Amaç: Çalışmanın amacı, akademisyenlerde fiziksel aktivite düzeyi (FAD), tükenmişlik, iş doyumu, yaşam kalitesi ve bazı sosyodemografik faktörler arasındaki ilişkileri incelemekti.
Araçlar ve Yöntem: Çalışmaya araştırma görevlileri, öğretim görevlileri, doktor öğretim üyeleri, doçent doktorlar ve profesör doktorlardan oluşan 214 akademisyen dahil edildi. Bilgisayar kullanım süresi, görev süresi, yaş, yurt dışı tecrübesi, FAD (Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi ile), tükenmişlik düzeyi (Maslach Tükenmişlik Ölçeği ile), iş doyumu (Öğretim Elemanları İş Doyumu Ölçeği ile) ve yaşam kalitesi (Kısa Form 36 Sağlık Anketi ile) değerlendirildi.
Bulgular: Bilgisayar kullanım süresi, FAD, tükenmişlik, iş doyumu ve yaşam kalitesinin akademik ünvana göre değiştiği görüldü (p<0.05). Araştırma görevlilerinde bilgisayar kullanım süresi ve tükenmişlik düzeyi en yüksek iken, iş doyumu ve yaşam kalitesi en düşüktü. Bu bulgu profesörlerde tam tersi olarak bulundu (p<0.05). Tükenmişlik ile iş doyumu ve yaşam kalitesi arasında güçlü negatif ilişkiler gözlendi (p<0.05). Yurt dışı tecrübesi olanların daha az tükenmişlik, daha yüksek iş doyumu ve yaşam kalitesine sahip olduğu bulundu (p<0.05). Her bir akademik unvan grubunda, FAD ile tükenmişlik arasında anlamlı güçlü negatif ilişkiler gözlenirken, FAD ile iş doyumu ve yaşam kalitesi arasında anlamlı güçlü pozitif ilişkiler gözlendi (p<0.05).
Sonuç: Çalışma koşullarının iyileştirilmesi, yurtdışı tecrübesi kazanmalarının sağlanması, yeterli ve düzenli fiziksel aktivitenin teşvik edilmesi ile akademisyenlerin tükenmişlik düzeylerinin azaltılabileceği, iş doyumlarının ve yaşam kalitelerinin artırılabileceği düşünülmektedir.
fiziksel aktivite tükenmişlik iş doyumu yaşam kalitesi sosyodemografik faktörler
Purpose: The aim of the study was to examine the relationships between physical activity level (PAL), burnout, job satisfaction, quality of life, and some sociodemographic factors in academicians.
Materials and Methods: The study included 214 academicians, including research assistants, lecturers, assistant professors, associate professors, and professors. Computer usage time, tenure of office, age, experience abroad, PAL (with International Physical Activity Questionnaire), burnout level (with Maslach Burnout Inventory), job satisfaction (with Job Satisfaction Scale for Academicians), and quality of life (with Short Form-36 Health Survey) were evaluated.
Results: It was observed that computer usage time, PAL, burnout, job satisfaction, and quality of life varied according to the academic title (p<0.05). Computer usage time and burnout level were the highest among research assistants, while job satisfaction and quality of life were the lowest. This finding was found to be the opposite in professors (p<0.05). Strong negative relationships were observed between burnout and job satisfaction, and quality of life (p<0.05). Those with experience abroad had lower burnout levels, higher job satisfaction, and quality of life (p<0.05). In each academic title group, significant and strong negative relationships were observed between PAL and burnout, while significant strong positive relationships were observed between PAL and job satisfaction and quality of life (p<0.05).
Conclusion: It is thought that the academicians' burnout levels can be decreased and job satisfaction and quality of life can be increased by improving working conditions, enabling them to gain experience abroad, and encouraging adequate and regular physical activity.
physical activity burnout job satisfaction quality of life sociodemographic factors
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Bilimsel Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Dergimiz, ULAKBİM TR Dizin, DOAJ, Index Copernicus, EBSCO ve Türkiye Atıf Dizini (Turkiye Citation Index)' de indekslenmektedir. Ahi Evran Tıp dergisi süreli bilimsel yayındır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.