Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin kültürel sermayelerini etkileyen
faktörleri tespit etmek ve öğretmenlerin kültürel sermaye yeterliklerini
arttırmaya yönelik öneriler geliştirmektir. Bu araştırmanın problem
cümlesini “Öğretmenlerin kültürel sermayelerini etkileyen faktörler
nelerdir?” oluşturmaktadır. Bu çalışmanın öğretmenlerin kültürel
sermayelerini etkileyen faktörleri tespit etmesi, kültürel sermayeyi
arttırmaya yönelik öneriler geliştirmesi ve kültürel sermayeyi eğitimle
ilişkilendiren çalışmalardan biri olması sebebiyle önem taşıdığı
düşünülmektedir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim öğretim
yılında Gaziantep il merkezindeki ortaokullarda görev yapmakta olan
kolay ulaşılabilirlik yoluyla seçilen 29 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmanın deseni, nitel araştırma desenlerinden “durum
çalışması”dır. Araştırma verilerinin toplanmasında nitel araştırma
yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır.
Elde edilen veriler içerik analizi yöntemine tabi tutulmuştur.
Araştırmanın sonucunda; öğretmenlerin kültürel sermayelerini arttırmak
için yapmış oldukları faaliyetlerin sinemaya gitme, gezilere katılma,
tiyatroya gitme ve çeşitli kurslara katılma, bilimsel içerikli yayın
okuma, düzenli kitap okuma, düzenli gazete okuma, tarihi ve kültürel
olaylarla ilgilenme gibi aktiviteler olduğu görülmüştür. Elde edilen
diğer bir sonuca göre, öğretmenleri kültürel faaliyetlere katılmaya
teşvik ediciler kişisel etmenler, mesleki etmenler ve çevresel
etmenlerdir. Öğretmenlerin kültürel sermayelerini olumsuz etkileyen
aileden kaynaklı faktörler, mesleki faktörler, kişisel faktörlerin
olduğu belirlenmiştir. Aile eğitim seviyesi yüksek olan ve sosyo
ekonomik düzeyi yüksek olan öğretmenlerin kültürel sermaye
birikimlerinin olumlu yönde etkilendiği; çok kardeşli, az gelişmiş
coğrafi bölgelerde yaşayan ve ailenin ilk çocuğu olan öğretmenlerin ise
yetiştikleri aile ortamının özelliklerinden dolayı kültürel
sermayelerinin olumsuz yönde etkilendiği sonucu elde edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre; hizmet içi eğitimleri, öğretmenlerin büyük
çoğunluğu tarafından zaman kaybı olması, geliştirici olmaması, içerik
yetersizliği, akademik çalışma yapılmaması gibi nedenlerden dolayı
kültürel sermayelerini arttırmak için etkili bulunmamış; sadece 1
öğretmen tarafından araştırma fırsatı sunduğu için etkili bulunmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.