Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin
mesleki kararsızlık düzeylerini ölçmek için Çakır (2004) tarafında geliştirilen
Mesleki Karar Envanterinin faktör yapısını farklı modeller çerçevesinde
doğrulayıcı faktör analiziyle incelemektir. Mesleki Karar Envanterinin ön
çalışmasında Çakır (2004) tarafından açımlayıcı faktör analizi ile envanterin
faktör çözümlenmesi yapılmıştır. Envanterin geliştirilme aşamasında 5 faktör
toplam 30 madde içeren formu ortaya konulmuştur. Bu araştırmada ise ön
çalışmada ortaya konulan yapı tek boyut, ilişkili birinci düzey, ilişkisiz
birinci düzey, ikinci düzey ve iki-faktör model olmak üzere 5 farklı model
çerçevesinde doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Yapılan
doğrulayıcı faktör analizlerinde, Mesleki Karar Envanterinin ikinci düzey
yapısının bir model olarak doğrulandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda
İçsel Çatışma, Kendini Yeterince Tanımama, Meslek ve Alan Bilgisi Eksikliği,
Meslek Seçiminde Akılcı Olmayan İnançlar ve Dışsal Çatışmalar değişkenlerinin
Mesleki Karar yapısını oluşturduğu söylenilebilir. Ayrıca genel yapı olan
Mesleki Karar üzerinde en çok etkiye sahip değişkenin Meslek ve Alan Bilgisi
Eksikliği olduğu belirlenmiştir. Envanter için hesaplanan ortalama açıklanan
varyans ve yapı güvenirlik katsayılarının da yeterli düzeydedir.
Mesleki karar doğrulayıcı faktör analizi ikinci düzey iki-faktör(bi-faktör)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |