This study is a
thematic content analysis study for the systematic study of the researches on
democracy education in Turkey. There have been many studies in the field of
democracy education by researchers especially in recent years, and this field
is becoming increasingly important in Turkey. In various dimensions related to
democracy education, master and doctoral thesis studies, articles and oral
presentation presented at scientific meetings are made. It is important to
determine which trends are coming forward in the researches on democracy
education related to different study areas. The aim of this study is to analyze
the researches conducted in the field of democracy education in Turkey
separately and to determine the general tendencies in these researches. In the
scope of the research, thesis, articles and presentation about democracy
education were examined. Studies related to democracy education were filed
according to the criteria determined by two researchers. In the analysis of the
data, a "control form" was created by the researchers. Recording
filed sources in the control form, classification of the data has been done.
The data were analyzed according to the criteria in the control form to determine
the research trends in democracy education. As a result of research, it is
understood that the studies on democracy education in Turkey are in parallel
with the preparation and updating of the curriculum and the majority of work
has been written in Turkish.
Democracy democracy education content analysis scientific publication research topics
Bu çalışma, Türkiye’deki demokrasi eğitimi üzerine
yapılmış araştırmaların sistematik olarak incelenmesine yönelik tematik içerik
analizi çalışmasıdır. Türkiye’de de özellikle son yıllarda araştırmacılar
tarafından, demokrasi eğitimi alanında yapılan araştırmaların sayısı hızla artmakta
ve bu alan giderek önem kazanmaktadır. Alanyazında demokrasi eğitimi ile ilgili
farklı boyutlarda yüksek lisans ve doktora tez çalışmaları, makaleler ve
bilimsel toplantılarda sunulan sözlü bildiriler yer almaktadır. Farklı çalışma
alanları ile ilişkilendirilen demokrasi eğitimi konusundaki araştırmalarda,
hangi eğilimlerin öne çıktığının belirlenmesi alanyazın açısından önem arz
etmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de demokrasi eğitimi alanında yapılan
araştırmaların analiz edilerek araştırmalardaki genel eğilimleri tespit
etmektir. Araştırma kapsamında demokrasi eğitimi ile ilgili tez, makale ve
bildiriler incelenmiştir. Demokrasi eğitimi ile ilgili çalışmalar iki
araştırmacı tarafından belirlenen ölçütlere göre taranarak dosyalanmıştır.
Verilerin analizinde araştırmacılar tarafından bir “kontrol formu”
oluşturulmuştur. Dosyalanan kaynaklar kontrol formuna işlenerek verilerin
sınıflandırılması yapılmıştır. Demokrasi eğitiminde araştırma eğilimlerini
belirlemek amacıyla kontrol formundaki ölçütlere göre veriler analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda demokrasi eğitimi ile ilgili Türkiye’de yapılan
çalışmaların, ders programlarının hazırlanması ve güncellenmesi ile paralellik
gösterdiği ve büyük çoğunluğunun Türkçe olarak yazıldığı görülmüştür.
Demokrasi demokrasi eğitimi içerik analizi bilimsel yayın araştırma konuları
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.