Öz
Kişilerin; yeteneklerinin ve bireysel çabalarının yanında özellikle aldıkları eğitimlerin de kariyer geliştirme sürecine önemli etkisi bulunmaktadır. Dolayısıyla üniversite eğitimi önemli bir aşama olup, kariyer seçenekleri bu dönemde şekillendirilmektedir. Bu nedenle çalışmamızda pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin kariyerle ilgili algıları araştırılmıştır.
Bu araştırma Adnan Menderes Üniversitesi’nde, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında pedagojik formasyon eğitimi alan İşletme, İktisat, Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler, Çalışma Ekonomisi, Maliye ve Endüstriyel Tasarım bölümlerinden mezun olan öğrencilerle yapılmıştır. Anket sorularının oluşturulmasında 24 Avrupa ülkesindeki üniversite öğrencilerine uygulanmış olan Trendence Kariyer ve Eğitim Anketi’nden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde İstatistik Paket Programı kullanılmıştır.
Araştırma bulguları sonucunda, öğrencilerin bireysel özelliklerinin, çalışma ortamının, elde edecekleri kazanç durumu vb. etkenlerin kariyer algılarını etkilediği görülmüştür. Öğrenciler; iş bulamama endişesi, çalışma koşullarının zorluğu ve iş tatminsizliği gibi sebeplerle kendi sektörlerinde çalışmak istememektedirler. Bu nedenlerle, bölümlerden mezun olan öğrenciler için özel sektörlerde iş olanaklarının arttırılması, ilgili sektörlerde kendi alanlarına uygun lisans eğitimi almış personelle çalışmaya öncelik verilmesi, çalışma koşullarının iyileştirilmesi gibi konulara önem verilmesinin gerekli olduğu sonucuna varılmıştır.