Changes and advancements in healthcare applications have begun to bring many innovations in the delivery of healthcare services. Developments in diagnosis and treatment processes, along with increased awareness among individuals, have led to changes in the field of healthcare. In Turkey, efforts were initiated for the first time in 2005 to determine healthcare policies and principles with the aim of enhancing healthcare service standards. This study aims to examine the ethical behavior of healthcare professionals from a consumer perspective considering the information involved in accreditation and quality improvement processes. The research employed a survey method, and the scale questions in the survey were adapted according to the research objectives. The research data was collected between February 1, 2023, and June 30, 2023. The study population consisted of 447 patients and their relatives’ receiving services from private hospitals. Whether there were differences between the participants' demographic characteristics and their healthcare service utilization was evaluated using T-Tests and ANOVA Tests. The study's findings indicated significant differences between the participants' demographic characteristics and dimensions such as patient rights, patient feedback, access to services, rational drug use, and patient services. Furthermore, the research findings demonstrate differences between the ethical attitudes of hospitals and the demographic characteristics of the participants.
Management Ethics Health Institutions Private Hospital Patient
Sağlık uygulamalarındaki değişimler ve ilerlemeler sağlık hizmetlerinin sunumunda birçok yeniliği beraberinde getirmeye başlamıştır. Teşhis ve tedavi süreçlerindeki gelişmeler ile insanların bilinçlenmiş olmaları sağlık alanında değişime neden olmuştur. Türkiye’de ilk kez 2005 yılında sağlık hizmet standartlarının artırılması amacıyla sağlık politika ve ilkelerinin belirlenmesine yönelik çalışmalar başlatılmıştır. Bu çalışmada akreditasyon ve kalite iyileştirme sürecinde yer alan bilgiler ışığında sağlık çalışanlarının etik davranışlarının tüketici bakış açısıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada anket yöntemi uygulanmıştır. Uygulanan anketteki ölçek soruları amaç doğrultsunda uyarlanmıştır. Araştırma verileri 01.02. 2023- 30.06.2023 tarihleri arasında elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini özel hastanelerden hizmet alan 447 hasta ve hasta yakınları oluşturmaktadır. Katılımcıların demografik özellikleri ile sağlık hizmeti alımları arasında farklılık olup olmadığı T-Testi ve Anova Testleri ile değerlendirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda katılımcıların demografik özellikleri ile hasta hakları, hasta geri bildirimleri, hizmete erişim, akılcı ilaç kullanımı ve hasta hizmetleri boyutlarında anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırma bulguları hastanelerin etik tutumları ile katılımcıların demografik özellikleri arasında farklılık olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Ana Bölüm |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 16 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2 |