With the development of the concept of trade and the internet in the world, it has become inevitable to fulfill many services offered in daily life in virtual environments. One of these is online shopping, where many consumers buy products and services remotely, and sellers leave only a concrete store and become a place where everyone can see wherever they want. In this process, the relationship of trust and loyalty between the customer and the seller is important. From this point of view, this research was conducted to examine the loyalty and trust relationship between the consumer and the seller in the online shopping process and to determine the effect of customer loyalty on customer trust. In the study, in which a quantitative research technique was adopted, the opinions of consumers living in Kırşehir province regarding Trendyol online shopping store and their trust and loyalty status were examined. In the study where the convenience sampling method was used, data were collected online from 418 participants. The analysis of the collected data was analyzed through SPSS and AMOS programs. According to the findings of the study, it was concluded that customer loyalty has a positive and significant (β=0.39; p<0.001) effect on customer trust. In the research where difference analyses with socio-demographic variables were also applied, it was observed that there was not much differentiation.
Online shopping customer loyalty customer trust structural equation modelling
Ticaret ve internet kavramının dünyada gelişmesi ile birlikte sanal ortamlarda, günlük hayatta sunulan birçok hizmetin yerine getirilmesi kaçınılmaz hale gelmiştir. Bunlardan birisi de online alışveriş olup, birçok tüketicinin ürün ve hizmetin uzaktan alması, satıcıların da sadece somut bir mağazadan ayrılarak herkesin istediği yerde görebileceği bir hale gelmesidir. Bu süreçte müşteri ile satıcı arasındaki güven ve bağlılık ilişkisi önem arz etmektedir. Buradan hareketle bu araştırma, online alışveriş sürecinde tüketici ve satıcı arasındaki bağlılık ve güven ilişkisinin incelenmesi ve müşteri bağlılığının müşteri güveni üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Nicel araştırma tekniğinin benimsendiği çalışmada, Kırşehir ilinde yaşayan tüketicilerin Trendyol sanal alışveriş mağazına ilişkin görüşleri ile güven ve bağlılık durumları incelenmiştir. Kolayda örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmada 418 katılımcıdan online bir şekilde veriler toplanmıştır. Toplanan verilerin analizi SPSS ve AMOS programları aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre müşteri bağlılığının müşteri güveni üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı (β=0,39; p<0,001) etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyo-demografik değişkenler ile farklılık analizlerinin de uygulandığı araştırmada çok fazla farklılaşma olmadığı gözlemlenmiştir.
Online alışveriş müşteri bağlılığı müşteri güveni yapısal eşitlik modeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hizmet Pazarlaması, Pazarlama Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3 |