Bu araştırmanın amacı; MEB’e bağlı ilköğretim ve ortaöğretim devlet okullarının örgütsel dayanıklılıklarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları adı altında; ölçekte yer alacak maddelerin nitelik ve nicelik açısından yeterli olup olmadığını belirlemek üzere kapsam geçerliliği analizi yapılmıştır. Yapı geçerliliği sınamak için yapılan faktör analizi sonucunda 47 maddeden oluşan taslak ölçek 35 maddeye indirilmiş ve üç faktörlü (uyum-sağlamlık-çeviklik) bir yapıya ulaşılmıştır. 1.Faktörün toplam varyansın %29,197’sini, 2.Faktörün toplam varyansın %21,291’ini, 3.Faktörün toplam varyansın %19,288’ini açıkladığı ve toplam varyans oranının %69,776 olduğu görülmüştür. Ardından yapılan doğrulayıcı faktör analizi ile de ölçeğin üç faktörlü yapısı doğrulanmıştır. DFA Cronbach’s Alpha değeri 1. Faktör için (Uyum boyutu) .974; 2. Faktör için ( Sağlamlık boyutu) .906; 3. Faktör için (Çeviklik boyutu) .945 olarak belirlenmiştir. Yapılan araştırmalar sonucunda, Örgütsel Dayanıklılık Ölçeğinin ilköğretim ve ortaöğretim devlet okulları geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.
İlköğretim Ve Ortaöğretim Devlet Okulları Örgütsel Dayanıklılık Güvenirlilik. Geçerlilik
The aim of this study is to develop a scale to determine the organizational resilience of primary and secondary public education schools affiliated to the Ministry of National Education. On the validity and reliability studies of the scale, a content validity analysis was conducted to determine whether the items to be included in the scale were sufficient in terms of quality and quantity. The exploratory factor analysis used to test the construct validity of the scale reduced the draft scale's 47 items to 35 and resulted in a three-factor structure (Adaptation - Stability - Agility). It was seen that the first factor explained %29,197 of total variance, the second factor explained %21,291 of total variance, the third factor explained %19,288 of total variance and the rate of total variance explanation for this scale was %69,776. The scale's three-factor structure was later validated using confirmatory factor analysis. Cronbach's Alpha value of the confirmatory factor analysis is .974 for the first factor (Adaptation); .906 for the second (Stability); .945 for the third factor (Agility ). As a result of the study, it was determined that the Organizational Resilience Scale is a valid and reliable measurement tool for primary and secondary public education schools.
Primary and Secondary Public Education Schools Organizational Resilience Validity Reliability.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.