This research is
aimed to reveal cognitive structures about professional internship concept of
students who are studying in tourism programs. The study was conducted on 78
students studying at associate degree level. The Word
Association Test (WAT), one of the qualitative research methods, was used to
collect the data and 220 different responses with a total repetition rate of
601 were obtained. According to the results of the research,
students’cognitive perceptions about professional internship obtained as experience, money, learn, education, work,
job, knowledge, hotel, crush, profession and responsibility. The most repeated answers were
experience, money, learn and education. On
the other hand, being crushed, fatigue,
difficulty, slavery responses
express students’ negative perceptions of professional internship, but also
reflect their feelings. In this respect, the research findings
show that students are aware of the scope and importance of professional
internship, but they have problems in the sector as well.
Professional Internship Tourism Education Internship in Tourism
Araştırma, meslek
yüksekokullarının turizm bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin mesleki staj
kavramına yönelik bilişsel yapılarını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma,
ön lisans düzeyinde öğrenim gören 78 öğrenci üzerinde gerçekleşmiştir.
Verilerin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden Kelime İlişkilendirme
Testi (KİT) kullanılmış, toplamda 601 tekrarlanma oranına sahip 220 farklı
yanıt elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin mesleki staja
ilişkin bilişsel algıları; tecrübe, para,
öğrenmek, eğitim, çalışmak, iş, bilgi, otel, ezilmek, meslek ve sorumluluk yanıtlarına yöneliktir.
Bunlardan en çok tekrarlanan yanıtlar ise tecrübe,
para, öğrenmek ve eğitim kelimeleri
olmuştur. Diğer yandan ezilmek,
yorgunluk, zorluk, kölelik yanıtları, öğrencilerin mesleki staja ilişkin
olumsuz algılarını ifade etmekle birlikte duygularını da yansıtmaktadır. Bu
doğrultuda araştırma bulguları, öğrencilerin mesleki stajın kapsamının ve
öneminin farkında olduklarını ancak bir o kadar da sektörde sorun yaşadıklarını
ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 2 |