Hem sinema hem psikoloji insan düşüncesini, duygularını, davranışlarını ve dürtülerini odak noktası olarak alır. Analistin tuttuğu aynada hastanın kendisini görmesi gibi, beyaz perde de bize ayna tutmaktadır. Zeki Demirkubuz, filmlerinde psikolojik olarak karmaşık karakterler kullanır ve filmlerde psikolojik nedenselliğe dayalı karakter ilişkileri merkezi rol oynar. Karakterler ağırlıkla nihilist, toplumsal değerlerin sınırında yaşayan, kendine ve topluma yabancılaşmış, değerlerden bağımsız, arayış içinde, suça meyilli davranabilen kişilerdir. Borderline kişilik bozukluğunda yaygın biçimde kullanılan bölme savunma mekanizması temelde içsel temsillerin ve dolayısıyla benliğin bölünmesi ile ilişkili olsa da dış gerçekliğin ve yaşantıların bölünmesiyle sonuçlanır. Masumiyet ve Kader Filmlerinde de karakterlerin pür iyi, masum yönleri ile kaderlerinin onları dönüştürdüğü pür kötü yönleri bölünerek birbirinden ayrılmış halde, ayrı ayrı ancak aynı hayatta ve aynı filmde bir arada bulunmaktadır. Bu çalışmada Zeki Demirkubuz sinemasına ait Masumiyet ve Kader filmlerinin arafta yaşayan borderline karakteri psikanalitik kuram ve klinik psikoloji literatürü çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Both cinema and psychology focus on human thought, emotions, behavior, and impulses. Just as the patient sees himself in the mirror held by the analyst, the white screen holds up a mirror for us. Zeki Demirkubuz uses psychologically complex characters in his films and character relationships based on psychological causality play a central role in his films. The characters are mostly nihilists, living on the border of social values, alienated from themselves and the society, independent of values, in search of, and inclined to crime. Although the division defense mechanism commonly used in borderline personality disorder is mainly related to the division of internal representations and therefore the self, it results in the division of external reality and experiences. In the films of Innocence and Destiny, the pure good and innocent aspects of the characters and the pure bad aspects of their destiny, which have transformed them, are separated from each other, but separately but together in the same life and in the same film. In this study, the borderline character of Zeki Demirkubuz's Innocence and Destiny films living in limbo is evaluated within the framework of psychoanalytic theory and clinical psychology literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2023 |
Submission Date | April 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)