This study aimed to examine the effects of adolescents' subjective well-being levels at school and their anxiety - stress - depression levels on their career adaptability. For the research, 264 students who continued their education in Istanbul during the 2023 - 2024 academic year were reached. A personal information form was applied to the students participating in the research. Additionally, “Career Adaptability Scale”, “Short School Subjective Well-Being Scale” and “Depression, Stress, Anxiety Scale” were used. "Career adaptability" was determined as the dependent variable in the study. "Subjective well-being at school" and "depression, anxiety and stress" were determined as independent variables. As a result of the analyzes carried out within the scope of the study, a low-level positive relationship was detected between the data obtained from the "Short School Subjective Well-Being Scale for Adolescents" and the data obtained from the "Career Adaptability Scale". In addition, a low-level negative relationship was detected between the scores obtained from the "Short School Subjective Well-Being Scale for Adolescents" and the scores obtained from the "Depression Anxiety Stress Scale". Within the scope of the research, according to the standardized regression coefficient (β), the effect of "Subjective Well-Being in Short School for Adolescents", one of the independent variables, was found to be significant. However, the "Depression Anxiety Stress" effect was found to be insignificant. This model shows that as students' "Subjective Well-Being in Short School for Adolescents" scores increase, students' "Career Adaptability" will increase.
Adolescents subjective well being at school depression anxiety stress career adaptability
Bu çalışmada, ergenlerin okulda öznel iyi oluş düzeylerinin ve anksiyete – stres – depresyon düzeylerinin kariyer uyum yetenekleri üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma için 2023 – 2024 Eğitim Öğretim döneminde İstanbul ilinde öğrenimlerine devam eden 264 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilere “kişisel bilgi formu” uygulanmıştır. Ayrıca “Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği”, “Kısa Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği” ve “Depresyon, Stres, Anksiyete Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada bağımlı değişken olarak “kariyer uyum yetenekleri” kavramı belirlenmiştir. Bağımsız değişken olarak ise “okulda öznel iyi oluş” ve “depresyon, anksiyete ve stres” kavramları belirlenmiştir. Çalışma kapsamında gerçekleştirilen analizler sonucunda “Ergenler İçin Kısa Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeğinden” elde edilen veriler ile “Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeğinden” elde edilen veriler arasında düşük düzeyde pozitif ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca “Ergenler İçin Kısa Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeğinden” elde edilen puanlar ile “Depresyon Anksiyete Stres Ölçeğinden” elde edilen puanlar arasında düşük düzeyde negatif ilişki tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında ayrıca standardize edilmiş regresyon katsayısına (β) göre, bağımsız değişkenlerden “Ergenler İçin Kısa Okulda Öznel İyi Oluş” etkisinin anlamlı olduğu görülmüştür. Ancak “Depresyon Anksiyete Stres” etkisinin anlamsız olduğu görülmüştür. Bu model, öğrencilerin “Ergenler İçin Kısa Okulda Öznel İyi Oluş” puanları arttıkça öğrencilerin “Kariyer Uyum Yeteneklerinin” artacağını göstermektedir.
Ergenler okulda öznel iyi oluş depresyon anksiyete stres kariyer uyum yetenekleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gelişim Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |