Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı Televizyon Kanalı (EBA TV) Üzerinden Yapılan Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 7 Sayı: 3, 776 - 791, 29.11.2021
Mahmut Onur Gezen
,
Akin Efendıoglu
Öz
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerine yönelik Eğitim Bilişim Ağı televizyon kanalı (EBA TV) üzerinden yapılan uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemi kullanılarak durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Veriler, Türkiye’nin farklı bölgelerinde görev yapan 48 sınıf öğretmeninin katılımıyla çevrimiçi iletişim araçları kullanılarak toplanmıştır. Katılımcıların yanıtları içerik analizi ile çözümlenerek kodlar ve temalar oluşturulmuş ve doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin çoğu EBA TV de yayınlanan derslerde öğretmenin aktif öğrencinin pasif olması sebebiyle yöntem ve tekniği sınırlı bulduğunu; öğrencilerin bireysel farklılıkları dikkate alınmadığı için kazanımlara istenen düzeyde ulaşılamayacağını; derslerin etkililiğinin artması için somutlaştırıcı ve motive edici etkinliklerin çoğaltılması gerektiğini; etkili bir ölçme değerlendirme sistemi kurulmasının önemli olduğunu ve öğretmenlerin deneyimleri arttıkça uzaktan eğitimle işlenen derslerin kalitesinin yükseleceğini belirtmişlerdir. Bu bağlamda, uzaktan eğitim derslerinin niteliği artırılarak yıl boyu örgün eğitime destek olarak yayınlanmaya devam etmesi oldukça önemlidir.
Kaynakça
- Akar, H. (2019). Durum çalışması. A. Saban & A. Ersoy (Ed.). Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (ss. 139-179). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Aktaş, C.M. (2008). Öğretmenlerin yeni ortaöğretim matematik öğretim programının ölçme değerlendirme boyutuna bakışlarının incelenmesi. Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Bahçeşehir Üniversitesi. (2020, Mayıs). Uzaktan eğitim süreci üzerine veli, öğretmen ve öğrencilerden elde edilen veriler ile ilgili araştırma bulgularının rapor. https://docs.google.com/document/d/1Yg6DyVDFf_ZwVoMhxislU5ipztqQQm8naNgAEUqzyCg/edit?usp=sharing adresinden 20.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
- Bakan, İ. ve Kefe, İ. (2012). Kurumsal açıdan algı ve algı yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 19-34.
- Baki, A.(2007). Bilişim ve iletişim teknolojileri karşısında geleceğin üniversiteleri. Aktan, C.C. (Ed.). Değişim çağında yüksek öğretim: global trendler-paradigmal yönelimler, Yaşar Üniversitesi, İzmir.
- Branon, R. F. and Essex, C. (2001). Synchronous and asynchronous communication tools in distance education: A survey of instructors. Tech Trends, 45(1), 36–42.
- Ceylan, G. (2008). Öğretmen-öğrenci etkileşiminin sınıf atmosferine etkisi (Aksaray ili örneği). Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Elcil, Ş. ve Şahiner, D. (2014). Uzaktan eğitimde iletişimsel engeller. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 6 (1) , 21-33.
- Demirbaş, O. O., Demirkan, H., (2003). Focus on architectural design process through learning styles. Design Studies, 24, 437-456.
- Ergüney, M. (2015). Uzaktan eğitimin geleceği: MOOC (massive open online course). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 15-22.
- Fidan, N. K. (2008). İlköğretimde araç gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1).
- Gürer, M. D., Tekinarslan, E., & Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1).
- Hasırcı, Ö. K. (2006). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme stilleri: Çukurova Üniversitesi örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 15-25.
- Işık, A. H., Karacı, A., Özkaraca, O., & Biroğul, S. (2010). Web tabanlı eş zamanlı (senkron) uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı analizi. Akademik Bilişim, 10-12.
- Kanatlı, F. (2008). Alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
- Kılınç, M. (2015). Uzaktan eğitim uygulamalarının etkililiği üzerine bir araştırma (inönü üniversitesi uzaktan eğitim merkezi ilahiyat lisans tamamlama programı örneği). Doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage
- Musgrove, A. T., (2002). An examination of the kolb lsı and geft and their relationship to academic achievement in web-based and face to face nursing courses, Thesis of Florida Athlantic University, Boca Raton, Florida.
- Ocak, İ., Islak, F. G., ve Ocak, G. (2015). İlkokul 4. sınıf fen bilimleri dersinde kavram karikatürü kullanımının akademik başarıya etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 119-132.
- Okatan, D. S., (2010). Fen bilgisi eğitiminde modellendirme ve somutlaştırmanın öğrenci başarısına etkisi. Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
- Oral, B., (2003). Ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme stillerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, 418-435.
- Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: M. Bütün ve S.B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
- Salyers, V., Carter, L., Barrett, P, and Williams, L. (2010). Evaluating Student and Faculty Satisfaction with a Pedagogical Framework. The Journal of Distance Education, 24(3).
- Sünbül, A. M. (2012). Eğitime yeni bakışlar. Konya: Eğitim Yayınevi.
- Şen, B., Atasoy, F., & Aydın, N. (2010). Düşük maliyetli web tabanlı uzaktan eğitim sistemi uygulaması. Akademik Bilişim, 10-12.
- Telli, S. G., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
- Toker Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
- Uçgun, D. (2013). Türkçe öğretmenlerinin öğrencileri motive etme düzeyleri ile ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 449-460.
- Yapıcı, M. (2004). İlköğretim dilbilgisi konularının çocuğun bilişsel düzeyine uygunluğu. İlköğretim-Online, 3(2), 35-41.
- Yenilmez, K., & Duman, Ö. A. (2008). İlköğretimde matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 251-268.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yay.