The
purpose of this research is to determine the problems encountered by teachers
in secondary schools and to evaluate these problems from the point of students,
parents, and schools. In the research, case studies pattern and qualitative
research methods were used. The study group is composed of 38 volunteer
teachers who work in different branches in secondary schools in the academic
year of 2015-2016. A semi-structured interview form was applied in the
research; to identify problems faced by teachers with the students, the
parents, and the school. According to the findings of this research, the major
problems teachers have with students are listed as; cleanliness,
responsibility, hard work, not doing homework, absenteeism, disrespect and lack
of tolerance. The problems that teachers most frequently encounter with parents
are; lack of educational support by parents, their indifference, and language -
communication problem. The most common problems faced by teachers in the school
are; smoking of students, lack of social activities and administration-teacher
incompatibility. As a result of interviews and findings obtained in the
research, As a result of annual educational programs for both parents and
students and an effective education of values, at the schools; will reduce
these problems to the minimum level.
Bu
araştırmanın amacı ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin okullarda karşılaştığı
sorunların belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma modeli olan durum
çalışması deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016
eğitim öğretim yılında farklı ortaokullarda çeşitli branşlarda görev yapan 38
gönüllü öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin öğrenci, veli ve
okul ile ilgili karşılaştıkları sorunları tespit etmek amacıyla yarı
yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre,
öğretmelerin öğrencilerle karşılaştıkları en büyük sorunlar; temizlik,
sorumluluk, çalışkanlık, ödev yapmama, devamsızlık, saygısızlık ve hoşgörü
eksikliği olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin veli kaynaklı karşılaştıkları
sorunlar; velilerin eğitime destek olmaması, ilgisizliği ve dil sorunu-iletişim
sorunu olarak belirlenmiştir. Öğretmelerin okuldan kaynaklı en fazla
karşılaştıkları sorunlar; öğrencilerin sigara içmesi, sosyal faaliyet azlığı ve
idare-öğretmen uyumsuzluğu olarak belirlenmiştir. Araştırmada yapılan
görüşmeler ve elde edilen bulgular sonucunda, okullarda her yıl yapılacak olan
veli, öğrenci ve okul eğitim programları ile etkin bir değerler eğitiminin
verilmesi karşılaşılan bu problemleri asgari düzeye indireceği düşünülmektedir.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.