). Fifth science and technology basic plan. Government of Japan, Tokyo.
  • Çeliktaş, M. S., Sonlu, G., Özgel, S. ve Atalay, Y. (2015). Endüstriyel devrimin son sürümünde mühendisliğin yol haritası. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Mühendis ve Makine Dergisi, 56(662), 24-34.
  • Çepni, S. (2020). Eğitimde “bir adım ötesi” tartışmalarının kavramsal çerçevesini anlamak: dijitalleşme ve insanileşme (etik ve değerler) kavramlarında denge kurma arayışları. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, (3)2, 65 - 79.
  • Demir, E. (2018). Toplum-5-0-ve-japonya. /https://egitimheryerde.net/ adresinden 25.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Demir, F., İlhan, E. ve Kalaycı, N. (2019). Yükseköğretimde hedeflenen dönüşümü gerçekleştirme araçlarından eğitim programı 4.0. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 432-466.
  • Dirsehan, T. (2015). Classifying countries according to their export competitiveness: the position of Turkey as an emerging economy. AJIT-e, 6. 21, 71-95.
  • Dutton, H. W. 2014. Putting things to work: social and policy challenges for the ınternet of things. Info, 16(3): 1–21. https://doi.org/10.1108/info-09-2013-0047.
  • Eren, Z. (2020). “Toplum 5.0 ve dijital dünyada toplumsal dönüşüm ve eğitim 5.0.” Dijital dönüşüm ve süreçler (kitabı içinde) Editörler: Dr. Öğr. Üyesi D. Akçay, Dr. Öğr. Üyesi E. Efe, İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • Ferreira, C. M. & Serpa, S. (2018). Society 5.0 and social development: contributions to a discussion. Management and Organizational Studies 5(4), 26–31.
  • Fırat, S. Ü. ve Fırat, O. Z. (2017). Sanayi 4.0 devrimi üzerine karşılaştırmalı bir inceleme: kavramlar, küresel gelişmeler ve Türkiye. Toprak İşveren Dergisi,114, 10-23.
  • Frey, C. B. & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation?. Technological Forecasting and Social Change, 114, 254-280.
  • Fukuda, K. (2020). Science, technology and innovation ecosystem transformation toward society 5.0. International Journal of Production Economics, 220, 107460.
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan SPOTLIGHT, Special Article, 2,47- 52. Georgakopoulos, D., Jayaraman, P. P., Fazia, M., Villari, M. & Ranjan, R. (2016). Internet of Things and edge cloud computing roadmap for manufacturing. IEEE Cloud Computing, 3(4), 66-73.
  • Gladden, M. E. (2019). Who will be the members of Society 5.0? Towards an anthropology of technologically posthumanized future societies. Social Sciences, 8(5), 148.
  • Gorecky, D., Schmitt, M., Loskyll, M. & Zühlke, D. (2014, July). Human-machine-interaction in the industry 4.0 era. In 2014 12th IEEE international conference on industrial informatics (INDIN) (pp. 289-294).
  • Görçün Ö. (2017). Endüstri 4.0. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Harayama, Y. (2017). Society 5.0: Aiming for a New Human-Centered Society Japan's Science and Technology Policies for Addressing Global Social Challenges. Hitachi Review, 66(6), 556-557.
  • Harkins, A. M. (2008). Leapfrog principles and practices: Core components of education 3.0 and 4.0. Futures Research Quarterly, 24(1), 19-31.
  • Hozdić, E. (2015). Smart factory for industry 4.0: A review. International Journal of Modern Manufacturing Technologies, 7(1), 28-35.
  • İscoop (2018). From ındustry 4.0 to society 5.0: the big societal transformation plan of Japan. https://www.i-scoop.eu/industry-4-0-society-5-0/ adresinden 06.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Karabacak, Z. İ. ve Sezgin, A. A. (2019). Türkiye’de dijital dönüşüm ve dijital okuryazarlık. Türk İdare Dergisi, 1(488), 319-343.
  • Keidanren, (2017). Japan revitalization by realizing society 5.0 http://www.keidanren.or.jp/policy/2016/029_honbun.pdf adresinden 06.09.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Mashur, R., Gunawan, B. I., Fıtrıany, F., Ashoer, M., Hıdayat, M. & Adıtya, H. P. K. P. (2019). Moving from traditional to society 5.0: Case study by online transportation business. The Journal of Distribution Science, 17(9), 93-102.
  • Mustafa Kamal, N. N., Mohd Adnan, A. H., Yusof, A. A., Ahmad, M. K. & Mohd Kamal, M. A. (2019, January). Immersive Interactive Educational Experiences–Adopting Education 5.0, Industry 4.0 Learning Technologies for Malaysian Universities. In Proceedings of the International Invention, Innovative & Creative (InIIC) Conference, Series (pp. 190-196).
  • Mutluol, F. (2018). Toplum 5.0: insan merkezli değer toplumu. http://www.idemahaber.com/toplum-5-0-insan-merkezli-deger-toplumu adresinden 30.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Nuroğlu, E. (2018). Sanayide Dijital Dönüşüm Yarışında Türkiye’nin Dış Ticareti İçin Fırsatlar ve Tehditler. In 14th International Conference on Knowledge, Economy & Management.
  • Okan Gökten, P. (2018). Karanlıkta üretim: Yeniçağda maliyetin kapsamı. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20(4), 880-897. http://dx.doi.org/10.31460/mbdd.460897.
  • Özkan, M., Arzu, A. L. ve Yavuz, S. (2018). Uluslararası politik ekonomi açısından dördüncü sanayi-endüstri devrimi’nin etkileri ve Türkiye. International Journal of Political Science and Urban Studies, 6(2), 126-156.
  • Öztemel, E. (2018). Eğitimde Yeni Yönelimlerin Değerlendirilmesi ve Eğitim 4.0. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 25-30. Öztuna, B. (2017). Endüstri 4.0 (dördüncü sanayi devrimi) ile çalışma yaşamının geleceği. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Pontes, H. M., Taylor, M. & Stavropoulos, V. (2018). Beyond “Facebook addiction”: The role of cognitive-related factors and psychiatric distress in social networking site addiction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(4), 240-247.
  • Puncreobutr, V. (2016). Education 4.0: New challenge of learning. St. Theresa Journal of Humanities and Social Sciences, 2(2), 92-101. Rose, K., Eldridge, S. & Chapin, L. (2015). The internet of things: An overview. The internet society (ISOC), 80, 1-50. Saracel, N. & Aksoy, İ. (2020). Toplum 5.0: Süper Akıllı Toplum. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9(2), 26-34.
  • Selek, A. (2017). Endüstri tarihine kısa bir yolculuk. http://www.endustri40.com/endustri-tarihine-kisa-biryolculuk/ adresinden 26.10.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Semerci, Ç., Yavuz, Ö. ve Semerci, N. (2018). Eğitim 4.0’ın Türkiye’ye yansıması. 6. Uluslararası Çin’den Adriyatik’e Sosyal Bilimler Kongresi Tam Metin Bildiriler Kitabı, 168-184.
  • Seyrek, A. G. (2015). Endüstri 4.0 uygulama için yol haritası http://www.endustri40.com/endustri-4-0-uygulama-icin-yol-haritasi/ adresinden 18.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Schwab, K. & Samans, R. (2016). Future of jobs. http://reports.weforum.org/ adresinden 24.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Siemens, (2017). Endüstri 4.0 yolunda. http://cdn.endustri40.com/file/ab05aaa 7695b45c 5a64 77b6fc06f3645/End%C3%BCstri_4.0_Yolunda.pdf. s.10. adresinden 11.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Skobelev, P. O. & Borovik, S. Y. (2017). On the way from Industry 4.0 to Industry 5.0: from digital manufacturing to digital society. Industry 4.0, 2(6), 307-311.
  • Ganschar, O., Gerlach, S., Hämmerle, M., Krause, T. & Schlund, S. (2013). Produktionsarbeit der Zukunft-Industrie 4.0. Ed. Dieter Spath, Stuttgart: Fraunhofer Verlag.
  • Şahin, L. (2020). Eğitimin bugününü tartışırken geleceğini öngörmek: eğitim 4.0. Pandemi ekseninde küresel değişim ve yeni ekonomik düzen (kitabı içinde) Editörler: Pakdemirli, Z. Bayraktar, A.N. Ünalmış, S. Bayraktar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Takahashi, T. (2018). Behavioral economics of addiction in the age of a super smart society: Society 5.0. Oukan (Journal of Transdisciplinary Federation of Science and Technology), 12(2), 119-122.
  • Taghizadeh, K. & Keser, G. (2015). Dördüncü sanayi devrimi: yarının fabrikaları neye benziyor. Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği Dergisi, 84, 68-70.
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga (Çev. Selim Yeniçeri), 1. Baskı, İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Serkut, K. (2020). Toplum 5,0’da eğitim. https://serkutkizanlikli.com/toplum50egitim/Nisan 27 2020, adresinden 09.12.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • TÜSİAD ve BCG (2016). Türkiye’nin küresel rekabetçiliği için bir gereklilik olarak sanayi 4.0: gelişmekte olan ekonomi perspektifi. İstanbul: TÜSİAD.
  • Yazıcı, E. ve Düzkaya, H. (2016). Endüstri devriminde dördüncü dalga ve eğitim: Türkiye dördüncü dalga endüstri devrimine hazır mı?. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(13), 49-88.
  • Yıldırım, F. (2018). Dijital dönüşüm, kalkınmada anahtar verimlilik, https://anahtar.sanayi.gov.tr/tr/news/dijital-donusum/9628 adresinden 02.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Yorulmaz, I. (2018). Endüstri 4.0’a karşı toplum 5.0’i gelecekte neler bekliyor? https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-45918360. adresinden 02.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Harun Er 0000-0002-0454-6807

Saim Turan 0000-0003-0298-8609

Selahattin Kaymakcı 0000-0001-5905-9902

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Er, H., Turan, S., & Kaymakcı, S. (2021). TOPLUM 5.0 SÜRECİNİN GELİŞİMİ VE EĞİTİME ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(39), 27-66. https://doi.org/10.14520/adyusbd.993699