There are various steps from pre-school education to
higher education in Turkish education system. These steps, which constitute
formal education, there are training programs for individuals with special
needs. Deaf, blind, mentally retarded and gifted individuals need special
education in terms of individual characteristics and educational adequacy. The
aim of this research is to examine the postgraduate thesis written on the art
education in mental retardation in Turkey. Document review method was used to
realize the research. In this context; sixteen postgraduate thesis were
reviewed and analyzed according to the research questions. As a result of the
research; it was determined that postgraduate thesis related to art education in
the mentally retarded were made between the years of 2001-2018 and 11 master
and 5 doctorate thesis were found. It is seen that the total number of thesis
made in 11 universities and the highest rate (5 thesis) in Gazi University. As
a result of the research; it was found that topics covered in the context of
art education are grouped under certain headings and similar subjects was
studied in the thesis. According to these results, it is suggested to increase
the scientific researches at the both master and doctorate level and to provide
subject diversity in the thesis
Special education art education postgraduate education mental retardation
Türk
eğitim sisteminde; okulöncesi eğitimden yükseköğretime kadar çeşitli basamaklar
yer almaktadır. Örgün eğitimi oluşturan bu basamaklarda özel gereksinimleri
olan bireyler için hazırlanmış eğitim programları bulunmaktadır. İşitme
engelli, görme engelli, zihinsel engelli bireyler ve üstün zekalı bireyler sahip
oldukları nitelikler gereği özel eğitime ihtiyaç duymaktadırlar. Bu çalışmanın
amacı; zihinsel engellilerde sanat eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlerin
incelenmesidir. Çalışmanın gerçekleştirilmesinde nitel araştırma yöntemlerinden
doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Bu bağlamda; çalışma amaçlarına uyan
16 lisansüstü tez incelenmiş ve çalışma sorularına göre analiz edilmiştir.
Çalışma sonucunda; zihinsel engellilerde sanat eğitimi ile ilgili lisansüstü
tezlerin 2001-2018 yılları arasında yapıldığı, 11 yüksek lisans ve 5 doktora
tezinin bulunduğu belirlenmiştir. Toplam 11 üniversitede yapılan tezlerin en
yüksek oranla (5 tez) Gazi Üniversitesinde olduğu görülmüştür. Sanat eğitimi
bağlamında ele alınan konuların belli başlıklar altında gruplandığı ve benzer
konuların tezlerde yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara bağlı olarak
gerek doktora gerekse yüksek lisans düzeyinde bilimsel araştırmaların
artırılması ve tezlerde konu çeşitliliğinin sağlanması önerilmiştir
Özel eğitim sanat eğitimi lisansüstü eğitim zihinsel engelliler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.