Natural disasters such as earthquakes, floods, and human-induced disasters result in loss of life and have numerous adverse effects on societies worldwide. Türkiye is one of the countries that have painful experiences in disasters. The Kahramanmaraş Pazarcık and Elbistan Earthquakes that occurred on February 6, 2023, referred to as the disaster of the century, once again highlighted the importance of disaster management processes. Health facilities are organizations that provide intensive services in disasters. Along with emergency response and medical care, health facilities provide various psychosocial services to disaster-affected people. Social workers are an important part of psychosocial response teams in healthcare facilities. Social workers in meeting basic needs such as shelter, protection, social care and psychosocial support and in different case management processes; they are professionals who can establish initial contact with individuals and families affected by the earthquake, meet their basic needs such as shelter, protection, social care, and psychosocial support, and connect them with community resources through professional interventions in the hospital setting.In this context, the aim of the study is to focus on the psychosocial needs of individuals and disadvantaged groups affected by the disaster in health institutions after the Kahramanmaraş Earthquakes and to discuss the social work interventions that can be carried out in the light of the literature. As a result, hospital-based psychosocial and economic supports in disaster and risk management will contribute to meeting the early needs of individuals.
Disaster Management Disadvantaged Groups Earthquake Social Work
Dünyanın birçok yerinde deprem, sel gibi doğa olayları ya da insan eliyle gerçekleşen afet olayları can kayıplarına sebep olmakta; bu durum da toplumları birçok açıdan olumsuz etkilemektedir. Türkiye, afetler konusunda acı tecrübelere sahip ülkelerdendir. 6 Şubat 2023 tarihinde gerçekleşen ve yüzyılın felaketi olarak adlandırılan Kahramanmaraş Pazarcık ve Elbistan Depremleri afet yönetim süreçlerinin önemini bir kez daha göstermiştir. Sağlık tesisleri afetlerde yoğun hizmetler sunan kuruluşlardır. Acil müdahale ve tıbbi bakımla birlikte sağlık tesisleri afetten etkilenen kişilere çeşitli psikososyal hizmetler sunmaktadır. Sosyal hizmet uzmanları, sağlık tesislerinde psikososyal müdahale ekiplerinin önemli bir parçasıdır. Barınma, korunma, sosyal bakım ve psikososyal destek gibi temel ihtiyaçların karşılanmasında ve farklı vaka yönetim süreçlerinde sosyal hizmet uzmanları; depremden etkilenen bireyler ve aileleriyle ilk teması sağlayabilecek ve hastane ortamında gerçekleştireceği mesleki müdahaleleriyle müracaatçılarını toplum kaynaklarıyla buluşturabilecek meslek profesyonelleridir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Kahramanmaraş Depremleri sonrası sağlık kuruluşlarında, afetten etkilenen bireylerin ve dezavantajlı grupların psikososyal ihtiyaçlarına odaklanmak ve gerçekleştirilebilecek sosyal hizmet müdahalelerini literatür ışığında tartışmaktadır. Sonuç olarak afet ve risk yönetiminde hastane temelli psikososyal ve ekonomik destekler, kişilerin erken dönemde ihtiyaçlarının karşılanmasına katkı sağlayacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3 |