Bu çalışmada, Derin Öğrenme Algoritmaları ile
meşcerelerin çap dağılımlarını modellemek amacıyla, Trabzon ve Giresun Orman
Bölge Müdürlükleri sınırları içerisinde yer alan eşityaşlı Doğu Ladini-Sarıçam
karışık meşcerlerinden (LCs veya CsL) Ercanlı (2010) tarafından alınan 161 adet
örnek alanlardan elde edilen veriler kullanılmıştır. Meşcerelerin çap
dağılımlarının %25, %50 ve %95’lik
yüzdelik değerlerine göre parametreleri hesaplanan 3 parametreli Weibull
olasılık yoğunluk fonksiyonuna ilişkin Hata kareler Toplamı (HKT) değeri;
6126730, Hataların Ortalama Kare Kökü (HKOK) değeri; 67.5172, R2düz.
değeri;0.6121, AIC değeri; 11351.16 ve SBC değeri ise;
11366.77 olarak hesaplanmıştır. Derin öğrenme algoritmasının eğitim süreci,
örnek alanların belirli çap basamağına karşılık gelen hektardaki ağaç sayısı
çıktı değişkeni; örnek alanın toplam hektardaki ağaç sayısı, ilgili çap
basamağının orta değeri ve dağılımın %25,
%50 ve %95’lik yüzdelik değerleri girdi değişkeni esas alınarak,
“nfolds=5” alt seçeneği ile “k sayısı kadar çapraz doğrulama” yöntemi esas
alınarak uygulanmıştır. Bu eğitim süreci, R yazılımının H20 paketi
kullanılarak gerçekleştirilmiş, algoritma yapısının oluşturulmasında, nöron
sayısı; 100 ve transfer fonksiyonu olarak da; “Rectifier” fonksiyonu seçilmiştir. Derin öğrenmede, ağın başarısını
etkileyen katman sayısının belirlenmesinde, derin öğrenme algoritmalarına
ilişkin 8 farklı katman (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 katman seçenekleri) seçeneği,
çeşitli başarı ölçüt değerlerine göre karşılaştırılmıştır. Yapılan bu
karşılaştırmada, HKT değeri; 1286083, HKOK değeri; 30.9570, R2düz.
değeri;0.9184, AIC değeri; 9252.41 ve SBC değeri ise; 9278.44
olarak elde edilen 5 katmanlı derin öğrenme algoritması, çap dağılımını
modellemede en başarılı olarak belirlenmiştir. 3 parametreli Weibull olasılık
yoğunluk fonksiyonuna göre derin öğrenme ile HKT değerinde; % 79.01 azalış, HKOK
değerinde % 54.15 azalış, R2düz. değerinde % 30.63 artış, AIC
değerinde % 18.49 azalış ve SBC değerinde % 18.37 azalış elde edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |