Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okuma Becerisinin Geliştirilmesinde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımına Yönelik Çalışmaların Sistematik Derlemesi

Yıl 2023, , 1 - 19, 30.03.2023
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1226068

Öz

Bu araştırma, okuma becerisinin geliştirilmesinde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımına yönelik çalışmaların belirli ölçütlere göre incelenmesi ve bu alandaki genel eğilimlerinin belirlenmesini amaçlamaktadır. İlgili amaç doğrultusunda, araştırmada sistematik derleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, Web of Science, ERIC, TR Dizin, Dergipark, YÖK TEZ, YÖK Ulusal Tez Merkezi ve Google Scholar veri tabanlarında yer alan artırılmış gerçeklik ve okuma konulu 4’ü tez, 31 tanesi makale olmak üzere toplam 35 çalışma oluşturmaktadır. Çalışmalar, yayınladığı yıl, yaklaşım, çalışma grubu, veri toplama araçları, veri analiz yöntemleri, merkeze alınan değişkenler ve anahtar kelimeler şeklinde belirlenen ölçütler doğrultusunda incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, en fazla çalışmanın 2022 yılında üniversite düzeyinde gerçekleştirildiği görülmektedir. Bununla birlikte çalışmalarda en fazla karma ve nicel yöntemin kullanıldığı, birçok veri toplama aracı ve veri analiz yöntemlerine başvurulduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca çalışmalarda merkeze alınan değişken ve anahtar kelimelerin genellikle okuduğunu anlama ve artırılmış gerçeklik olduğu görülmektedir. Sonuçlar kapsamında, okulöncesinden lisansüstü eğitime kadar bütün kademelerde fayda sağladığı görülen artırılmış gerçeklik teknolojisinin, okuma becerisi özelinde okuduğunu anlama, akıcı okuma, okuma motivasyonu ve okuma tutumu gibi okumanın bilişsel ve duyuşsal birçok özelliğinin geliştirilmesinde kullanılabileceği gibi farklı yöntem ve veri toplama araçları kullanılarak sürecin daha derinlemesine incelenmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Abdüsselam, M., S. (2014). Arttırılmış gerçeklik ortamı kullanılarak fizik dersi manyetizma konusunda öğretim materyalinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Abdüsselam, M. S. ve Karal, H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklik ortamlarının öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi: 11. sınıf manyetizma konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 170–181.
  • Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2013). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Altınpulluk, H. (2018). Türkiye’de artırılmış gerçeklikle ilgili hazırlanan tezlerin bibliyometrik analiz yöntemiyle incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 248-272. doi: https://doi.org/10.17943/etku.337347.
  • Ashraf, H. M., Al-Sobhi, S. A., and El-Naas, M. H. (2022). Mapping the desalination journal: A systematic bibliometric study over 54 years. Desalination, 526, 115535. https://doi.org/10.1016/j.desal.2021.115535.
  • Aydoğdu, F. (2021). Türkiye’de artırılmış gerçeklikle ilgili eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 338-357. DOI: 10.17943/etku.878443.
  • Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and virtual environments, 6(4), 355-385.
  • Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S., and Kinshuk. (2014). Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Research and Applications. Educational Technology & Society, 17 (4), 133–149. Retrived from: http://hdl.handle.net/10256/17763.
  • Batdı, V. ve Gürgen-Akıcı, B. (2022). Doküman incelemesinde artırılmış gerçeklik uygulamalarına ilişkin nitel ve nicel verileri karşılaştırma: Bir karma-meta yöntemi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 997-1016. DOI: 10.17755/esosder.1060318.
  • Billinghurst, M. and Duenser, A. (2012). Augmented reality in the classroom. Computer 45(7), 56-63.
  • Bursalı, H. (2022). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına, motivasyonlarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cai, S., Wang, X., and Chiang, F.K. (2014). A case study of augmented reality simulation system application in a chemistry course. Computers in Human Behavior, 37, 31–40.
  • Chen, Y-C. (2006). A study of comparing the use of augmented reality and physical models in chemistry education. Proceedings of the 2006 ACM international conference on Virtual reality continuum and its applications, 369-372.
  • Chen, C., Song, I.-Y., Yuan, X., and Zhang, J. (2008). The thematic and citation landscape of Data and Knowledge Engineering (1985–2007). Data & Knowledge Engineering, 67(2), 234 259. https://doi.org/10.1016/j. datak.2008.05.004.
  • Chen, Y. (2013). Learning protein structure with peers in an ar-enhanced learning environment. (Master’s Thesis). University of Washington, USA.
  • Chen, P., Liu, X., Cheng, W., and Huang, R. (2017). A review of using Augmented Reality in Education from 2011 to 2016. Innovations in smart learning, 13-18. Retrived from: file:///C:/Users/erz%C3%BCni/Downloads/2017_Book_InnovationsInSmartLearning.pdf.
  • Çetin, H. (2020). Arttırılmış gerçeklik temelli hikayelerin okuma becerileri üzerindeki etkisi: biçimlendirici deney araştırması. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, Ankara.
  • Çetinkaya-Özdemir, E. (2019). Artırılmış gerçeklik temelli okuma çalışmalarının bazı okuma değişkenleri ve derse katılım üzerindeki etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, Ankara.
  • Çetintav, G. ve Yılmaz, R. (2022). Matematik ve geometri eğitimi alanında artırılmış gerçeklik ile ilgili yayınlanmış makalelerin sistematik olarak incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi,10(1),47-61. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kebd/issue/70876/1077084.
  • Gün, E. (2014). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin uzamsal yeteneklerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, Ankara.
