The first step for the formation of the European Union (EU) was taken with the Paris Agreement and the "European Coal and Steel Community" (ECSC). In 1957, the European Economic Community (EEC) was established with the Treaty of Rome in order to ensure the free movement of labor, goods and services between countries. With the establishment of the EEC, the foundations of the EU were laid. The market change caused by globalization, Covid-19 and the Ukraine-Russia war has caused countries to take steps to change their transportation policies. In particular, the removal of barriers to inter-country logistics activities positively affects the economies of the countries. EU member countries create common transportation policies in order to realize their trade between themselves and with other countries in a cheap and fast way. In this study, the transportation policies implemented by Turkey within the scope of the harmonization process with the EU were examined. As a result of this analysis, it has been foreseen that positive developments have been achieved in all transportation modes, but it is necessary for Turkey to complete the deficiencies in railway transportation and combined transportation modes for full membership. Compared to EU countries, it is seen that the development in transport modes is insufficient.
Keywords: EU, Transport, Modes of Transport, Logistics
Avrupa Birliğinin (AB) oluşumu için ilk adım Paris Antlaşması ile “Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu” (AKÇT) ile atılmıştır. 1957 yılında ise Roma Antlaşması ile emek, mal ve hizmetin ülkelerarası serbest dolaşımını sağlamak amacıyla “Avrupa Ekonomik Topluluğu” (AET) kurulmuştur. AET’nin kurulması ile AB’nin temelleri atılmıştır. Küreselleşme, Covid-19 ve Ukrayna-Rusya savaşının etkisiyle oluşan pazar değişikliği ülkelerin ulaştırma politikalarını değiştirme yönünde adım atmasına neden olmuştur. Özellikle ülkelerarası lojistik faaliyetlerinin önündeki engellerin kaldırılması ülke ekonomilerini pozitif yönde etkilemektedir. AB üyesi olan ülkeler kendi arasında ve diğer ülkeler ile yaptıkları ticaret ucuz ve hızlı bir şekilde gerçekleştirmek adına ortak ulaştırma politikaları oluşturmaktadır. Bu çalışmada AB’ye uyum süreci kapsamında Türkiye’nin uygulamış olduğu ulaştırma politikaları incelenmiştir. Bu analizin sonucunda bütün ulaşım modlarında olumlu gelişmeler sağlandığı ancak Türkiye’nin tam üyelik için demiryolu taşımacılığı ve kombine taşımacılık modlarındaki eksikliklerinin tamamlamasının gerekliliği öngörülmüştür. AB ülkeleriyle kıyaslandığında taşıma modlarındaki gelişmenin yetersiz olduğu görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |