Since school counselors became an internal part of the school system, they are responsible for promoting psychological and mental health of their students as well as providing guidance for them. In order to fulfill these responsibilities, school counselors are expected to have empathetic, inclusive, democratic, and egalitarian attitudes. As a repercussion of these required such attitudes, the school counselors are expected to treat every person equally regardless of their gender, race, and lifestyle, and not to discriminate people based on their attributions, and maintain healthy interpersonal relationships within the counseling settings. Thus, the aim of this research is to examine school counselors’ ambivalent sexism in the context of interpersonal relationships and attributional complexity. For this purpose, the relationships between interpersonal relationship dimensions (empathy, approval dependence, trust others, and emotional awareness), ambivalent sexism, and attributional complexity were analyzed. Ambivalent Sexism Inventory, Attributional Complexity Scale, and Scale of Interpersonal Relationship Dimensions were used as instruments. With a sample of 340 school counselors from Istanbul, our findings indicate that ambivalent sexism, interpersonal relationship dimensions, and attributional complexity are correlated with each other on different levels. Furthermore, we found some unexpected results such as a high level of sexism and a low level of empathy accompanied by positive causal relationships between ambivalent sexism and empathy and emotional awareness. In the end, the findings of this study essentially aspire to raise awareness about the issue of sexism among prospective and working school counselors in addition to stressing the need for boosting empathetic attitudes.
Ambivalent sexism attributional complexity empathy interpersonal relations school counseling
-
-
-
Psikolojik danışmanlar eğitim sistemine dahil olduklarından beri ruh sağlığını desteklemek, eğitimci olmak, rehberlik etmek gibi sorumlulukları vardır. Bu sorumlulukları yerine getirebilmek için okul psikolojik danışmanlardan empatik, koşulsuz kabul edici, demokratik ve eşitlikçi olmaları beklenmektedir. Okul psikolojik danışmanlardan beklenen bu tutumlara bakılarak; onların kişilerin cinsiyetine bakılmaksızın kabul edici olmaları gerektiği, bilişsel atıflarına dayanarak kişiler arasında ayrım yapmamaları gerektiği, danışma içerisinde sağlıklı kişilerarası ilişkiler sürdürmeleri gerektiği anlaşılmaktadır. Bu nedenle, bu araştırmada okul psikolojik danışmanlarının çelişkili duygulu cinsiyetçiliklerini kişilerarası ilişkiler ve atıf karmaşası bağlamında incelemek amaçlanmıştır. Bu amaçlar kişilerarası ilişki boyutları (empati, onay bağımlılık, başkalarına güven, duygusal farkındalık), çelişkili duygulu cinsiyetçilik ve atıf karmaşası arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Ölçme aracı olarak Çelişkili Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeği, Kişilerarası İlişki Boyutları Ölçeği ve Kişi Algı Ölçeği kullanılmıştır. Örneklemini İstanbul ilinde çalışan 340 okul psikolojik danışmanının oluşturduğu çalışmada, ele alınan değişkenler arasında çeşitli seviyelerde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Bunun dışında yüksek seviyede çelişkili duygulu cinsiyetçilik, düşük seviyede empati gibi beklenmedik sonuçlarla da karşılaşılmıştır. Yine beklenmedik bir şekilde çelişkili duygulu cinsiyetçilik, empati ve duygusal farkındalık arasında olumlu nedensel ilişkiler bulunmuştur. Sonuç olarak bu çalışmanın, hem alanda çalışan hem de henüz eğitimlerini almakta olan potansiyel okul psikolojik danışmanları için cinsiyetçilik konusunda farkındalık edinme yolunda bir araç olması ve empatik tutumları geliştirmenin önemine yönelik bir kaynak sağlaması beklenmektedir.
atıf karmaşası çelişkili duygulu cinsiyetçilik empati kişilerarası ilişkiler psikolojik danışmanlık
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.