In this study opinions of the science and technology teachers; who are working in primary education schools, which are later structured as elementary school and secondary school with the change of 4+4+4, about student’s behaviour problems in laboratories were searched. The research data was gathered from 96 teachers who are working in primary education schools in the towns and villages in Çanakkale. As the survey technique descriptive method was used to gather the research data. According to the results, the most common student behaviour problems that the teachers encounter in the laboratories are: thinking of the laboratory lessons as an idle class, attending the lessons with insufficient materials or without materials, trying to keep the attention on himself during the lesson, untimely note taking, not obeying the security rules, thinking of the study as useless in real life, being uninterested in the studies, getting ready to leave the class before the bell rings, wondering in the classroom, killing time with cell phones, being late for the lessons, dropping something deliberately on the floor and taking it back and imitating the friends and the teacher.
Elementary school Science and Technology lesson laboratory student behaviour problems classroom management
Bu çalışmada, 4+4+4 değişiklikleriyle sonradan ilkokul ve ortaokul olarak yapılandırılan ilköğretim okullarında görev yapan Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin laboratuvar ortamlarında karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin görüşleri araştırılmıştır. Araştırmanın verileri Çanakkale ili merkez, ilçe ve köylerindeki ilköğretim okullarında görev yapan 96 Fen ve Teknoloji dersi öğretmeninden toplanmıştır. Yöntem olarak betimsel yöntemin seçildiği bu araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar ortamlarında en çok karşılaştıkları istenmeyen davranışlar şunlar olmuştur: laboratuvar çalışmasını boş geçen bir ders olarak görme, gerekli malzemeleri eksik getirme veya hiç getirmeme, ders sırasında ilgi çekmeye çalışma, zamansız not tutma çabaları, güvenlik kurallarına uymama, çalışmaların günlük hayatta işe yaramadığını düşünme, çalışmalara karşı ilgisiz olma, zil çalmadan çıkmak için hazırlanma ve laboratuvarda amaçsız dolaşma, cep telefonu kullanma, derse geç gelme, kasıtlı olarak yerlere bir şeyler atarak almaya çalışma, öğretmen ve arkadaşlarının taklidini yapma.
İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi laboratuvar istenmeyen öğrenci davranışı sınıf yönetimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |