This research aims to determine the trends in the studies on authentic leadership carried out between 2010 and 2022 in Türkiye. Descriptive content analysis, one of the systematic review types, was applied in the research. As a result of the reviews made based on the research criteria, 144 studies were obtained. The “Authentic Leadership Publication Classification Form” developed by the researcher was utilised as the data collection tool. Data was analysed using frequencies, percentages, tables and figures (graphs). As a result of the research, it was determined that the studies on authentic leadership were mainly single-author articles and written by male researchers. It was observed that theses on authentic leadership were mostly written at Hacettepe University and İstanbul Sabahattin Zaim University, while the articles were mostly published in the Journal of Academic Social Sciences and the Journal of Procedia-Social and Behavioural Sciences. It was determined that the highest number of studies on authentic leadership were carried out in 2019, the number of studies published in the Turkish language and the field of business administration was higher, and the most studied topics along with authentic leadership were psychological capital, organisational commitment, innovation, organisational citizenship and job satisfaction, respectively. It was also identified that the quantitative method and relational screening model were frequently applied in the research and that the participants mainly consisted of the employees of the companies and enterprises. The sampling method was not mentioned in most of the research, but the studies specifying the sampling method mostly benefited from the random and convenience sampling methods. Moreover, it was noticed that the studies were mostly conducted with varying numbers of participants, ranging from 201 to 300, using surveys and scales as the data collection tools and SPSS as the statistical software.
Authentic authentic leadership descriptive content analysis leadership
Bu araştırma Türkiye’de 2010-2022 yılları arasında otantik liderlikle ilgili yapılmış çalışmaların eğilimlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada sistematik derleme türlerinden betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma ölçütlerine göre yapılan taramalar sonucunda 144 çalışmaya ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Otantik Liderlik Yayın Sınıflama Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri frekans, yüzde, tablo ve şekiller (grafik) kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda otantik liderlikle ilgili yapılan çalışmaların daha çok makale türünde, tek yazarlı ve erkek araştırmacılar tarafından yazıldığı belirlenmiştir. Otantik liderlikle ilgili tez çalışmalarının en çok Hacettepe Üniversitesinde ve İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesinde; makale çalışmalarının ise Akademik Sosyal Araştırmalar dergisinde ve Procedia-Social and Behavioral Sciences dergisinde yayımlandığı görülmüştür. Otantik liderlikle ilgili en çok 2019 yılında çalışma yapıldığı, Türkçe dilinde ve işletme alanında basılan çalışma sayısının daha çok olduğu ve otantik liderlikle birlikte en çok çalışılan konuların sırasıyla psikolojik sermaye, örgütsel bağlılık, inovasyon, örgütsel vatandaşlık ve iş tatmini olduğu saptanmıştır. Araştırmalarda nicel yöntemin ve ilişkisel tarama modelinin yaygın bir şekilde kullanıldığı, katılımcıların en çok şirket ve işletme çalışanlarından meydan geldiği belirlenmiştir. Araştırmaların büyük bir kısmında örnekleme yöntemi belirtilmemiş; ancak örnekleme yöntemi belirtilen çalışmalarda da en fazla random örnekleme ve kolayda örnekleme yöntemleri tercih edilmiştir. Bununla birlikte çalışmaların en çok 201-300 arasında değişen katılımcıyla gerçekleştirildiği, veri toplama aracı olarak anket ile ölçeğin, istatistiki program bakımından ise SPSS’in oldukça fazla kullanıldığı saptanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Sistematik Derleme ve Meta Analiz |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.