The main purpose of this research is to determine the perceptions of teacher candidates about the concept of Education 5.0. The study group of the research based on the phenomenology design consists of 50 teacher candidates studying at the Faculty of Education in Siirt University. A semi-structured interview form developed by the researcher was used as a data collection tool in the research. MAXQDA was preferred in the analysis of the data. The data were subjected to content analysis. At the end of the research, opinions on the definition and purpose of Education 5.0 were obtained. The purpose of Education 5.0 is to provide digital learning. It is to offer a flexible learning environment to the individual. It is to increase the use of technology in society. It is to include the use of robots in education. It is to create e-living spaces. It is emphasized that Education 5.0 is the education of the future. Additionally, it has been determined that Education 5.0 is a human-oriented education, smart society education, education in which technology is used extensively and an education approach in which values cannot be transferred. In addition to Education 5.0, other educational understandings were also included in the study. Education 1.0 is the education of the agricultural community and traditional education is adopted. Education 2.0 is transition education to industrial society and traces of teacher-centered education can be seen. Reflections of traditional education can also be seen in Education 3.0. However, compared to the other two educations, there is a transition to student-centered education here. Education 4.0 is the education of the information society. Technology is used extensively in this education. On the other hand, Education 5.0 adopts an understanding of super-intelligent societies. Artificial intelligence applications and advanced technology are used extensively here.
Education Education 5.0 Education 4.0 Education 3.0 Education 2.0 Education 1.0
Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının Eğitim 5.0 kavramı hakkındaki algılarını belirlemektir. Olgubilim desenine dayalı araştırmanın çalışma grubunu, Siirt Üniversitesi, Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 50 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde MAXQDA tercih edilmiştir. Veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonunda Eğitim 5.0 tanımı ve amacına yönelik görüşler elde edilmiştir. Eğitim 5.0’ın amacı dijital öğrenmeyi sağlamaktır. Esnek öğrenme ortamını bireye sunmaktır. Toplumda teknoloji kullanımını artırmaktır. Eğitimde robotların kullanımına yer vermektir. E-yaşam alanlarını oluşturmaktır. Eğitim 5.0’ın geleceğin eğitimi olduğu vurgulanmaktadır. Ayrıca Eğitim 5.0’ın insan odaklı eğitim, akıllı toplum eğitimi, teknolojinin yoğun kullanıldığı eğitim ve değerlerin aktarılamadığı bir eğitim anlayışı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada Eğitim 5.0’ın yanı sıra diğer eğitim anlayışlarına da yer verilmiştir. Eğitim 1.0 tarım toplumunun eğitimidir ve geleneksel eğitim benimsenmektedir. Eğitim 2.0, sanayi toplumuna geçiş eğitimidir ve öğretmen merkezli eğitimin izleri görülmektedir. Eğitim 3.0’da da geleneksel eğitimin yanısmaları görülmektedir. Fakat diğer iki eğitime oranla burada öğrenci merkezli eğitime bir geçiş bulunmaktadır. Eğitim 4.0 ise bilgi toplumunun eğitimidir. Teknoloji bu eğitimde yoğun olarak kullanılmaktadır. Eğitim 5.0 ise süper zeki toplumların olduğu bir anlayışı benimsemektedir. Yapay zekâ uygulamaları ve ileri teknoloji burada yoğun bir şekilde kullanılmaktadır.
Eğitim Eğitim 5.0 Eğitim 4.0 Eğitim 3.0 Eğitim 2.0 Eğitim 1.0
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Öğretim Teknolojileri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.