Son zamanlarda
yapılan araştırmalarda öğrenmenin ne düzeyde gerçekleştiğinden çok, nasıl
gerçekleştiği üzerinde durulmakta ve öğrenme,
öğretim, bilgi oluşturma, soyutlama, soyutlama süreci gibi kavramlar önemli
bir araştırma konusu olarak karşımıza çıkmaktadır (Sezgin Memnun & Altun,
2012). Özellikle de Hershkowitz, Schwarz ve Dreyfus tarafından 2001 yılında
ortaya sürülen RBC+C (Recognizing-Building with-Constructing-Consolidation)
soyutlama modeli, daha önce oluşturulmuş
matematiksel bilginin dikey olarak düzenlemesiyle yeni bir matematiksel yapı
oluşturulması aktivetesi olarak tanımlanmaktadır. İlköğretim Matematik
Dersi Öğretim Programı’nda (2013) oran-orantı, doğrusal ilişki, doğru orantı ve
ters orantı gibi kavramların sarmal yapıda her sınıf düzeyinde yer aldığı
görülmüştür. Ayrıca orantısal akıl yürütme becerisinin ön koşulu olan
oran-orantı, matematiğin diğer disiplinlerle ilişkilendirilmesine yardımcı
olmaktadır (Flores, 1995). Dolayısıyla bu çalışmada, 6.sınıf öğrencilerinin
doğru orantı ve ters orantı bilgisini oluşturma süreçleri RBC+C soyutlama
modeline göre incelenmiştir. Çalışmada ortaya
konan bilgi oluşturma süreci, nitel araştırma yöntemleri
içerisinde yer alan yorumlayıcı yaklaşıma dayalı öğretim deneyi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma bir
devlet okulunda öğrenim gören biri kız diğeri erkek, iki 6.sınıf öğrencisi ile
gerçekleştirilmiştir. Katılımcılarla yaklaşık 50-55 dakika süren yarı
yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen
veriler, RBC+C modelinin tanıma,
kullanma, oluşturma ve pekiştirme
bilişsel eylemleri çerçevesinde özetlenip yorumlanarak betimsel olarak analiz
edilmiştir. Elde edilen bulgular,
öğrencilerin orantı sabiti bilgisini oluşturup kullandıklarını, ilgili
problem çözümlerinde bu bilgiye yer vermeleri de oluşturulan bilginin pekiştirildiğini ortaya koymuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |