Bu araştırmanın amacı, okullarda paylaşılan liderlik uygulamaları ile öğretmenlerin psikolojik sermayeleri
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın evrenini 2016 – 2017 öğretim yılında
Uşak ilinde görev yapan 3986 öğretmen; örneklemini ise, 457 ilkokul, ortaokul ve lise öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada kolay ulaşılabilir örnekleme yoluna gidilmiştir. Araştırmada veriler “Paylaşılan Liderlik Algısı
Ölçeği” ve “Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, tek yönlü
varyans analizi, t-Testi, Pearson Momentler Çarpımı Katsayısı ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin okullarda paylaşılan liderlik uygulamalarına yönelik algı düzeyleri,
paylaşılan liderliğin görevlerin ortak tamamlanması, karşılıklı beceri geliştirme ve duygusal destek boyutlarında
yüksek, çalışanların merkezi olmayan etkileşim boyutunda ise düşük düzeydedir. Paylaşılan liderlik
uygulamalarının okullarda genel olarak var olma düzeyine yönelik öğretmen algıları ise yüksektir. Araştırmada
paylaşılan liderlik uygulamalarına yönelik öğretmen algılarının, paylaşılan liderliğin bazı boyutlarında, mesleki
kıdem, okulda bulunan öğretmen sayısı, çalışılan okul düzeyi ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı
farklılık gösterdiği görülmüştür. Araştırmada, yine öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerine yönelik
algılarının yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeyleri cinsiyet, mezuniyet
durumu, aynı okulda çalışma süresi, kıdem, çalışılan okul düzeyi, okulda bulunan öğretmen sayısı değişkenlerine
göre farklılaşmamaktadır. Araştırmanın başka bir sonucuna göre de, öğretmenlerin paylaşılan liderlik
uygulamalarına yönelik algıları ile psikolojik sermaye düzeyleri arasında anlamlı pozitif yönlü düşük düzeyde bir
ilişki tespit edilmiştir. Yine araştırmaya göre ilkokullarda öğretmen algılarına göre paylaşılan liderliğin görevlerin
ortak tamamlanması, karşılıklı beceri geliştirme, çalışanlar arasında merkezi olmayan etkileşim boyutları
öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerini yordamaz iken; duygusal destek boyutunun öğretmenlerin psikolojik
sermayelerini anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Ortaokul ve liselerde ise, paylaşılan liderlik uygulamaları
öğretmenlerin psikolojik sermayelerini yordamamaktadır.
The aim of this study is to determine the relationship between the shared leadership practices in schools
and the psychological capital of teachers. The universe of the research, which was designed in relational screening
model, consists of 3986 teachers working in Uşak province in the 2016 - 2017 academic year, and the sample
group consists of 457 primary, middle and high school teachers. Simple random sampling was employed in the
study. The data were collected by using the ”Shared Leadership Scale” and Psychological Capital Scale. In the
analysis of the data, arithmetic mean, one-way analysis of variance, t-Test, Pearson Product-Moment Correlation
Coefficient and multiple regression analysis were used. According to the research results, the perception levels of
teachers on shared leadership practices at schools are high in the joint completion of tasks, mutual skill
development and emotional support dimensions of shared leadership, while they are low in the level of
decentralized interaction among personnel. It is observed that teachers' perceptions of shared leadership practices
in general at school are high. In the study, it was seen that the teachers' perceptions of shared leadership practices
differ significantly in some dimensions of shared leadership in terms of seniority, the number of teachers in the
school, the school level and the educational status. It was concluded that the perceptions of the teachers'
psychological capital were at a high level. Psychological capital levels of teachers were examined in terms of
gender, graduation status, working time in school, seniority, school level, number of teachers in school, but no
significant difference was found. According to another result of the research, a significant low positive correlation
was found between teachers' perception of shared leadership practices at school and psychological capital levels.
According to teachers' perceptions, whereas shared leadership’s joint completion of tasks mutual skill
development, and decentralized interaction among personnel don’t predict teachers' psychological capital levels; It was observed that emotional support dimension significantly predicts teachers' psychological capital in primary
schools. In secondary and high schools, shared leadership practices do not predict teachers' psychological capitals.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.