Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Salgını Sürecinde Kısıtlamaların ve Endişelerin Tüketici Davranışına Etkileri

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 69 - 82, 01.12.2020

Öz

İnternetin, ticari amaçla kullanması ile birlikte tüketiciler online alışverişi tercih etmeye başlamışlardır. Tüketicileri online alışverişe motive eden çeşitli unsurlar, literatürdeki çalışmalarda incelenmiştir. Covid-19 salgını ile birlikte virüsün yayılmasını önleme amaçlı kısıtlamalar ile virüs kapma endişesi, tüketicileri online alışverişi tercih etmeye motive eden iki unsur olarak karşımıza çıkmıştır. Kısıtlamalar ile sokağa çıkma yasakları, şehirlerarası seyahat düzenlemeleri, bazı işyerlerinin kapalı kalması gibi düzenlemeler ifade edilirken, endişeler ile kalabalık alanlarda sosyal mesafenin korunamaması nedeniyle virüs kapma korkusu anlatılmaktadır. Bu çalışmada, dünyada Covid-19 salgınının yoğun olarak görülmeye başladığı Şubat 2020 ayı başından Nisan 2020 ayı sonuna kadar geçen süreçte kısıtlamalar ve endişesinin online alışverişte tüketici davranışına etkilerinin toplanan verilerle analiz edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda, kısıtlamalar ve endişenin gündeme geldiği tarihten itibaren tüketicilerin dijital etkileşiminin arttığı, online ticaret verilerinde önemli değişimlerin yaşandığı görülmüştür. Elde edilen sonuçlar, kısıtlamalar ile endişenin tüketici davranışı üzerindeki etkilerinin anlaşılmasına, salgın sürecinde online alışverişte yaşanan gelişmelerin doğru yorumlanmasına ve online ticarette yaşanacak değişimin öngörülmesine katkı verebilecektir

Kaynakça

  • Alirour M, Hajaliakbari F, Javanbakht N, (2011) The İmpact of Web-Marketing Mix (4S) on Development of Tourism Industry in Iran. International Journal of Business and Social Science, 2 (6): 267- 274.
  • Cheung C M K, Zhu L, Kwong T, Chan G, Limayem M (2003) Online Customer Behaviour: A Review and Agenda for Future Research. 16. Bled eCommerce Conference, Bled Slovenia, Haziran 9–11, http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1112&context=bled2003 (09 Ağustos 2017).
  • Cheung C M K, Lee M K O (2006) Understanding Consumer Trust in Internet Shopping: A Multidisciplinary Approach. Journal of The Association for Information Science and Technology 8 (12): 479-492.
  • Childers T L, Carr C L, Peck J, Carson S (2001) Hedonic and Utilitarian Motivations For Retail Shopping Behavior. Journal of Retailing, 77 ( 4 ): 51-53.
  • Constantinides E (2002) The 4 Web-Marketing Mix Model. Electronic Commerce Research and Applications No 1: 57–76. Dange U., Kumar V.(2012), A Study of Factors Affecting Online Buying Behaviour: A Conceptual Model, https://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=2285350, (11 Aralık 2017)
  • Davis F D, Bagozzi R P, Warshaw P R (1989) User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35 ( 8 ): 982 – 1003.
  • Dziewanowska K (2015) Dimensions of Real and Virtual Consumer Experiences. University of Warsaw, Faculty of Management, Working Paper Series No 4/November: 1 – 55.
  • Elia M (2009) Internet Marketing, Web Site Design and Consumer Behaviour. University of Manchester, https://studentnet.cs.manchester.ac.uk/resources /library/thesis_abstracts/MSc09/FullText/EliaMiranda.pdf (09 Ağustos 2017)
  • Foucault B E, Scheufele D A (2002) Web vs Campus Store? Why Students Buy Textbooks Online. Journal of Consumer Marketing, 19 ( 5 ): 409-423.
  • Li N, Zhang P (2002) Consumer Online Shopping Attitudes and Behaviour: An Assessment of Research. Eighth Americas Conference on Information Systems: 508 – 517.
  • Nicholson M, Clarke I, Blakenmore M (2001) Multichannel Consumer Behaviour in the Retail Fashion Sector: Toward a Longitudinal Ethnography. Proceedings of the 11th International Conference on Research in the Distributive Trades, Tilburg, The Netherlands; 26 – 42. Özen H, Kodaz N (2012) Utilitarian or Hedonic? Cross Culturel Study In Online Shopping, World Marketing Congress Cultural Perspective in Marketing, 28.08-01.09: 238 – 243.
  • Russo, J E (2002) Aiding purchase decisions on the Internet”, Proceedings of the Winter International Conference on Advances in Infrastructure for Electronic Business, Education, Science and Medicine on the Internet, citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.. (28 Temmuz 2017).
  • Suki N M, Suki N M (2013) Consumer Online Shopping Behavior: The Effect of Internet Marketing Environment, Product Characteristics, Familarity and Confidence and Promotional Offer. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering 7 ( 3 ): 814 – 819.
  • Turban E, Lee J, King D, Chung H M (2000) Elektronic Commerce A Manageriel Perspective (Prentice Hall Inc, New Jersey). Vellido A, Lisboa P J G, Meehan K (2000) Quantitative Characterization and Prediction of Online Purchasing Behavior: A Latent Variable Approach. International Journal of Electronic Commerce, 4 ( 4 ): 83-104.
  • Uygun M, Özçiftçi V, Divanoğlu S U (2011) Tüketicilerin Online Alışveriş Davranışını Etkileyen Faktörler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 ( 2 ): 373 – 385.
  • Zhou L, Dai L, Zhang D (2007) Online Shopping Acceptance Model – A Critical Survey Of Consumer Factors In Online Shopping. Journal of Electronic Commerce Research 8 ( 1 ): 41 – 62.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serhan Keskin 0000-0001-8282-3358

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 2 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Keskin, S. (2020). Covid-19 Salgını Sürecinde Kısıtlamaların ve Endişelerin Tüketici Davranışına Etkileri. Ahi Evran Akademi, 1(2), 69-82.