The aim of this study is to examine the perceptions of engineer and
engineering of fifth grade students in secondary school. The study was
conducted with 120 participants in the grade 5 students in secondary schools in the Aegean region using the general survey
model. Engineer and Engineering Perception Test that consists of a drawing and
six open-ended questions, was used as data collection tool in this study. The
data collection tool was developed by researchers. In the analysis of the data,
each question was separately analyzed. Themes and sub-themes were created to
immediately show student answers for each question. Frequency and percentage
for each theme and sub-theme were calculated. In this study; the participants
accepted the engineering as profession, civil engineering sense was high and
many non-engineering professions were perceived as engineering. Also; it is
seen that engineers perceive more as professionals, men, rich, intelligent,
happy and facilitating people.
STEM education the perception of engineer and engineering secondary school fifth class students
Bu çalışmanın amacı ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin mühendis
ve mühendislik algılarını incelemektir. Çalışma, genel tarama modeli kullanılarak
Ege bölgesinde iki devlet ortaokulunda beşinci sınıfta öğrenim görmekte olan
120 katılımcı ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak Mühendis
ve Mühendislik Algı Testi kullanılmıştır. Bu test bir çizim ve altı açık uçlu
sorudan oluşmaktadır. Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından
geliştirilmiştir. Verilerin analizinde her bir soru ayrı ayrı ele alınarak
analiz edilmiştir. Her soru için öğrenci cevaplarını tam olarak yansıtacak
şekilde temalar ve alt temalar oluşturulmuştur. Her bir tema ve alt tema için
frekans ve yüzde hesaplaması yapılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların
mühendisliği meslek dalı olarak algıladıkları, inşaat mühendisliği algısının
yüksek olduğu, mühendislik dalı olmayan birçok meslek dalını ise mühendislik dalı
olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca mühendisleri daha çok meslek çalışanı, erkek, zengin, zeki, mutlu
ve hayatı kolaylaştıran kişiler olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.
STEM eğitimi mühendis ve mühendislik algısı Ortaokul beşinci sınıf öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |