Bu araştırma meslek liselerinde yaşanan öğrenci kaynaklı disiplin sorunlarının neler olduğunu, bunların nedenlerini ve çözümü konusunda nelerin yapılabileceğini, öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma grubu, Mersin ili merkez ilçelerindeki meslek liselerinde görev yapan 269 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler Güner’in (2009) geliştirdiği "Öğretmenlerin Disiplin Anlayışları ve Disiplin Uygulamaları" veri toplama aracıyla elde edilmiş, betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA test teknikleri ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, meslek lisesi öğretmenleri, dersi dinlememe, derste izinsiz konuşma ve derslere ilgisizliği öncelikli disiplin sorunları olarak görmektedirler. Disiplini bozan davranışların nedenleri olarak, TV ve internetteki olumsuz örnekler, öğrencilerin gelişim özellikleri ve aile içi problemler gösterilmiştir. Öğretmenler disiplin problemlerini çözmek amacıyla genellikle, öğrenci aileleriyle iletişim kurmakta, öğrencilerin olumlu davranışlarını çoğaltıcı olumlu geribildirimler vermekte ve öğrencilerin sosyal faaliyetlere katılımını desteklemektedir. Cinsiyet, öğretmenlik alanı, kıdem değişkenleri görüşler üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmazken, okuldaki görev süresi ve disiplin kurulunda görev alma değişkenlerine göre görüşler anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır.
This study aims to determine discipline problems resulted from students at the vocational schools and the solution to these problems by being based on perceptions of teachers at vocational high school according to variables like gender, seniority, tenure in the current school, being a member of discipline board and field of teaching. The study group consists of 269 teachers at the vocational high schools in Mersin. The data was collected via "Teachers’ Perceptions of Discipline and Practice of Discipline" scale, developed by Güner (2009). In analysis of data, descriptive statistics, t-test and ANOVA were used. According to findings, vocational high school teachers have regarded students’ behaviors like not listening to lectures, talking without permission and indifference to course as primary disciplinary problems. Many negative samples on TV and internet, developmental characteristics of students and family problems are regarded as reasons for behavior disrupting discipline In order to solve these discipline problems, teachers communicate with students' families, and give feedback to stimulate positive behaviors of students, supportstudents to participate in social activities. While there is no statistically significant difference among perceptions of teachers according to variables like gender, field of teaching, seniority, there is a statistically significant difference among perceptions of teachers according to variableslikethe tenurein the current school, being a member ofdiscipline board.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 21 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |