Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Kök Hücreye Yönelik Algılarının Belirlenmesi
Yıl 2020,
Cilt: 8 Sayı: 2, 52 - 63, 26.12.2020
Metin Gönültaş
,
Ebru Ezberci Çevik
,
Emine Güneri
Öz
Bu araştırmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının biyoteknoloji konularından biri olan kök hücreye yönelik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yönteminden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmada çalışma grubu İç Anadolu Bölgesi’ndeki devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören 194 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Kök Hücre Algı Ölçeği (KÖHAÖ)” kullanılmıştır. Beşli likert tipinde hazırlanan ölçeğin Cronbach Alfa değeri .864 olarak hesaplanmıştır. Veriler SPSS 21.0 programında çeşitli betimsel ve çıkarımsal analizlerden yararlanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre kök hücre algılarına ilişkin anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Fakat sınıf düzeyine göre adayların kök hücre algılarına ilişkin anlamlı düzeyde farklılık belirlenmiştir. Ayrıca, fen bilimleri öğretmen adaylarının kök hücre konusuna ilişkin algılarının ortalamanın üzerinde olduğu belirlenmiştir. Yapılan çalışma sonunda, öğretmen adaylarına ilgili konuda tümevarımsal bir öğretim süreci yapılabileceği, bunun yanında araştırmacıların farklı veri toplama araçlarıyla benzer çalışmalar yapabilecekleri önerilmiştir.
Kaynakça
- Akpınar, A. (2010). Genetik Bilginin Kullanılmasında Etik: Tarafların Tutum ve Görüşleri. Kocaeli Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
Albe, V. (2008). Students’ positions and considerations of scientific evidence about a controversial socioscientific issue. Science & Education, 17: 805827.
Babacan, M. A. (2017). Sosyobilimsel Konulardaki Etkinliklerin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. Ömer Halis Demir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84, 287–312.
Gönültaş, M., Ateş, A., & Taflı, T. (2019). Kök hücre algı ölçeği geliştirme çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(68), 889-897.
Gürkan, G., & Kahraman, S. (2018). Knowledge levels of preservice science teachers about biotechnology and genetic engineering. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6, 25-39.
Kara, Y. (2012). Pre-service biology teachers’ perceptions on the instruction of socio-scientific issues in the curriculum. European Journal of Teacher Education, 35(1), 111-129.
Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Keleş, P. (2018). Kök hücre konulu seminerin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilişsel yapılarına etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(1), 41-57.
Kolsto, S. D. (2001). Scientific literacy for citizenship: Tools for dealing with the science dimension of controversial socioscientific issues. Science Education, 85, 291–310.
Kolsto, S. D. (2006). Patterns in students’ argumentation confronted with a risk‐focused socio‐scientific issue. International Journal of Science Education, 28: 1689-1716.
Nielsen, J. A. (2012a). Arguing from Nature: The role of ‘nature’ in students’ argumentations on a socio-scientific issue. International Journal of Science Education, 34: 723-744.
Pardo, R., Midden, C., & Miller, J. D. (2002). Attitudes toward biotechnology in the European Union. Journal of Biotechnology, 98: 9-24.
Roberts, D. A. (2007). Scientific Literacy/Science Literacy. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education (pp. 729780). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Saad, M. I. M., Baharom, S., ve Mokhsein, S. E. (2017). Scientific Reasoning Skills Based on Socio-Scientific Ġssues in The Biology Subject. Internatıonal Journal Of Advanced And Applıed Scıences, 4(3), 13-18.
Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 513- 536.
Sadler, T. D., & Zeidler, D.L. (2005). Patterns of informal reasoning in the context of socioscientific decision making. Journal of Research in Science Teaching, 42(1), 112-138.
Sadler, T. D., Amirshokoohi, A., Kazempour, M., & Allspaw, K. M. (2006). Socioscience and ethics in science classrooms: Teacher perspectives and strategies. Journal of Research in Science Teaching, 43(4), 353-376.
Sadler, T. D., Chambers, F. W., & Zeidler, D. L. (2004). Student conceptualizations of the nature of science in response to a socioscientific issue. International Journal of Science Education, 26: 387–409.
Sezer, K. (2017). Görev Yapan ve Atanmamış Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyobilimsel Konularla İlgili Öz Yeterlilik ve Tutumlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Üniversitesi, Samsun.
Soğukpınar R. (2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Genetik ve Biyoteknolojiye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
Sönmez, A. (2015). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Epistemolojik İnanç Sistemleri ve Sosyobilimsel Konular Hakkında Yaptıkları Öğretimler Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Doktora Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bolu.
Taşpınar, P. (2011). Sosyobilimsel tartışma teknikli sağlık eğitimi etkinliklerinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinde sağlık bilincinin ve içerik bilgisinin gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Topçu, M. S., Muğaloğlu, Z. E. & Güven, D. (2014). Fen eğitiminde sosyobilimsel konular: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(6), 2327-2348.
Topçu, M.S. (2008). Fen Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konular Hakkındaki Kritik Düşünme Yetenekleri ve Bu Yetenekleri Etkileyen Faktörler. Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Uysal, E., Cebesoy, Ü. B., & Karışan, D. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının genetik uygulamalarına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 9: 1-14.
Walker, K., & Zeidler, D. L. (2007). Promoting discourse about socioscientific issues through scaffolded inquiry. International Journal of Science Education, 29: 1387-1410.
Zeidler, D. L., & Nichols, B. H. (2009). Socioscientific issues: Theory and practice. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 49-58.
Zeidler, D. L., & Sadler, D. L. (2011). An inclusive view of scientific literacy: Core issues and future directions of socioscientific reasoning. In C. Linder, L. Ostman, D. A. Roberts, P. Wickman, G. Erickson, & A. MacKinnon (Eds.), Promoting scientific literacy: Science education research in transaction (pp. 176-192). New York: Routledge / Taylor & Francis Group.