  • İbili, E. (2013). Geometri dersi için artırılmış gerçeklik materyallerinin geliştirilmesi, uygulanması ve etkisinin değerlendirilmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, Ankara.
  • İstanbullu, A. ve Yalçın, B. (2022). Artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanım durumunun bibliyometrik analiz ile incelenmesi ve araştırmacılara öneriler. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (52), 29-45. DOI: 10.30794/pausbed.1115885.
  • Kara, A. (2018). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimde kullanılmasına yönelik araştırmaların incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, Erzurum.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik derleme metodolojisi: Sistematik derleme hazırlamak için bir rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Kaur, D. P., Mantri, A., and Horan, B. (2020). Enhancing student motivation with use of augmented reality for ınteractive learning in engineering education. Procedia Computer Science, 172, 881- 885.
  • Keskin, H. K. (2012). Akıcı okuma yöntemlerinin okuma becerileri üzerindeki etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, Ankara.
  • Kocaman-Karoğlu, A., Bal-Çetinkaya, K. ve Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 sürecinde Türkiye’de eğitimde dijital dönüşüm. Üniversite araştırmaları dergisi, 3(3), 147-158.
  • Lasserson, T. J., Thomas, J. and Higgins, J. P. T. (2019). Starting a review. In J. P. T. Higgins vd. (Eds). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (2nd Edition) (pp. 3-12). Hoboken: Wiley-Blackwell.
  • Li, H., An, H., Wang, Y., Huang, J., and Gao, X. (2016). Evolutionary features of academic articles co-keyword network and keywords co-occurrence network: Based on two-mode affiliation network. Physica A: Statistical Mechanics and Its Applications, 450, 657-669. https://doi.org/10.1016/j.physa.2016.01.017
  • McKenzie, J. and Darnell, D. (2003, May 23). The eye magic book. A report into augmented reality storytelling in the context of a children’s workshop. Retrieved from http://www.mindspacesolutions.com/demos/eyeMagicWorkShopReport.pdf.
  • Núñez, M., Quirós, R., Núñez, I., Carda, J. B., Camahort, E. and Mauri, J. L. (2008, July). Collaborative augmented reality for inorganic chemistry education. Paper presented at WSEAS International Conference Mathematics and Computers in Science and Engineering, Greece.
  • Özdemir, M. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile öğrenmeye yönelik deneysel çalışmalar: sistematik bir inceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 609-632.
  • Perez-Lopez, D. and Contero, M. (2013). Delivering educational multimedia contents through an augmented reality application: a case study on its impact on knowledge acquisition and retention. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 12(4), 19–28.
  • Sayımer, İ. and Küçüksaraç, B. (2015). Contribution of new technologies to university education: Opinions of communication faculty students on augmented reality applications. Journal of Human Sciences, 12(2), 1536-1554.
  • Seçkin Kapucu, M. ve Yıldırım, İ. (2019). Türkiye'de sanal ve artırılmış gerçeklik üzerine eğitimde yapılan çalışmalara ilişkin metodolojik bir inceleme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (73), 26-46.
  • Sünger, İ. (2019). Artırılmış Gerçeklik Kavramı Üzerine İçerik Analizi Çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, Balıkesir.
  • Tatar, E., Kağızmanlı, T.B., ve Akkaya, A. (2013). Türkiye’de teknoloji destekli matematik eğitimi araştırmalarının içerik analizi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 33-50.
  • Türel, Y. K. ve Bayer, H. (2021). Türkiye’de lisansüstü tezlerde artırılmış gerçeklik kullanımı üzerine araştırma eğilimleri. Turkish Journal of Educational Studies, 8(2), 195-214. DOI: 10.33907/turkjes.818899.
  • Usta, E., Korucu, A. T. ve Yavuzarslan, İ. F. (2016). Eğitimde artırılmış gerçeklik teknolojilerinin kullanımı: 2007-2016 döneminde Türkiye’de yapılan araştırmaların içerik analizi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 84-95.
  • Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of the literatüre. http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001330/133010e.pdf adresinden 15.12.2022 tarihinde edinilmiştir.
  • Wu, W. H., Hsiao, H. C., Wu, P. L., Lin, C. H. and Huang, S. H. (2012). Investigating the learning-theory foundations of game-based learning: A meta-analysis. Journal of Computer Assisted Learning 28(3), 265-279.
  • Yılmaz, R. M. (2014). Artırılmış gerçeklik teknolojisiyle 3 boyutlu hikaye canlandırmanın hikaye kurgulama becerisine ve yaratıcılığa etkisi. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensitüsü, Erzurum.
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal Bilimlerde ve eğitim bilimlerinde sistematik derleme, meta değerlendirme ve bibliyometrik analizler. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490.
  • Yüksel, Ö. ve Kaya, E. (2021). Türkiye’de eğitim alanında artırılmış gerçeklikle ilgili yapılan tezlerin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11 (1), 263-279. DOI: 10.48146/odusobiad.831564.
  • Zelzele, B. (2014). Zayıf okuyucuların okuma becerisinin geliştirilmesi ve okuma güçlüklerinde teknoloji kullanımı. İ. S. Ertem (Ed.), Okuma yazma eğitimi ve teknoloji içinde (s. 128). Ankara: Nobel.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezgi Çetinkaya Özdemir 0000-0002-4341-7864

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Çetinkaya Özdemir, E. (2023). Okuma Becerisinin Geliştirilmesinde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımına Yönelik Çalışmaların Sistematik Derlemesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1-19. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1226068