Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Cretivity in Children and Pediatric Nursing

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 116 - 129, 24.04.2024

Öz

Creativity is defined as a hidden power that is innate. Though their self-spesific creativity, the children interprets events and reflects their inner world by using self-spesific words, sounds, ideas, movements, lines and colors. Play, in which children use their imagination, plays an important role in the development of their creative potential. Their play activities, which are the most important part of their lives, are interrupted in hospitalized children. Plays that enable the use of imagination can be used in hospitalized children to support the development of the child and to maintain creativity. Through these plays, the child's adaptation to the hospital and self-expression can be ensured. Since creative play is a supportive element for children to reach their highest developmental potential, play can be a key role in increasing the child's adaptation to the hospital, coping with painful interventions and stressful situations. Nurses have a mediating role in exploring the creative side of children. In this review article, it was aimed to draw attention to the roles and responsibilities of pediatric nurses in children's creativity.

Kaynakça

  • Aksoy, M., & Aksoy, A.B. (2023). An investigation on the effects of block play on the creativity of children. Early Child Development and Care, 193(1), 139-158.
  • Aydın, U. Ö. (2017). Okul öncesi resim eğitiminde çocuğun çizgisel gelişimi (2-7 yaş). Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2215-2228.
  • Bulut, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sanat ve yaratıcılık kavramlarına ilişkin algıları. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 913-920.
  • Burns Nader, S., & Hernandez Reif, M. (2016). Facilitating play for hospitalized children through child life services. Children's Health Care, 45(1), 1-21.
  • Caleffi, C. C. F., Rocha, P. K., Anders, J. C., Souza, A. I. J. D., Burciaga, V. B., & Serapião, L. D. S. (2016). Contribution of structured therapeutic play in a nursing care model for hospitalised children. Revista Gaucha de Enfermagem, 37(2), e58131.
  • Çavuşoğlu, H. (2013). Çocuk sağlığı hemşireliği. Sistem Ofset Yayınevi.
  • Çelebi, A., Aytekin, A., Küçükoğlu, S., & Çelebioğlu, A. (2015). Hastanede yatan çocuk ve oyun. Journal of Dr. Behcet Uz Children’s Hospital, 5(3), 156-160.
  • Çeliköz, N. (2017). Okul öncesi dönem 5-6 yaş çocuklarının yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 2(1), 1-25.
  • Dere, Z. (2019). Investigating the creativity of children in early childhood education institutions. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 652-58.
  • Dinçeli, D. (2020). Yaratıcılık ve sanat. Sanat Eğitimi Dergisi, 8(1), 43–55.
  • Early Childhood Guide (2019). 21st century learning for early childhood guide. partnership for 21st century learning: A network of Battele of Kids. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21EarlyChildhoodGuide.pdf
  • Eker, A., Sak, U. (2016). Yaratıcı zıt düşünme tekniğinin (YAZID) sosyal geçerliği. Türk Üstün Zeka ve Eğitim Dergisi, 6(2), 71-87.
  • Frygner-Holm, S., Russ, S., Quitmann, J., Ring, L., Zyga, O., Hansson, M., Ljungman, G., & Höglund, A. T. (2020). Pretend play as an intervention for children with cancer: A feasibility study. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 37(1), 65-75. https://doi.org/10.1177/1043454219874695
  • Gökalp, M. (2016). Çocukta yaratıcılık ve yaratıcı çocuk etkinliklerinin “Yaratıcılık ve geliştirilmesi” dersinde okul öncesi bölümü öğrencilerine olan etkisi (Samsun Eğitim Fakültesi Örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(3), 25-36.
  • Gu, X., Dijksterhuis, A., & Ritter, S. M. (2019). Fostering children’s creative thinking skills with the 5-I training program. Thinking Skills and Creativity, 32, 92-101.
  • Gündüz, S., Yüksel, S., Aydeniz, G. E., Aydoğan, R. N., Türksoy, H., Dikme, İ. B., & Efendiler, İ. (2016). Çocuklarda hastane korkusunu etkileyen faktörler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 59(4), 161-168.
  • Güven, Y., & Karasulu Kavuncuoğlu, M. (2020). Okul öncesi dönem çocukların yaratıcılık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 37-53.
  • Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2021). Wong's essentials of pediatric nursing-e-book. Mosby Elsevier.
  • Inomjonovna, R. I. (2023). Development of creative ability and imagination in children. Journal of New Century Innovations, 22(1), 108-112.
  • Kara, Ş., & Şençiçek, S. (2015). Yaratıcı çocuk yetiştirmede problemler ve çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 90-97.
  • Li, W. H., Chung, J. O. K., Ho, K. Y., & Kwok, B. M. C. (2016). Play interventions to reduce anxiety and negative emotions in hospitalized children. BMC Pediatrics, 16(1), 1-9.
  • Lucchiari, C., Sala, P. M., & Vanutelli, M. E. (2019). The effects of a cognitive pathway to promote class creative thinking. An experimental study on Italian primary school students. Thinking Skills and Creativity, 31, 156-166.
  • Mercan, Z. (2022). Erken çocukluk döneminde 21. yüzyıl becerileri. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 87-105.
  • Merck, T., McElfresh P. B. (2017). Family-centered care of the child during illness and hospitalization. In Hockenberry M. J., Duffy, E.A., & Gibbs, K. (Eds.), Wong’s nursing care of infants and children. (pp. 554-571). Mosby Elsevier.
  • Onur, D., & Zorlu, T. (2017). Yaratıcılık kavramı ile ilişkili kuramsal yaklaşımlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1535-1552.
  • Özer, M., & Yıldırım Polat, A. (2019). Okul öncesi dönemde yaratıcılığı geliştirmeye yönelik farklı sosyoekonomik düzeydeki ebeveyn deneyimlerinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 1309-1327.
  • Early Childhood Guide (2019). 21st century learning for early childhood guide. partnership for 21st century learning: A network of Battele of Kids. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21EarlyChildhoodGuide.pdf
  • Pekyiğit, A., Yıldız, D., Fidancı, B. E., & Bağrıyanık, B. Ç. (2021). Hastanede yatan çocuklarda yaratıcı oyun yöntemi ile hastalık ve hastane kavramı: Niteliksel bir çalışma. Çocuk Dergisi, 21(2), 175-182.
  • Ramón, L. N., & Chacón-López, H. (2021). The impact of musical improvisation on children’s creative thinking. Thinking Skills and Creativity, 40, 100839. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100839
  • Raybin, J. L., Barr, E., Krajicek, M., & Jones, J. (2020). How does creative arts therapy reduce distress for children with cancer? A metasynthesis of extant qualitative literature. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 37(2), 91-104.
  • Raybin, J. L., Zhou, W., Pan, Z., Hendricks-Ferguson, V. L., & Jankowski, C. (2023). Creative arts therapy among children with cancer: Symptom assessment reveals reduced anxiety. Cancer Nursing, 47(1), 12-19. https://doi.org/10.1097/NCC.0000000000001186
  • Sak, U. (2018). Yaratıcılık gelişimi ve eğitimi. Vizetek Yayıncılık.
  • Schleisman, A. S., & Mahon, E. (2018). Creative play: A nursing intervention for children and adults with cancer. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(2), 137-140.
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Anı Yayıncılık. Teksöz, E., Bilgin, I., Madzwamuse, S. E., & Oscakci, A. F. (2017). The impact of a creative play intervention on satisfaction with nursing care: A mixed‐methods study. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 22(1), e12169.
  • Turdiyeva, M. J. (2021). Model for developing the creative abilities of preschool children based on a person-centered approach. Builders of The Future, 1(1), 10-14.
  • Walia, C. (2019). A dynamic definition of creativity. Creativity Research Journal, 31(3), 237-47. Xamidovna, R. I. (2021). Play as a means of developing the creative abilities of Preschool Children. Middle European Scientific Bulletin, 10, 377-83.
  • Yayan, E. H., & Zengin, M. (2018). Çocuk kliniklerinde terapötik oyun. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 226-233.
  • Yazıcı, E., Yaman Baydar, I., & Pınarcık, Ö. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sanata ilişkin görüşlerinin incelenmesi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 74-88.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: Tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. International Journal of Society Researches, 15(25), 3874-3915.
  • Yıldız, C., & Yıldız, T. G. (2021). Exploring the relationship between creative thinking and scientific process skills of preschool children. Thinking Skills and Creativity, 39, 100795.
  • Yuvacı, Z., & Dağlıoğlu, H. E. (2018). Okul öncesi eğitim alan çocukların ve bulundukları sınıf ortamının yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(2), 234-256.

Çocuklarda Yaratıcılık ve Pediatri Hemşireliği

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 116 - 129, 24.04.2024

Öz

Yaratıcılık, doğuştan getirilen gizli bir güç olarak tanımlanmaktadır. Kendine özgü yaratıcılığı sayesinde çocuk, olayları yorumlayarak kendine has kelime, ses, fikir, hareket, çizgi ve renkler kullanarak iç dünyasını yansıtmaktadır. Çocukların yaratıcı potansiyellerinin gelişiminde hayal güçlerini kullandıkları oyunun önemli bir rolü vardır. Çocukların hastaneye yatışı ile hayatlarının en önemli parçası olan oyun aktiviteleri kesintiye uğramaktadır. Hastanede yatan çocuklarda hayal gücünü kullanmayı sağlayan oyunlar, çocuğun gelişimini desteklemek ve yaratıcılığını sürdürmek için kullanılabilir. Bu oyunlar aracılığıyla çocuğun hastaneye uyumu ve kendini ifade etmesi sağlanabilir. Yaratıcı oyun çocukların en üst gelişimsel potansiyellerine ulaşmalarında destekleyici bir unsur olduğu için, çocuğun hastaneye uyumunun artırılması, ağrılı girişimler ve stresli durumlarla baş etmesinde anahtar rol oynayabilir. Hemşirelerin çocukların yaratıcılık taraflarını keşfetmede aracı rolü vardır. Bu derleme makalede çocuklarda yaratıcılık konusunda pediatri hemşirelerinin rol ve sorumluluklarına dikkat çekmek amaçlamıştır.

Kaynakça

  • Aksoy, M., & Aksoy, A.B. (2023). An investigation on the effects of block play on the creativity of children. Early Child Development and Care, 193(1), 139-158.
  • Aydın, U. Ö. (2017). Okul öncesi resim eğitiminde çocuğun çizgisel gelişimi (2-7 yaş). Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2215-2228.
  • Bulut, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sanat ve yaratıcılık kavramlarına ilişkin algıları. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 913-920.
  • Burns Nader, S., & Hernandez Reif, M. (2016). Facilitating play for hospitalized children through child life services. Children's Health Care, 45(1), 1-21.
  • Caleffi, C. C. F., Rocha, P. K., Anders, J. C., Souza, A. I. J. D., Burciaga, V. B., & Serapião, L. D. S. (2016). Contribution of structured therapeutic play in a nursing care model for hospitalised children. Revista Gaucha de Enfermagem, 37(2), e58131.
  • Çavuşoğlu, H. (2013). Çocuk sağlığı hemşireliği. Sistem Ofset Yayınevi.
  • Çelebi, A., Aytekin, A., Küçükoğlu, S., & Çelebioğlu, A. (2015). Hastanede yatan çocuk ve oyun. Journal of Dr. Behcet Uz Children’s Hospital, 5(3), 156-160.
  • Çeliköz, N. (2017). Okul öncesi dönem 5-6 yaş çocuklarının yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 2(1), 1-25.
  • Dere, Z. (2019). Investigating the creativity of children in early childhood education institutions. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 652-58.
  • Dinçeli, D. (2020). Yaratıcılık ve sanat. Sanat Eğitimi Dergisi, 8(1), 43–55.
  • Early Childhood Guide (2019). 21st century learning for early childhood guide. partnership for 21st century learning: A network of Battele of Kids. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21EarlyChildhoodGuide.pdf
  • Eker, A., Sak, U. (2016). Yaratıcı zıt düşünme tekniğinin (YAZID) sosyal geçerliği. Türk Üstün Zeka ve Eğitim Dergisi, 6(2), 71-87.
  • Frygner-Holm, S., Russ, S., Quitmann, J., Ring, L., Zyga, O., Hansson, M., Ljungman, G., & Höglund, A. T. (2020). Pretend play as an intervention for children with cancer: A feasibility study. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 37(1), 65-75. https://doi.org/10.1177/1043454219874695
  • Gökalp, M. (2016). Çocukta yaratıcılık ve yaratıcı çocuk etkinliklerinin “Yaratıcılık ve geliştirilmesi” dersinde okul öncesi bölümü öğrencilerine olan etkisi (Samsun Eğitim Fakültesi Örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(3), 25-36.
  • Gu, X., Dijksterhuis, A., & Ritter, S. M. (2019). Fostering children’s creative thinking skills with the 5-I training program. Thinking Skills and Creativity, 32, 92-101.
  • Gündüz, S., Yüksel, S., Aydeniz, G. E., Aydoğan, R. N., Türksoy, H., Dikme, İ. B., & Efendiler, İ. (2016). Çocuklarda hastane korkusunu etkileyen faktörler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 59(4), 161-168.
  • Güven, Y., & Karasulu Kavuncuoğlu, M. (2020). Okul öncesi dönem çocukların yaratıcılık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 37-53.
  • Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2021). Wong's essentials of pediatric nursing-e-book. Mosby Elsevier.
  • Inomjonovna, R. I. (2023). Development of creative ability and imagination in children. Journal of New Century Innovations, 22(1), 108-112.
  • Kara, Ş., & Şençiçek, S. (2015). Yaratıcı çocuk yetiştirmede problemler ve çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 90-97.
  • Li, W. H., Chung, J. O. K., Ho, K. Y., & Kwok, B. M. C. (2016). Play interventions to reduce anxiety and negative emotions in hospitalized children. BMC Pediatrics, 16(1), 1-9.
  • Lucchiari, C., Sala, P. M., & Vanutelli, M. E. (2019). The effects of a cognitive pathway to promote class creative thinking. An experimental study on Italian primary school students. Thinking Skills and Creativity, 31, 156-166.
  • Mercan, Z. (2022). Erken çocukluk döneminde 21. yüzyıl becerileri. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 87-105.
  • Merck, T., McElfresh P. B. (2017). Family-centered care of the child during illness and hospitalization. In Hockenberry M. J., Duffy, E.A., & Gibbs, K. (Eds.), Wong’s nursing care of infants and children. (pp. 554-571). Mosby Elsevier.
  • Onur, D., & Zorlu, T. (2017). Yaratıcılık kavramı ile ilişkili kuramsal yaklaşımlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1535-1552.
  • Özer, M., & Yıldırım Polat, A. (2019). Okul öncesi dönemde yaratıcılığı geliştirmeye yönelik farklı sosyoekonomik düzeydeki ebeveyn deneyimlerinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 1309-1327.
  • Early Childhood Guide (2019). 21st century learning for early childhood guide. partnership for 21st century learning: A network of Battele of Kids. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21EarlyChildhoodGuide.pdf
  • Pekyiğit, A., Yıldız, D., Fidancı, B. E., & Bağrıyanık, B. Ç. (2021). Hastanede yatan çocuklarda yaratıcı oyun yöntemi ile hastalık ve hastane kavramı: Niteliksel bir çalışma. Çocuk Dergisi, 21(2), 175-182.
  • Ramón, L. N., & Chacón-López, H. (2021). The impact of musical improvisation on children’s creative thinking. Thinking Skills and Creativity, 40, 100839. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100839
  • Raybin, J. L., Barr, E., Krajicek, M., & Jones, J. (2020). How does creative arts therapy reduce distress for children with cancer? A metasynthesis of extant qualitative literature. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 37(2), 91-104.
  • Raybin, J. L., Zhou, W., Pan, Z., Hendricks-Ferguson, V. L., & Jankowski, C. (2023). Creative arts therapy among children with cancer: Symptom assessment reveals reduced anxiety. Cancer Nursing, 47(1), 12-19. https://doi.org/10.1097/NCC.0000000000001186
  • Sak, U. (2018). Yaratıcılık gelişimi ve eğitimi. Vizetek Yayıncılık.
  • Schleisman, A. S., & Mahon, E. (2018). Creative play: A nursing intervention for children and adults with cancer. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(2), 137-140.
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Anı Yayıncılık. Teksöz, E., Bilgin, I., Madzwamuse, S. E., & Oscakci, A. F. (2017). The impact of a creative play intervention on satisfaction with nursing care: A mixed‐methods study. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 22(1), e12169.
  • Turdiyeva, M. J. (2021). Model for developing the creative abilities of preschool children based on a person-centered approach. Builders of The Future, 1(1), 10-14.
  • Walia, C. (2019). A dynamic definition of creativity. Creativity Research Journal, 31(3), 237-47. Xamidovna, R. I. (2021). Play as a means of developing the creative abilities of Preschool Children. Middle European Scientific Bulletin, 10, 377-83.
  • Yayan, E. H., & Zengin, M. (2018). Çocuk kliniklerinde terapötik oyun. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 226-233.
  • Yazıcı, E., Yaman Baydar, I., & Pınarcık, Ö. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sanata ilişkin görüşlerinin incelenmesi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 74-88.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: Tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. International Journal of Society Researches, 15(25), 3874-3915.
  • Yıldız, C., & Yıldız, T. G. (2021). Exploring the relationship between creative thinking and scientific process skills of preschool children. Thinking Skills and Creativity, 39, 100795.
  • Yuvacı, Z., & Dağlıoğlu, H. E. (2018). Okul öncesi eğitim alan çocukların ve bulundukları sınıf ortamının yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(2), 234-256.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Emre Usta 0000-0002-0165-655X

Özlem Çalışır 0000-0002-7541-131X

Emine Erdem 0000-0001-6386-5595

Yayımlanma Tarihi 24 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Usta, E., Çalışır, Ö., & Erdem, E. (2024). Çocuklarda Yaratıcılık ve Pediatri Hemşireliği. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 116-129.

Dergimiz; Türk Medline, Sobiad Atıf Dizini, Türk Eğitim İndeksi, Türkiye Atıf Dizini (Turkiye Citation Index)' te taranmaktadır.


Dergimizin Önceki Editörleri:

2017-2019: Doç. Dr. Rıdvan Karabulut


Dr. Öğr. Üyesi Elif Tuba KOÇ, aniden aramızdan ayrıldığı güne kadar, dergimize Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında alan editörü olarak önemli katkılar sağladı. Onun çaba ve gayretini, değerli emeğini ve aziz hatırasını saygı, sevgi ve özlemle anıyoruz.