Öğretmen Yetiştirmede Beceri Uyuşmazlığı
Yıl 2016,
Cilt: 2 Sayı: 3, 1 - 14, 27.12.2016
Firdevs Güneş
,
Tuğba Uygun
Öz
Öğretmenlik
mesleği öğrencilerin bilgilerinin yapılandırılması ve harekete geçirilmesini
sağlamaktır. Bu açıdan lisans eğitimi sürecinde odaklanılması gereken başlıca
mesleklerden biridir. Sınıflarda etkili bir öğretimin gerçekleşebilmesi ancak
gerekli bilgi ve becerilere sahip olan öğretmenler tarafından
gerçekleştirilebilir. Bu yüzden öğretmenlerin öğretim programlarını anlamaları
ve bu programlardaki bilgileri mesleklerinin gerektirdiği becerileri etkili bir
şekilde kullanmaları gerekmektedir. Ayrıca, yapılan çeşitli çalışmalarla
öğretmenlere kazandırılacak temel beceriler araştırılmış ve belirlenmeye
çalışılmıştır. Oysa gerçekte öğretmenlerin program ve mesleklerinin
gerektirdiği bilgi ve becerilerle uygulamada sergiledikleri arasında farklılık
olduğu görülmektedir. Diğer bir ifadeyle günümüzde mesleğine yeni başlayan çoğu
öğretmenin lisans eğitimlerinde öğrendiklerini mesleklerinde kullanamadıkları
ve öğretmenlik becerilerini yeterince geliştiremediği görülmektedir. Bu yüzden
beceri uyuşmazlığı artmaktadır. Bu açıdan beceri uyuşmazlığı öğretmen
yetiştirmede eğitimin niteliğini etkilemesinden dolayı önemlidir. Böylelikle
öğretmenlerin bu bilgi ve becerileri kazandıkları lisans eğitimi programları
onları mesleki yaşamlarına hazırlayacak şekilde verilmelidir. Bu sayede,
öğretmenler öğretim programlarını eğitim sürecinde kazandıkları becerileri
kullanarak sınıflarında etkili bir şekilde öğretim yapmış olurlar. Bu ancak
öğretim programlarında öğrencilere kazandırılması hedeflenen becerilerin lisans
eğitiminde kazandırılması ile mümkündür. Bu amaçla çalışmada Türkçe ve
matematik öğretmeni yetiştirme programları ile ilköğretim Türkçe ve matematik
programlarındaki beceriler ile beceri uyuşmazlıkları incelenmiştir. Belirlenen
beceri uyuşmazlıkları yaklaşım ve
programlar, beceriler ve dersler başlıkları altında incelenmiş ve
açıklanmıştır. Ayrıca, çalışmada belirlenen beceri uyuşmazlıklarını gidermek
için çeşitli öneriler de sunulmuştur.
Kaynakça
- Bronckart, J.-P. (2009).La notion de compétencesest-elle pertinente en éducation ?, (Extrait du L'école démocratique),12 Ocak 2016 tarihinde http://www.skolo.org/spip.php?article1124 adresinden erişilmiştir.
- CEDEFOP. (2010). L’inadéquation des compétences en europe, (Note d’information, Centre européen pour le développement de la formation professionnelle, Juin 2010), 10 Şubat 2016 tarihinde www.cedefop.europa.eu/files/9023_fr.pdf adresinden erişilmiştir.
- Dionnet, S. (2002). Compétences, compétences transversales et système éducatif. Genève : SRED
- FAPEO (2011).Quelle formation initiale pour nos enseignants? Les analyses de la FAPEO 2011, Fédération des Associations de Parents de l’Enseignement Officiel, Bruxelles
- MEB, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (2002). Öğretmen yeterlilikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
- MEB. (2005). Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: MEB Basımevi.
- MEB. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: MEB Basımevi.
- MEB.(2013). Pısa 2012 ulusal ön raporu, Ankara: MEB Basımevi.
- MEB. (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Basımevi.
- MEB. (2015). İlkokul Matematik Dersi (1, 2, 3 ve 4. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Talim Terbiye Başkanlığı Yayınları
- Ministere Education Nationale (2013). Les dix compétences professionnelles d’un professeur des écoles, 12.06.2015 tarihinde http://www.education.gouv.fr/cid732... adresinden erişilmiştir.
