Bu çalışma TEOG sınav sisteminin yürürlükte olduğu
dönem boyunca yürütülen öğretmen performans değerlendirme sisteminin
öğretmenler üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Nitel araştırma yöntemleri
kullanılarak yapılan bu durum çalışmasının katılımcılarını 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Kütahya Merkez’de kadrolu statüde görev yapan 6 öğretmen
oluşmaktadır. Durum çalışması şeklinde desenlenmiş bu çalışmada öğretmenlerin
görüşleri, yarı yapılandırılmış soruların sorulduğu görüşme yoluyla alınmıştır.
Çalışmanın verileri nitel araştırma veri analizi yöntemlerinden betimsel analiz
ile yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları TEOG süresinde yürütülen performans
değerlendirme sisteminin öğretmenlere baskı olarak yansıdığını göstermekte
iken, çalışmanın öğretmenler arasındaki ilişkiyi nasıl etkilediği ile ilgili
sonuçları daha karmaşıktır. Öğretmenler bu konu ile ilgili hem olumlu hem
olumsuz görüş bildirmişlerdir. Çalışmaya katılan öğretmenlerden bir bölümü bu
sürecin öğretmenler arasındaki dayanışmayı güçlendirdiğini ifade ederken, bir
kısmı negatif bir rekabet ortamının oluşmasına sebebiyet verdiğini
belirtmektedirler. Son olarak öğretmenler performans değerlendirme sisteminin
olması gerektiğini savunmakta fakat performans değerlendirme sisteminin
sınırlarını çizememektedirler.
Öğretmen değerlendirme sistemi TEOG performans değerlendirme
TEOG Exam was
administered between 2014 and 2017 to “choose” students for “prestigious” high
schools in Turkey. During this exam period not only students but also teachers
had “success percentages”. This situation in a way acted like a teacher
performance evaluation system. The
current study reports on the impacts of teacher performance evaluation system
that took place during TEOG exam period on teachers. The participants of this
case study that was conducted with the use of qualitative research methods
consisted of six full-time teachers that worked in Kütahya in 2017-2018
Academic Year. The opinions of the teachers were collected through face-to-face
interviews and the teachers were questioned via semi-structured interview
questions. The questions were about three main categories. First, teachers were
asked about how the system worked. Secondly, they were asked to present their
ideas about the effects of this system on the relationships among teachers.
Finally, teachers were asked to talk about “ideal” teacher performance
evaluation system. The data of the study were analyzed descriptively depending
on the qualitative research method procedures. After the analyses of the
transcripts, several codes were created and the data were categorized according
to these codes. The results of the study showed that the teacher performance
evaluation system created pressure on teachers. They expressed that both the
administrators and the parents could question their teaching methods. The
results regarding the effects of the system on the relationships among teachers
were more complex. The teachers presented both positive and negative opinions
with regard to the topic. While some students expressed that they started to
collaborate with their colleagues, some presented that it created rivalry among
teachers. Finally, the teachers stated that teacher performance evaluation
system should exist. However, they failed to give details of the ideal
performance evaluation system.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.