Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi

Yıl 2023, , 977 - 991, 30.09.2023
https://doi.org/10.35341/afet.1325836

Öz

Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu (UNICEF) ile Birleşmiş Milletler, Doğal Afet Zararlarının Azaltılması Stratejisi (UNISDR) kapsamında 2004 yılında çocukları afetlere karşın eğitim yoluyla bilinçlendirmek için Riskland (Riskli Alan) Eğitim Seti geliştirilmiştir. Bu araştırma ile 15'ten fazla dile uyarlanan Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye ve Türk kültürüne uyarlanma sürecinin ve uyarlanan eğitim setine dayalı bir eğitsel uygulama gerçekleştirerek uyarlanan eğitim setine ilişkin öğrenci görüşlerinin ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Araştırmanın ilk aşaması olan Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye ve Türk kültürüne uyarlanma sürecinde seri yaklaşım, ikinci aşaması olan eğitim setinin uygulanması ve öğrenci görüşlerinin alınması sürecinde temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın ilk aşaması 15 altıncı sınıf öğrencisi, 3 sosyal bilgiler öğretmeni ve 6 uzman ile; ikinci aşaması 22 altıncı sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilen nitel veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, Riskli Alan Eğitim Seti Türkçeye ve Türk kültürüne uyarlanmış, gerçekleştirilen uygulama sürecinde eğitim seti öğrenciler tarafından eğitici-öğretici, eğlenceli, akılda kalıcı ve mantıklı olarak değerlendirilmiştir. Öğrenciler, eğitim setinin kendilerine yönelik katkılarını bilgi edinme ve öğrenme, farkındalık ve bilinçlenme, eğlenme ve keyif alma, bilgiyi hatırlama ve kalıcılaştırma şeklinde sıralamışlardır. Ayrıca, eğitim setini deneyimlerken eğlenme, heyecanlanma, mutlu hissetme gibi duygular yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğrenciler, eğitim setinin afetler konusunda eğitici-öğretici olması, afetleri eğlenerek ve oynayarak öğretmesi, afetler konusunda bilinçlendirmesi, afetlerle ilgili oyunda sorulan soruların öğretici olması gibi nedenlerle afet risklerinin azaltılması konusunda faydalı olduğunu ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda Riskli Alan Eğitim Setinin okulöncesi eğitimde ve ilköğretimde kullanımına, dezavantajlı gruplar için uyarlanmasına, çevrimiçi hale dönüştürülmesine yönelik öneriler getirilmiştir.

Destekleyen Kurum

Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Komisyonu

Proje Numarası

1910E149

Teşekkür

Sağladıkları destekten ötürü Anadolu Üniversitesine teşekkür ederiz. Ayrıca, Riskli Alan Eğitim Setinin uyarlama sürecinde verdikleri destekten ötürü UNISDR’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Ardalan, A., Linkov, F., Shubnikov, E., & LaPorte, R. (2008). Public awareness and disaster risk teduction: Just-in-time networks and learning. Prehospital and Disaster Medicine, 23(3), 286-288. https://doi.org/10.1017/S1049023X0006502X
  • Christenson, N., Koivisto, J., Persson, E., Hindersson, E., Gustafsson, K., & Pettersson, A. (2018). Riskville-A Game for learning about disaster risks and urban planning. International Journal of Mass Emergencies & Disasters, 36(3), 238-246. https://doi.org/10.1177/028072701803600303
  • Clerveaux, V., Spence, B. & Katada, T. (2010), Promoting disaster awareness in multicultural societies: the DAG approach. Disaster Prevention and Management, 19(2), 199-218. https://doi.org/10.1108/09653561011038002
  • Değirmenci, Y., Kuzey, M. & Yetişensoy, O. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında afet bilinci ve eğitimi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2),33-46. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.591345
  • Hançer, M. (2003). Ölçeklerin yazım dilinden başka bir dile çevirileri ve kullanılan değişik yaklaşımlar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10), 47-59.
  • Kaneko, R., Farisi, M.S, Yamada, S. & Kuri, M. (2018). Evaluation of the disaster mitigation action card game for international students in Japan. Tohoku Research Group for Natural Disaster Science, 54, 279–284. http://nds-tohoku.in.arena.ne.jp/ndsjournal/volume54/54-49.pdf
  • Kitagawa, Y. Kuwahara, K. Tanaka, K. Ikeda, M, & Hori, M. (2017) Disaster prevention learning by Karuta game to facilitate understanding relations between unsafe and safe behaviors. Workshop Proceedings of the 25th International Conference on Computers in Education. Asia-Pacific Society for Computers in Education, New Zealand.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Merriam, S. B., & Greiner, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discusiion and analysis. (2nd ed.). Jossey-Bass.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). Jossey-Bass.
  • Mossoux, S., Delcamp, A., Poppe, S., Michellier, C., Canters, F., & Kervyn, M. (2015). Hazagora: Will you survive the next disaster? – A serious game to raise awareness about geohazards and disaster risk reduction. Natural Hazard and Earth System Sciences, 16, 135-147. https://doi.org/10.5194/nhess-16-135-2016
  • Musacchio, G., Falsaperla, S., Bernhardsdóttir, A. E., Ferreira, M. A., Sousa, M. L., Carvalho, A., & Zonno, G. (2016). Education: Can a bottom-up strategy help for earthquake disaster prevention?. Bulletin of Earthquake Engineering, 14(7), 2069-2086. https://doi.org/10.1007/s10518-015-9779-1
  • Pereira, G., Prada, R., & Paiva, A. (2014). Disaster prevention social awareness: The stop disasters! case study. 6th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-GAMES), IEEE.
  • Rebolledo-Mendez, G., Avramides, K., De Freitas, S., & Memarzia, K. (2009). Societal impact of a serious game on raising public awareness: the case of FloodSim. 2009 ACM SIGGRAPH Symposium on Video Games.
  • Sakurai, M., & Shaw, R. (2022). The potential of digitally enabled disaster education for sustainable development goals. Sustainability, 14(11), 6568. https://doi.org/10.3390/su14116568
  • Shiwaku, K., & Shaw, R. (2016). Introduction: Disaster risk reduction and education system. In K. Shiwaku, A. Sakurai, & R. Shaw (Eds.), Disaster resilience of education systems: Experiences from Japan, (pp.1-10). Springer. https://doi.org/10.1007/978-4-431-55982-5_1
  • Susi, T., Johannesson, M., & Backlund, P. (2007). Serious games – An overview (Technical Report HS- IKI -TR-07-001). School of Humanities and Informatics, University of Skövde. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:2416/FULLTEXT01.pdf
  • Ulicsak, M. & Wright, M. (2010). Games in education: Serious games. FutureLab. https://www.nfer.ac.uk/publications/futl60/futl60.pdf
  • UNISDR (2005) Hyogo framework for action 2005–2015: Building the resilience of nations and communities to disasters. https://www.unisdr.org/2005/wcdr/intergover/official-doc/L-docs/Hyogo-framework-for-action-english.pdf
  • UNISDR (2015). Sendai framework for disaster risk reduction 2015–2030. https://www.preventionweb.net/files/43291_sendaiframeworkfordrren.pdf
  • UNISDR (2019). Let’s learn to prevent disasters: educational kit and riskland game https://www.unisdr.org/files/2114_VL108012.pdf
  • Yetişensoy, O. & Karaduman, H. (2022). İlkokul sosyal bilgiler öğretiminde oyun temelli afet eğitimi ve uygulamalar. Y. Değirmenci ve C. Çevik Kansu (Ed.), İlkokullarda uygulama temelli sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.187-208). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin yayınevi.
  • Yu, Z. (2019). A meta-analysis of use of serious games in education over a decade. International Journal of Computer Games Technology, 2019, 47970321. https://doi.org/10.1155/2019/4797032

Adaptation of Riskland Educational Kit to Turkish and Evaluation of the Training Set According to Student Opinions

Yıl 2023, , 977 - 991, 30.09.2023
https://doi.org/10.35341/afet.1325836

Öz

In 2004, the United Nations Children's Fund (UNICEF) and the United Nations International Strategy for Disaster Reduction (UNISDR) developed the Riskland Educational Kit to raise awareness of disasters and educate children about disasters. The educational kit was adapted to more than 15 languages to date. This research aims to reveal the adaptation process of the educational kit to Turkish and Turkish culture and students’ opinions about the adapted educational kit after an educational practice based on the kit. A serial approach was used in the adaptation process of the kit and basic research methodology was used to obtain students' opinions about the educational kit. Fifteen sixth-grade students, 3 social studies teachers, and 6 experts were participated in the first stage and 22 sixth-grade students included in the second stage. The qualitative data collected via semi-structured interviews were analyzed using a descriptive analysis technique. As a result of the study, the education kit was adapted to Turkish and Turkish culture and considered educative and instructive, entertaining, catchy, and logical by the students. Students stated that the educational kit helped them to gain knowledge and learn, develop awareness, have fun and enjoy, remember, and make the knowledge permanent. Students also stated that while experiencing the educational kit they felt amusement, excitement, and happiness. In addition, students mentioned that the kit is useful to reduce disaster risks because it educates about disasters, teaches about disasters by playing and having fun, raises awareness about disasters, and includes questions instructive questions about disasters. As a result of the study, using the educational kit in preschool and primary schools, adapting it for disadvantaged groups, and conducting research to develop an online version of the kit were suggested.

Proje Numarası

1910E149

Kaynakça

  • Ardalan, A., Linkov, F., Shubnikov, E., & LaPorte, R. (2008). Public awareness and disaster risk teduction: Just-in-time networks and learning. Prehospital and Disaster Medicine, 23(3), 286-288. https://doi.org/10.1017/S1049023X0006502X
  • Christenson, N., Koivisto, J., Persson, E., Hindersson, E., Gustafsson, K., & Pettersson, A. (2018). Riskville-A Game for learning about disaster risks and urban planning. International Journal of Mass Emergencies & Disasters, 36(3), 238-246. https://doi.org/10.1177/028072701803600303
  • Clerveaux, V., Spence, B. & Katada, T. (2010), Promoting disaster awareness in multicultural societies: the DAG approach. Disaster Prevention and Management, 19(2), 199-218. https://doi.org/10.1108/09653561011038002
  • Değirmenci, Y., Kuzey, M. & Yetişensoy, O. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında afet bilinci ve eğitimi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2),33-46. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.591345
  • Hançer, M. (2003). Ölçeklerin yazım dilinden başka bir dile çevirileri ve kullanılan değişik yaklaşımlar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10), 47-59.
  • Kaneko, R., Farisi, M.S, Yamada, S. & Kuri, M. (2018). Evaluation of the disaster mitigation action card game for international students in Japan. Tohoku Research Group for Natural Disaster Science, 54, 279–284. http://nds-tohoku.in.arena.ne.jp/ndsjournal/volume54/54-49.pdf
  • Kitagawa, Y. Kuwahara, K. Tanaka, K. Ikeda, M, & Hori, M. (2017) Disaster prevention learning by Karuta game to facilitate understanding relations between unsafe and safe behaviors. Workshop Proceedings of the 25th International Conference on Computers in Education. Asia-Pacific Society for Computers in Education, New Zealand.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Merriam, S. B., & Greiner, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discusiion and analysis. (2nd ed.). Jossey-Bass.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). Jossey-Bass.
  • Mossoux, S., Delcamp, A., Poppe, S., Michellier, C., Canters, F., & Kervyn, M. (2015). Hazagora: Will you survive the next disaster? – A serious game to raise awareness about geohazards and disaster risk reduction. Natural Hazard and Earth System Sciences, 16, 135-147. https://doi.org/10.5194/nhess-16-135-2016
  • Musacchio, G., Falsaperla, S., Bernhardsdóttir, A. E., Ferreira, M. A., Sousa, M. L., Carvalho, A., & Zonno, G. (2016). Education: Can a bottom-up strategy help for earthquake disaster prevention?. Bulletin of Earthquake Engineering, 14(7), 2069-2086. https://doi.org/10.1007/s10518-015-9779-1
  • Pereira, G., Prada, R., & Paiva, A. (2014). Disaster prevention social awareness: The stop disasters! case study. 6th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-GAMES), IEEE.
  • Rebolledo-Mendez, G., Avramides, K., De Freitas, S., & Memarzia, K. (2009). Societal impact of a serious game on raising public awareness: the case of FloodSim. 2009 ACM SIGGRAPH Symposium on Video Games.
  • Sakurai, M., & Shaw, R. (2022). The potential of digitally enabled disaster education for sustainable development goals. Sustainability, 14(11), 6568. https://doi.org/10.3390/su14116568
  • Shiwaku, K., & Shaw, R. (2016). Introduction: Disaster risk reduction and education system. In K. Shiwaku, A. Sakurai, & R. Shaw (Eds.), Disaster resilience of education systems: Experiences from Japan, (pp.1-10). Springer. https://doi.org/10.1007/978-4-431-55982-5_1
  • Susi, T., Johannesson, M., & Backlund, P. (2007). Serious games – An overview (Technical Report HS- IKI -TR-07-001). School of Humanities and Informatics, University of Skövde. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:2416/FULLTEXT01.pdf
  • Ulicsak, M. & Wright, M. (2010). Games in education: Serious games. FutureLab. https://www.nfer.ac.uk/publications/futl60/futl60.pdf
  • UNISDR (2005) Hyogo framework for action 2005–2015: Building the resilience of nations and communities to disasters. https://www.unisdr.org/2005/wcdr/intergover/official-doc/L-docs/Hyogo-framework-for-action-english.pdf
  • UNISDR (2015). Sendai framework for disaster risk reduction 2015–2030. https://www.preventionweb.net/files/43291_sendaiframeworkfordrren.pdf
  • UNISDR (2019). Let’s learn to prevent disasters: educational kit and riskland game https://www.unisdr.org/files/2114_VL108012.pdf
  • Yetişensoy, O. & Karaduman, H. (2022). İlkokul sosyal bilgiler öğretiminde oyun temelli afet eğitimi ve uygulamalar. Y. Değirmenci ve C. Çevik Kansu (Ed.), İlkokullarda uygulama temelli sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.187-208). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin yayınevi.
  • Yu, Z. (2019). A meta-analysis of use of serious games in education over a decade. International Journal of Computer Games Technology, 2019, 47970321. https://doi.org/10.1155/2019/4797032
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ferhan Odabaşı 0000-0003-4362-4609

Hıdır Karaduman 0000-0003-4385-2476

Ümran Alan 0000-0003-4588-8405

Okan Yetişensoy 0000-0002-6517-4840

Remzi San 0000-0001-8406-8069

Proje Numarası 1910E149
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Kabul Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Odabaşı, F., Karaduman, H., Alan, Ü., Yetişensoy, O., vd. (2023). Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Afet Ve Risk Dergisi, 6(3), 977-991. https://doi.org/10.35341/afet.1325836
AMA Odabaşı F, Karaduman H, Alan Ü, Yetişensoy O, San R. Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi. Eylül 2023;6(3):977-991. doi:10.35341/afet.1325836
Chicago Odabaşı, Ferhan, Hıdır Karaduman, Ümran Alan, Okan Yetişensoy, ve Remzi San. “Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci Ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”. Afet Ve Risk Dergisi 6, sy. 3 (Eylül 2023): 977-91. https://doi.org/10.35341/afet.1325836.
EndNote Odabaşı F, Karaduman H, Alan Ü, Yetişensoy O, San R (01 Eylül 2023) Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi 6 3 977–991.
IEEE F. Odabaşı, H. Karaduman, Ü. Alan, O. Yetişensoy, ve R. San, “Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”, Afet ve Risk Dergisi, c. 6, sy. 3, ss. 977–991, 2023, doi: 10.35341/afet.1325836.
ISNAD Odabaşı, Ferhan vd. “Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci Ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”. Afet ve Risk Dergisi 6/3 (Eylül 2023), 977-991. https://doi.org/10.35341/afet.1325836.
JAMA Odabaşı F, Karaduman H, Alan Ü, Yetişensoy O, San R. Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi. 2023;6:977–991.
MLA Odabaşı, Ferhan vd. “Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci Ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”. Afet Ve Risk Dergisi, c. 6, sy. 3, 2023, ss. 977-91, doi:10.35341/afet.1325836.
Vancouver Odabaşı F, Karaduman H, Alan Ü, Yetişensoy O, San R. Riskli Alan Eğitim Setinin Türkçeye Uyarlanma Süreci ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi. 2023;6(3):977-91.