Salgın Hastalıklar Sebebiyle Oluşan Krizlerin Turizm Sektörü Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi
Yıl 2019,
Cilt: 22 Sayı: 2, 109 - 128, 30.12.2019
Kurban Ünlüönen
,
Buse Çeti
Öz
Öngörülemeyen olaylar
olarak tanımlanan krizler turizm sektöründe turist sayısı ve turizm geliri
açısından kayıplara sebep olmaktadır. Tüm diğer sektörlerde olduğu gibi turizm
sektöründe de kriz oluşturan farklı sebepler vardır. Bu sebeplerden bir tanesi
salgın hastalıklardır. Salgına bağlı olarak oluşan kriz ortamında salgının
ortaya çıktığı destinasyonun imajı zedelenmekte ve turistler açısından güven
problemi ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada salgın hastalıklara bağlı olarak
oluşan sağlık krizlerinin turizm sektörü üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada
ayak ve ağız hastalığı, SARS, kuş gribi, domuz gribi ve ebola salgınları ele
alınmıştır. Salgınların etkisinin belirlenebilmesi için turist sayısı üzerinden
bir değerlendirme yapılmıştır. Bulgulara göre salgınların ülkelerin turist
sayıları üzerinde etkisi olduğu görülmüştür. Salgınla ilgili ilk vakanın
görüldüğü yıl veya bir sonraki yılda ülkelerin gelen turist sayılarında düşüş
yaşandığı tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Akıncı, Z. (2010). Konaklama işletmelerinde kriz yönetimi: Alanya bölgesindeki konaklama işletmelerinde kriz sürecinde karşılaşılan sorunların tespit ve çözümüne yönelik bir araştırma (Yayınlanmamış doktora tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
- Arendt, C., LaFleche, M., & Limperopulos, M. A. (2017). A qualitative meta-analysis of apologia, image repair, and crisis communication: Implications for theory and practice. Public Relations Review, 43, 517-526.
- Arslan, A. (2009). Kriz yönetiminde liderlik. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 18, 179-190.
- Asunakutlu, T., Safran, B., & Tosun, E. (2003). Kriz yönetimi üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 141-163.
- Avraham, E. (2016). Destination marketing and image repair during tourism crises: The case of Egypt. Journal of Hospitality and Tourism Management, 28, 41-48.
- Baxter, E., & Bowen, D. (2004). Anatomy of tourism crisis: Explaining the effects on tourism of the UK foot and mouth disease epidemics of 1967–68 and 2001 with special reference to media portrayal. International Journal of Tourism Research, 6, 263-273.
- Beirman, D. (2003). Restoring tourism destinations in crisis. Australia: Allen & Unwin.
- Benoit, W. L. (1997). Image repair discourse and crisis communication. Public Relations Review, 23(2), 177-186.
- Campiranon, K., & Scott, N. (2007). Factors influencing crisis management in tourism destinations. In E. Laws., B. Prideaux, & K. Chon (Eds.), Crisis management in tourism. Boston: CAB International.
- Can, H. (1994). Organizasyon ve yönetim. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Dünya Turizm Örgütü (2019). All Countries: Inbound Tourism: Arrivals: 1995-2017. [URL: www.e-unwto.org/doi/abs/10.5555/unwtotfb0000270019952017201901] (Erişim 18 Nisan 2019).
- Eugenio-Martin, J. L., & Campos-Soria, J. A. (2014). Economic crisis and tourism expenditure cutback decision. Annals of Tourism Research, 44, 53-73.
- Genç, N. (2005). Yönetim ve organizasyon: Çağdaş sistemler ve yaklaşımlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Ghaderi, Z., Som, A. P. M., & Henderson, J. C. (2012). Tourism crises and island destinations: Experiences in Penang, Malaysia. Tourism Management Perspectives, 2–3, 79-84.
- Glaesser, D. (2003). Crisis management in the tourism ındustry. Oxford: Butterworth-Heinemann.
- Grubman, M., & Baxt, B. (2004). Foot-and-mouth disease. Clinical Microbiology Reviews, 17(2), 465-493.
