Expectations and sensitivities of consumers have caused a new approach in marketing financial support, which has become more popular in the recent years, has arisen. This approach which is financially defined as "the cooperation system" or "the savings based interest-free financial system", can be considered in marketing respect as "participatory marketing approach or system". This marketing approach is implemented by enterprises completely based on service marketing approach.
The purpose of this study is to present what this system which can be called in marketing respect as participatory marketing and financially as cooperation or savings based interest-free financial system, is through a marketing perspective. In addition to this, the strengths and weaknesses of the participatory marketing system and the way of operation are tried to be explained. As a result of the study, execution of the system through an interest-free basis, not exposing consumers any additional burden and determining installments in accordance with the solvency of consumers are considered as the grounds for the success of this marketing approach. The issues considered as the factors restricting operation of the system are that the system is completely based on trust, the establishments implementing the system are private firms and there is not any state guarantee.
Participation Marketing Service Marketing Savings Based Interest-Free Financing System Savings-based Interest-free Financing System Service Marketing.
Tüketicilerde oluşan beklenti ve hassasiyetler, son yıllarda popülerlik kazanan finansal destek pazarlamasına yönelik yeni bir anlayışın ortaya çıkmasına neden olmuştur. Finansal açıdan “elbirliği sistemi” veya “tasarrufa dayalı faizsiz finansal sitem” olarak tanımlanmakta olan bu anlayışı, pazarlama açısından ise “katılımlı pazarlama anlayışı veya sitemi” olarak değerlendirmek mümkündür. Bu pazarlama anlayışı, işletmeler tarafından tamamen hizmet pazarlaması anlayışına dayalı olarak yürütülmektedir.
Bu çalışmanın amacı, katılımlı pazarlama olarak adlandırılabilen, finansal açıdan ise elbirliği veya tasarrufa dayalı faizsiz finansal sitem olarak adlandırılan sistemin pazarlama bakış açısı ile ne olduğunu ortaya koymaktır. Bununla birlikte katılımlı pazarlama sisteminin üstün ve zayıf yönleri, işleyiş şeklinin nasıl olduğu açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda, hizmetin faizsiz olarak yürütülmesi, tüketiciye ek bir maliyet yüklememesi ve taksitlerin tüketicinin ödeme gücüne göre belirlenmesi bu pazarlama anlayışının başarısındaki sebepler olarak değerlendirilmiştir. Hizmetin işleyişinin tamamen güvene dayalı olması, sistemi uygulayan işletmelerin özel işletmeler olması ve devlet güvencesinin olmayışı sistemin işleyişini sınırlandıran faktörler olarak görülmüştür.
Katılımlı Pazarlama Hizmet Pazarlaması Tasarrufa Dayalı Faizsiz Finansman Sistemi Tasarrufa Dayalı Faizsiz Finansman Sistemi Hizmet Pazarlaması.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Ağustos 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 41 |