Value teaching is a very important concept in terms of
educating qualified citizens and democratic processes. In addition, it has an
active role in terms of cultural transfer and state-citizen relations. In this
research, it was aimed to determine the distribution of the values in the
fourth grade Human Rights, Citizenship and Democracy text book according to the
units in text and non-text (visual) elements, the frequency of usage and
approaches that have been adopted for teaching. In the study which adopts the
qualitative research method, the data were collected by using the document
examination technique and analyzed with the content analysis technique. After
categorization, coding, validity and reliability stages; counting system and
inference process was commenced. As a result, it was
seen that the values are not homogeneously distributed in the texts and also in
the non-text elements, they are piled up in certain units, and the content is
available for some values but very few. In terms of value approaches, it was
reached that the teaching of value through suggestion based on the transfer of
pre-determined values directly to the students without questioning is used most
intensively. It was determined that there is very little place given for value
disclosure (value setting), ethical reasoning (moral dilemma) and value
analysis approaches.
Değer öğretimi, nitelikli yurttaş yetiştirmek ve
demokratik süreçler açısından çok önemli bir kavramdır. Ayrıca, kültürel aktarım
ve devlet-vatandaş ilişkileri açısından da aktif bir role sahiptir.Bu
araştırmada dördüncü sınıf İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi ders
kitabında yer alan değerlerin ünitelere göre metin ve metin dışı (görsel)
unsurlarda dağılımının, kullanılma sıklığının ve hangi yaklaşımlar benimsenerek
öğretildiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin
benimsendiği çalışmada doküman incelemesi tekniğinden yararlanılarak veriler
toplanmış, içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Kategorilerin
tanımlanması, kodlamanın yapılması, geçerlilik ve güvenirlik aşamalarından
sonra sayım sistemi ve çıkarsama sürecine geçilmiştir. Sonuç olarak gerek
metinlerde gerekse metin dışı unsurlarda değerlerin homojen olarak dağılmadığı,
belirli ünitelere yığıldığı ve bazı değerlere içerik elverişli olsa da çok az
yer verildiği görülmüştür. Değer yaklaşımları açısından ise en yoğun olarak
önceden belirlenen değerlerin sorgulatılmaksızın doğrudan öğrencilere
aktarılmasına dayalı telkin yoluyla değer öğretiminin kullanıldığı sonucuna
ulaşılmıştır. Değer açıklama (değeri belirginleştirme), ahlaki muhakeme (ahlaki
ikilem) ve değer analizi yaklaşımlarına ise çok az yer verildiği belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |
ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.