- Haque, T. H., & Haque, O. (2018). The swine flu and its impacts on tourism in Brunei. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 92e-101.
- Haydon, D. T., Kao, R. R., & Kitching R. P. (2004). The UK foot-and-mouth disease outbreak-the aftermath. Nature Reviews Microbiology, 2, 675-681.
- Hetu, S. N., Gupta, S., Vu, V., & Tan, G. (2018). A simulation framework for crisis management: Design and use. Simulation Modelling Practice and Theory, 85, 15-32.
- http://apps.who.int/ebola/ebola-situation-reports Erişim Tarihi: 05.05.2019
- Lee, C., & Chen, C. (2011). The reaction of elderly Asian tourists to avian influenza and SARS. Tourism Management, 32, 1421-1422.
- Li, S., Blake, A., & Cooper, C. (2010). China's tourism in a global financial crisis: A computable general equilibrium approach. Current Issues in Tourism, 13(5), 435-453.
- McAleer, M., Huang, B., Kuo, H., Chen, C., & Chang, C. (2010). An econometric analysis of SARS and avian flu on international tourist arrivals to Asia. Environmental Modelling & Software, 25, 100-106.
- Mizrachi, I., & Fuchs, G. (2016). Should we cancel? An examination of risk handling in travel social media before visiting Ebola-free destinations. Journal of Hospitality and Tourism Management, 28, 59-65.
- Page, S., Yeoman, I, Munro, C., Connell, J., & Walker, L. (2006).A Case study of best practice-visit Scotland’s prepared response to an influenza pandemic. Tourism Management, 27, 361-393.
- Pira, A., & Sohodol, Ç. (2004). Kriz yönetimi halkla ilişkiler açısından bir değerlendirme. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Ponis, S. T., & Ntalla, A. (2016). Crisis management practices and approaches: Insights from major supply chain crises. Procedia Economics and Finance, 39, 668-673.
- Richardson, S., March, R., Lewis, J., & Radel, K. (2015). Analysing the impact of the 2011 natural disasters on the Central Queensland tourism industry. In B. W. Ritchie and K. Campiranon (Eds.), Tourism crisis and disaster management in the asia-pacific. Boston: CAB International.
- Sarı, D. (2010). Konaklama işletmelerinde kriz yönetimi: 2009 küresel ekonomik krizine yönelik bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
- Sezgin, F. (2003). Kriz yönetimi. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 181-195.
- Sönmez, S. (1998). Tourism, terrorism, and political instability. Annals of Tourism Research, 25(2), 416-456.
- Tağraf, H., & Arslan, N. T. (2003). Kriz oluşum süreci ve kriz yönetiminde proaktif yaklaşım. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 149-160.
- Tengilimoğlu, D., Atilla, E. A., & Bektaş, M. (2012). İşletme yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Tutar, H. (2004). Kriz ve stres yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Ulutaş, S. (2010). Kriz yönetimi ve dönüşümcü liderlik (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Wang, Y. (2009). The impact of crisis events and macroeconomic activity on Taiwan’s international inbound tourism demand. Tourism Management, 30, 75-82.
- www.cdc.gov/h1n1flu/information_h1n1_virus_qa.htm1 Erişim Tarihi: 18.06.2019
- www.cdc.gov/vhf/ebola/history/2014-2016-outbreak/index.html2 Erişim Tarihi: 05.05.2019
- www.rferl.org/a/1064683.html Erişim Tarihi: 18.06.2019
- www.who.int/csr/disease/swineflu/history_map/InfluenzaAH1N1_maps.htmlc Erişim Tarihi: 05.05.2019
- www.who.int/csr/sars/country/table2004_04_21/en/b Erişim Tarihi: 05.05.2019
- www.who.int/csr/don/2003_07_04/en/a Erişim Tarihi: 18.06.2019
- Yılmaz, Ö. D. (2004). Turizm işletmelerinde kriz yönetimi ve konaklama işletmeleri yöneticilerinin krizlere ilişkin yaklaşımlarına yönelik bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.