- Ndaba,O.(2015). Afrique : aller à l’école ne signifie pas apprentissage, (Article publié en collaboration avec le projet), 13 Nisan 2016 tarihinde www.libreafrique.com adresinden erişilmiştir.
- OECD (2005).La définition et la sélection des compétences clés,Résumé,Mep_int_French.
- OCDE. (2016). L’importance des compétences : nouveaux résultats de l’évaluation des compétences des adultes, Paris: Editions OCDE.
- Paquay, L. (2008).La formationdesenseignantsen europe :quelquespoints-clés,Paris: CDIUFM.
- Perrenoud, P. (1999). Dix nouvelles compétences pour enseigner, Paris: ESF.
- Perrenoud, P.(2004). Evaluer les compétences, Educateur, n° spécial,mars, 8-11.
- Quiesse, J.M., Ferré, D. ve Rufino, A. (2007). L’approche orientante : une nécessité Tome 1 : Oser l’approche orientante, pourquoi ?-Tome 2 : oser l’approche orientante, comment ? Paris : Qui Plus Est.
- Tardif, J. (1997). Pour un enseignement stratégique.Montréal : Editions Logiques.
- Union Europe (2007).Compétences clés pour l’éducationet la formation tout au long de la vie un cadre de référence européen, Luxembourg
- YÖK. (2007).Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007), Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları
Yıl 2016,
Cilt: 2 Sayı: 3, 1 - 14, 27.12.2016
Firdevs Güneş
,
Tuğba Uygun
Kaynakça
- Bronckart, J.-P. (2009).La notion de compétencesest-elle pertinente en éducation ?, (Extrait du L'école démocratique),12 Ocak 2016 tarihinde http://www.skolo.org/spip.php?article1124 adresinden erişilmiştir.
- CEDEFOP. (2010). L’inadéquation des compétences en europe, (Note d’information, Centre européen pour le développement de la formation professionnelle, Juin 2010), 10 Şubat 2016 tarihinde www.cedefop.europa.eu/files/9023_fr.pdf adresinden erişilmiştir.
- Dionnet, S. (2002). Compétences, compétences transversales et système éducatif. Genève : SRED
- FAPEO (2011).Quelle formation initiale pour nos enseignants? Les analyses de la FAPEO 2011, Fédération des Associations de Parents de l’Enseignement Officiel, Bruxelles
- MEB, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (2002). Öğretmen yeterlilikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
- MEB. (2005). Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: MEB Basımevi.
- MEB. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: MEB Basımevi.
- MEB.(2013). Pısa 2012 ulusal ön raporu, Ankara: MEB Basımevi.
- MEB. (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Basımevi.
- MEB. (2015). İlkokul Matematik Dersi (1, 2, 3 ve 4. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Talim Terbiye Başkanlığı Yayınları
- Ministere Education Nationale (2013). Les dix compétences professionnelles d’un professeur des écoles, 12.06.2015 tarihinde http://www.education.gouv.fr/cid732... adresinden erişilmiştir.
- Ndaba,O.(2015). Afrique : aller à l’école ne signifie pas apprentissage, (Article publié en collaboration avec le projet), 13 Nisan 2016 tarihinde www.libreafrique.com adresinden erişilmiştir.
- OECD (2005).La définition et la sélection des compétences clés,Résumé,Mep_int_French.
- OCDE. (2016). L’importance des compétences : nouveaux résultats de l’évaluation des compétences des adultes, Paris: Editions OCDE.
- Paquay, L. (2008).La formationdesenseignantsen europe :quelquespoints-clés,Paris: CDIUFM.
- Perrenoud, P. (1999). Dix nouvelles compétences pour enseigner, Paris: ESF.
- Perrenoud, P.(2004). Evaluer les compétences, Educateur, n° spécial,mars, 8-11.
- Quiesse, J.M., Ferré, D. ve Rufino, A. (2007). L’approche orientante : une nécessité Tome 1 : Oser l’approche orientante, pourquoi ?-Tome 2 : oser l’approche orientante, comment ? Paris : Qui Plus Est.
- Tardif, J. (1997). Pour un enseignement stratégique.Montréal : Editions Logiques.
- Union Europe (2007).Compétences clés pour l’éducationet la formation tout au long de la vie un cadre de référence européen, Luxembourg
- YÖK. (2007).Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007), Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları