Türkiye, dünyada en fazla göçmen barındıran
ülkelerden birisidir ve göç hareketlerinin de ülkelerin eğitimini ve eğitim
politikalarını etkilediği yadsınamaz bir gerçektir. Türkiye’de göçmen çocuklara
ilişkin yapılmış olan çalışmalarda birçok farklı sorun tespiti yapılmıştır. Bu
sorunların içinde en önemli olanlardan birisi eğitim sorunudur. Milli Eğitim
Bakanlığı başta olmak üzere pek çok kurum, göçmenlerin eğitimi ile ilgili
çalışmalar yürütmektedir. Göçmenlerin eğitim sorunları söz konusu olduğunda ise
uyum sorunu karşımıza çıkmaktadır. Uyum, göç hareketleri sonrasında karşımıza
çıkan çok boyutlu ve farklı süreçleri içeren olgusal bir durumdur. Göçmen
çocuklarda gözlemlenen uyum ve davranış problemleri, bu çocukların yaşadıkları
güçlükleri ifade etme biçimi, bir nevi yardım isteme şekli olarak da
görülebilir. Bu problemler aslında çocuklar için gelişimsel bir işlev de
taşımaktadır. Zira okula uyum, çocuk ve ergenler için birincil sosyo-kültürel
gelişim görevidir. Türkiye’de yapılan bilimsel çalışmalar; okullarda çok
kültürlü yapıyı destekleyen, kültürlerarası etkileşime imkân tanıyan,
kültürlerin ortak olumlu yönlerine vurgu yapan yani öğrencilerin uyumunu
kolaylaştırıcı eğitim programlarına ihtiyaç olduğunu ortaya koymaktadır. Ancak
Türkiye’de hâlâ göçmen öğrencilere yönelik olarak onların eğitim sistemine
entegrasyonunu kolaylaştıracak bir eğitsel uyum programı bulunmamaktadır. Bu
bağlamda göçmen öğrenciler için eğitim politikalarının yeniden gözden
geçirilmesi ve eğitsel uyum programlarının hayata geçirilmesi yönünde
çalışmalar yürütülmesi yararlı olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |