In this study, it was aimed to examine a total of 254 articles about educational games in the WoS database between 2012-2021 in terms of bibliometric indicators. For this purpose, the keywords used in the articles, the cited studies, the density of co-citations according to the time course, the distribution of cited journals, the country and affiliation co-operations were analyzed by social network analysis. It is determined that the largest keyword set is "educational computer game". When the most cited studies are examined, it is seen that these studies focus on topics such as computer and digital games, game-based learning. While studies on performance-based game-based learning were mostly cited in 2012, it has been noted that the most cited subjects in recent years are studies on digital, mobile and computer-based games. It has been seen that the most cited journal in scientific studies on educational games is "Computer & Education". It has been determined that the most important place in the cooperation between countries belongs to the USA, Spain and Taiwan, respectively. In terms of corporate collaborations, it has been seen that the "National Taiwan University of Science and Technology" in Taiwan is in an important and critical position that allows other institutions to stay in contact.
Bibliometric analysis digital games educational games social network analysis
Bu çalışmada 2012-2021 yılları arasında WoS veri tabanında yer alan eğitsel oyunlar ile ilgili toplam 254 makale bibliyometrik göstergeler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, makalelerde kullanılan anahtar kelimeler, atıf yapılan çalışmalar, ortak atıfların zaman akışına göre yoğunluğu, atıf yapılan dergilerin dağılımı, ülke ve kurum işbirlikleri sosyal ağ analizi ile çözümlenmiştir. En büyük anahtar kelime kümesinin “educational computer game” olduğu belirlenmiştir. En çok atıf alan çalışmalar incelendiğinde ise bu çalışmaların bilgisayar ve dijital oyunlar, oyun tabanlı öğrenme gibi konular üzerine odaklandığı görülmüştür. 2012 yılında daha çok performansa dayalı oyun tabanlı öğrenme ile ilgili çalışmalar atıf almışken son yıllarda en çok atıf alan konular dijital, mobil ve bilgisayar tabanlı oyunlar üzerine olan çalışmalar olduğu dikkatleri çekmiştir. Eğitsel oyunlar ile ilgili yapılan bilimsel çalışmalarda en çok atıf alan derginin “Computer & Education” olduğu görülmüştür. Ülkeler arası iş birlikteliğinde en önemli yerin sırasıyla Amerika Birleşik Devletleri’ne İspanya’ya ve Taiwan’a ait olduğu belirlenmiştir. Kurum iş birliktelikleri açısından ise Tayvan’da yer alan “National Taiwan University of Science and Technology” ‘nın diğer kurumların ilişki içinde kalmasını sağlayan önemli ve kritik bir konumda olduğu görülmüştür.
Bibliyometrik analiz dijital oyunlar eğitsel oyunlar sosyal ağ analizi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |