The establishment of AFAD in Turkey in 2009 is a milestone in terms of the implementation of modern approaches in disaster management. Before this date, both the policies implemented and the actors executing these policies were seen as the source of various problems, which contributed to the inadequacy of the current understanding in combating disasters. However, the February 6 earthquakes, which are the biggest disaster that AFAD has faced since its establishment, brought to light some inherited structural problems in public administration. Accordingly, the problem of how coordination will be ensured within the framework of central-local dualism in the organization of disaster response at the public level and in the execution of the operation continues. This problem is an extension of the long-standing process in Turkish public administration, depending on political powers. AFAD was established to ensure integrity that will improve the intervention power of all stakeholders playing a role in disaster management, especially public mechanisms at central and local levels. But instead, it has been placed at the focal point of old-style centralization in a way to maintain traditional management approaches. This situation makes it difficult to use the existing capacity effectively, preventing the development of a reactive approach in disaster management. In this study, where a theoretical analysis is made with a descriptive approach, an evaluation is made for a more functional way of combating disasters in Turkey.
Centralization Coordination Crisis Management Disaster Management Localization
Türkiye’de 2009 yılında AFAD’ın kurulması, afet yönetiminde modern yaklaşımların uygulanması bakımından bir milattır. Bu tarihten önce, afetlerle mücadelede mevcut anlayışın yetersiz kalmasında gerek uygulanan politikalar gerekse bu politikaların yürütücüsü durumundaki aktörlerin çeşitli sorunların kaynağı olarak görülmesi etkili olmuştur. Ancak AFAD’ın kuruluşundan bu yana, sonuçları itibariyle karşı karşıya kaldığı en büyük afet olan 6 Şubat depremleri, kamu yönetiminde miras olarak alınan yapısal bazı sorunları gün yüzüne çıkarmıştır. Buna göre, afetlere müdahalenin kamusal düzeyde organize edilmesi ve işleyişin yürütülmesinde, merkez-yerel ikiliği çerçevesinde koordinasyonun ne şekilde sağlanacağı sorunu devam etmektedir. Bu sorun Türk kamu yönetiminde, siyasi iktidarlara bağlı olarak, uzun yıllar devam eden sürecin bir uzantısıdır. AFAD, merkezi ve yerel düzeyde kamusal mekanizmalar başta olmak üzere, afet yönetiminde rol oynayan tüm paydaşların müdahale gücünü geliştirecek bir bütünlüğü sağlamak üzere kurulmuştur. Ancak bunun yerine, geleneksel yönetim yaklaşımlarını devam ettirecek şekilde eski tip merkeziyetçiliğin odak noktasına yerleştirilmiştir. Bu durum, afet yönetiminde reaktif bir anlayışın gelişmesini engelleyecek şekilde mevcut kapasitenin etkin kullanılmasını güçleştirmektedir. Betimsel yaklaşım odağında kuramsal bir incelemenin yapıldığı çalışmada, Türkiye’de afetlerle mücadelenin daha işlevsel şekilde yürütülmesine yönelik bir değerlendirme yapılmıştır.
Afet Yönetimi Koordinasyon Kriz Yönetimi Merkezileşme Yerelleşme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |