BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 1(ÖZEL), 86 - 101, 30.11.2014

Öz

The aim of the study is to investigate the effect of the attitudes and behaviors of students in classroom to teachers' classroom management success, and to develop recommendations for the area. This research has been carried out via face to face interviews with the secondary school 6th, 7th and 8th grade students and branch teachers in Istanbul province, in the district of Pendik. The working group was consisted of 11 branch teachers and 15 students. According to research findings, teachers in the classroom are faced most with lack of attention, lack of interest, argumentations and unauthorized conversations with friends as undesirable student behaviors. Teachers usually try to resolve unwanted behaviors by verbal warning, speech out side the classroom and using body language. According to the opinions of teachers, to be successful at classroom management, Teachers state that the training received at the university is not sufficient in terms of classroom management, and there are positiv eeffects of school management, classroomclimate and students' positive attitudes and behaviors in the classroom to the achievement of teachers' classroom management. Teachers state that exhibition of negative student behaviors in classroom cause teachers toexhibit negative attitudes to the class. According to the students' opinion, teachers generally warn the students verbally who have unwanted behaviors such as disturbing the flow of lecture, not listening to the lessons in the classroom, and disrespectness and unauthorized speech and they reward the positive by the high note or greetings. Teachers determine the classroom rules with the students. Students state that teachers exhibit negative attitudes and behaviors to the classroom such as various criminal practices, getting angry and shouting against negative student behaviors. According to the results of the study, students' attitudes and behaviors directly affect the success of the classroom management of the teachers and change the teacher attitudes and behaviors to the classroom. According to survey findings, with the effective education of teachers through pre-service and in-service training, collaboration with parents, informing the students and the support of the school administrations, the negative effects of student behaviors in the classroom to the teachers’ classroom management can be reduced

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Esmahan. (2001). Sınıf Yönetimiyle İlgili Genel Olgular. Sınıf Yönetimi.Ed.Zeki Kaya. Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Aydın, Bahri. (2004). Disiplin Sorunları ve Çözüm Yöntemleri Konusunda Öğretmenlerin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 39, ss.326-337.
  • Başar, Hüseyin. (2011). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık. 17.Baskı.
  • Başaran, İbrahim Ethem. (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara, Ekinoks Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Şener ve Diğerleri. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Pegem A Akademi Yayıncılık, 5. Baskı.
  • Celep, Cevat. (2008). Sınıf Yönetiminde Kuram ve Uygulama. Ankara, Pegem A Akademi Yayıncılık, 4.Baskı.
  • Çetin, Barış. (2013). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), Cilt 14, Sayı 1, ss. 255-269.
  • Demirtaş, Hasan. (2014). Sınıf Yönetiminin Temelleri. Etkili Sınıf Yönetimi. Ed.Hüseyin Kıran. Anı Yayıncılık, 9.Baskı. Ankara.
  • Erden, Münire. (2001). Sınıf Yönetimi. Alkım Yayınları. 1. Baskı: Ankara.
  • Gangal, Merve. (2013). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Sınıfta İstenmeyen Davranışlarla Başa Çıkmaya Yönelik Uygulamaları ve Sınıf Yönetimi Stratejileri Hakkındaki İnançlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Gurbetoğlu, Ali ve Tomakin, Ercan. (2011). Sevilen ve Sevilmeyen Öğretmen Davranışlarına İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, s. 261-276.
  • Gündüz, Yüksel ve Can, Ertuğ. (2013). Öğrenci Görüşlerine Göre İlköğretim ve Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi İlkelerine Uyma Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Cilt 19, Sayı 3, ss. 419-446.
  • Hayva, Zeynep. (2010). Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerinin İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Olumsuz Davranış Göstermelerindeki Rolünün İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü Imam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Okutan, Mehmet ve Diğerleri. (2006). Sınıf Yönetimi. Ed. Emin Karip, Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Özyürek, Mehmet. (2004). Sınıfta Davranış Değiştirme-Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara, Kök Yayıncılık.
  • Sarıtaş, Mustafa. (2006). Öğretmen Adaylarının Değerlendirmelerine Göre Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarını Değiştirmek ve Düzeltmek Amacıyla Yararlanılan Stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX(1), ss. 167-187.
  • Sirkeci, Bahtiyar. (2010). Özel ve Devlet Ilköğretim Okulları Birinci Kademesindeki Öğretmenlerin, Sınıf Yönetiminde Karşılaştıkları Disiplin Sorunları ve Yaklaşım Biçimleri. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Elazığ.
  • Şahin, Ayfer. (2011). Öğretmen Algılarına Göre Etkili Öğretmen Davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 12, Sayı 1, ss. 239-259.
  • Tavşancıl, Ezel ve Aslan, A. Esra. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul, Epsilon Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu(TDK).(2014). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/, Web adresinden 20 Eylül 2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayınevi, 5. Baskı.

ÖĞRENCİLERİN SINIF İÇİ TUTUM VE DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 1(ÖZEL), 86 - 101, 30.11.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi başarısına etkilerini incelemek ve alana yönelik öneriler geliştirebilmektir. Araştırmada, veriler yüz yüze görüşme yapılarak toplanmıştır. Bu araştırma, İstanbul ili, Pendik ilçesinde ortaokulda öğrenim gören 6., 7., ve 8. sınıf öğrencileri ve ortaokulda görevli branş öğretmenleri ile yüz yüze görüşme yoluyla gerçekleştirilmiştir.  Araştırmaya 11 branş öğretmeni ve 15 öğrenci katılmıştır.

Araştırma bulgularına göre öğretmenler, sınıf içinde  öğrencilerin sergilediği istenmeyen davranışlar olarak en çok dikkat eksikliği, ilgisizlik, arkadaşlarıyla tartışma ve  izinsiz konuşma  ile karşılaşmaktadırlar. Öğretmenler, genellikle sözlü uyarı, sınıf dışında konuşma ile beden dilini kullanarak istenmeyen davranışları çözmeye çalışmaktadırlar. Öğretmenler üniversitede alınan eğitimin, sınıf yönetimi açısından yeterli olmadığını, okul yönetimi, sınıf iklimi ve sınıf içinde öğrencilerin  olumlu tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi başarılarına olumlu etkileri olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenler, öğrencilerin sınıf içinde sergilediği olumsuz davranışların kendilerinin de sınıfa karşı olumsuz tutum sergilemelerine neden olduğunu belirtmişlerdir.

Öğrenci görüşlerine göre, sınıf içinde öğrencilerin  dersin akışını bozma, dersi dinlememe, saygısızlık ve izinsiz konuşma şeklinde istenmeyen davranışlarına karşı öğretmenler genellikle olumsuz davranan öğrenciye sözlü uyarıda bulunmaktadırlar. Olumlu davranışları ise yüksek not vererek veya tebrik ederek ödüllendirmektedirler. Öğrenciler, olumsuz davranışlar karşısında sınıfa karşı olumsuz tutum ve davranışlar sergilediklerini ifade etmişlerdir.

Araştırma sonucuna göre, öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışları öğretmenlerin sınıf yönetimini başarısını doğrudan etkilemekte, öğretmenlerin sınıfa karşı tutum ve davranışları da değişmektedir. Öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim yoluyla etkin yetiştirilmeleri, veli ile işbirliği, öğrencilerin bilgilendirilmeleri ve okul yönetimlerinin desteği ile istenmeyen öğrenci davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimine yönelik olumsuz etkileri azaltılabilir.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Esmahan. (2001). Sınıf Yönetimiyle İlgili Genel Olgular. Sınıf Yönetimi.Ed.Zeki Kaya. Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Aydın, Bahri. (2004). Disiplin Sorunları ve Çözüm Yöntemleri Konusunda Öğretmenlerin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 39, ss.326-337.
  • Başar, Hüseyin. (2011). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık. 17.Baskı.
  • Başaran, İbrahim Ethem. (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara, Ekinoks Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Şener ve Diğerleri. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Pegem A Akademi Yayıncılık, 5. Baskı.
  • Celep, Cevat. (2008). Sınıf Yönetiminde Kuram ve Uygulama. Ankara, Pegem A Akademi Yayıncılık, 4.Baskı.
  • Çetin, Barış. (2013). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), Cilt 14, Sayı 1, ss. 255-269.
  • Demirtaş, Hasan. (2014). Sınıf Yönetiminin Temelleri. Etkili Sınıf Yönetimi. Ed.Hüseyin Kıran. Anı Yayıncılık, 9.Baskı. Ankara.
  • Erden, Münire. (2001). Sınıf Yönetimi. Alkım Yayınları. 1. Baskı: Ankara.
  • Gangal, Merve. (2013). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Sınıfta İstenmeyen Davranışlarla Başa Çıkmaya Yönelik Uygulamaları ve Sınıf Yönetimi Stratejileri Hakkındaki İnançlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Gurbetoğlu, Ali ve Tomakin, Ercan. (2011). Sevilen ve Sevilmeyen Öğretmen Davranışlarına İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, s. 261-276.
  • Gündüz, Yüksel ve Can, Ertuğ. (2013). Öğrenci Görüşlerine Göre İlköğretim ve Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi İlkelerine Uyma Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Cilt 19, Sayı 3, ss. 419-446.
  • Hayva, Zeynep. (2010). Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerinin İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Olumsuz Davranış Göstermelerindeki Rolünün İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü Imam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Okutan, Mehmet ve Diğerleri. (2006). Sınıf Yönetimi. Ed. Emin Karip, Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Özyürek, Mehmet. (2004). Sınıfta Davranış Değiştirme-Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara, Kök Yayıncılık.
  • Sarıtaş, Mustafa. (2006). Öğretmen Adaylarının Değerlendirmelerine Göre Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarını Değiştirmek ve Düzeltmek Amacıyla Yararlanılan Stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX(1), ss. 167-187.
  • Sirkeci, Bahtiyar. (2010). Özel ve Devlet Ilköğretim Okulları Birinci Kademesindeki Öğretmenlerin, Sınıf Yönetiminde Karşılaştıkları Disiplin Sorunları ve Yaklaşım Biçimleri. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Elazığ.
  • Şahin, Ayfer. (2011). Öğretmen Algılarına Göre Etkili Öğretmen Davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 12, Sayı 1, ss. 239-259.
  • Tavşancıl, Ezel ve Aslan, A. Esra. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul, Epsilon Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu(TDK).(2014). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/, Web adresinden 20 Eylül 2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayınevi, 5. Baskı.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ertuğ Can

Orhan Baksi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 1(ÖZEL)

Kaynak Göster

APA Can, E., & Baksi, O. (2014). ÖĞRENCİLERİN SINIF İÇİ TUTUM VE DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ BAŞARISINA ETKİSİ. Asian Journal of Instruction (E-AJI), 2(1(ÖZEL), 86-101.

ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.