Tüketici sinisizmi, işletmelerin
fırsatçı olduğu ve bu fırsatçılığın ise
tüketicilere zarar verdiği algısı ile karakterize edilen, piyasaya karşı
kararlı, öğrenilmiş bir tutumdur. Bu araştırma, Türkiye’de gözlemlenen temel
işletme faaliyetlerine yönelik tutumlarını değerlendirebilmek için Helm ve
arkadaşları (2015) tarafından oluşturulmuş Tüketici Sinisizmi Ölçeği’nin (TSÖ) Türkçe’ye
uyarlanması amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle orijinal
ölçek Türkçe’ye çevrilmiş, Türk kültürüne uygun değişiklikler yapıldıktan sonra
güvenilirlik ile geçerlilik analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmada karar
16 popüler tekstil markası, Ankara ilinde lisans ve lisansüstü eğitim gören
18-25 yaş arasındaki 50 öğrenciye sorularak belirlenmiştir. Belirlenen
markaların genç müşterilerinden oluşan kapsamlı bir örnekleme (n=806) kolayda
ve kartopu örnekleme yöntemleri kullanılarak ulaşılmıştır. Sekiz ifadeli TSÖ
kullanılarak elde edilen veriler öncelikle Keşifsel Faktör Analizi ile test
edilmiş ve iki faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Literatüre uygun olarak bu
faktörlere “Genel Fırsatçılık” ve “Aldatma Davranışı” isimleri verilmiştir. Ölçeğin
güvenilirlik ve geçerlilik testleri ise Doğrulayıcı Faktör Analizi ile gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen bulgular TSÖ’nin tüketicilerin işletmecilik uygulamalarına ve
işletmelere yönelik sinik tutumlarını değerlendirmek için kullanılabilecek bir
güvenilir ve geçerli bir araç olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Ana Bölüm |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 2 |