Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Innovative Approach to Public Relations: Digital Innovations

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 29, 75 - 86, 01.09.2017
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2017.4.004.x

Öz

Digital Technologies and as their extensions digital innovations changing institution’ and organization’ structure, way of business and function in an innovative direction. In this process customer’ communication behaviours changing with this direction and new business models emerging according to this behaviours. With these effects of digital innovations Public Relations should adapt to this technologies and even design their projects for staying up-to-date. In this study, we examined sikayetvar.com –a site the customers share their complaints about a brand, a product or service- as an e-complain platform which serves as a public relations tool.

Kaynakça

  • Cutlip, S. M., Center, A. H., ve Broom, G. M. Effective public relations, 8.Basım Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, s. 4, 2000
  • Fichman, R. “Lecture Note: Learning to Think Like a Digital Innovator,” Boston College 2012 (https://www2.bc.edu/~fichman/ LN-Learning-to-Think.pdf). Erişim Tarihi: 05.05.2016
  • Forbes.com, The World's Most Valuable Brands, http://www.forbes.com/powerfulbrands/list/#tab:rank Erişim Tarihi: 06.05.2017
  • Garud, R., Tuertscher, P., and Van de Ven, A.H. Perspectives on Innovation Processes. The Academy of Management Annals, 7(1), 2013, s. 775‐819.
  • http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/SiteImages/Haber/nisan2011/ist_otobus_sec_hbr_ft.jpg Erişim Tarihi: 06.05.2017
  • http://www.sikayet.com/tuketiyorum/ 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/home/hakkimizda/ 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/main/home/sikayet_sureci 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/collezione-kilitli-kabin-neden-yok 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/garanti-bankasi-220-tl-kart-aidati 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/hepsiburadacom 06.05.2017 tarihinde alındı
  • Innovationpei . Customer Relationship Management 06.05.2017 tarihinde http://www.gov.pe.ca/photos/original/IPEI_ebiz_CRM.pdf adresinden alındı
  • Jean Harrison-Walker, L. E-complaining: A content analysis of an Internet complaint forum. Journal of Services Marketing, 15(5), 397-412. 2001. s.397
  • Lyytinen K., ve Yoo, Y. (2002). Research Commentary: The Next Wave of Nomadic Computing. Information Systems Research, 13(4), s. 377‐388.
  • Mendix, The Essentials of Digital Innovation: And three solution sets critical to your success. S.7. 07.05.2016 tarihinde http://bizzomate.com/en/wpcontent/uploads/2015/11/Essentials-of-digital-innovation.pdf üzerinden erişildi.
  • Swanson, E. B. (1994). Information Systems Innovations Among Organizations. Management Science, 40(9), s. 1069‐1092.
  • Teece D, Business Models, Business Strategy and Innovation, Long Range Planning, s. 173. 2010
  • Ward, J. C., ve Ostrom, A. L. Complaining to the masses: The role of protest framing in customer-created complaint web sites. Journal of Consumer Research, 33(2), 220-230. 2006.
  • Zaltman, G., Duncan, R., and Holbek, J. Innovations and organizations. New York, NY: Wiley. 1973

Halkla İlişkilere Yenilikçi Bir Yaklaşım: Dijital İnovasyonlar

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 29, 75 - 86, 01.09.2017
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2017.4.004.x

Öz

Günümüzde dijital teknolojiler ve onların birer uzantısı olarak faaliyet gösteren dijital inovasyonlar yoluyla kurum ve kuruluşların örgüt yapıları, çalışma alanları ve işleyiş şekilleri yenilikçi bir doğrultuda değişim göstermektedir. Bu süreçte yeni iş modelleri ortaya çıkmakta ve bununla beraberinde sürekli olarak iletişim halinde bulunan hedef kitlelerin davranışları da bu yenilikler ile birlikte şekillenmektedir. Hem bireyler hem de kurum ve kuruluşlar üzerindeki etkileri bir arada düşünüldüğünde halkla ilişkilerin bu inovasyonlara uyum sağlaması ve kendi dijital inovasyon projelerini tasarlaması çağın bir gerekliliği haline gelmiştir. Bu bağlamda çalışmada halkla ilişkiler platformu olarak kullanılan ve kullanıcıların aldıkları hizmet ve/veya ürünler hakkında şikâyetlerini iletebildikleri bir alan olarak faaliyet gösteren ‘şikayetvar.com’ örneği incelenmiştir.

Kaynakça

  • Cutlip, S. M., Center, A. H., ve Broom, G. M. Effective public relations, 8.Basım Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, s. 4, 2000
  • Fichman, R. “Lecture Note: Learning to Think Like a Digital Innovator,” Boston College 2012 (https://www2.bc.edu/~fichman/ LN-Learning-to-Think.pdf). Erişim Tarihi: 05.05.2016
  • Forbes.com, The World's Most Valuable Brands, http://www.forbes.com/powerfulbrands/list/#tab:rank Erişim Tarihi: 06.05.2017
  • Garud, R., Tuertscher, P., and Van de Ven, A.H. Perspectives on Innovation Processes. The Academy of Management Annals, 7(1), 2013, s. 775‐819.
  • http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/SiteImages/Haber/nisan2011/ist_otobus_sec_hbr_ft.jpg Erişim Tarihi: 06.05.2017
  • http://www.sikayet.com/tuketiyorum/ 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/home/hakkimizda/ 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/main/home/sikayet_sureci 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/collezione-kilitli-kabin-neden-yok 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/garanti-bankasi-220-tl-kart-aidati 06.05.2017 tarihinde alındı
  • https://www.sikayetvar.com/hepsiburadacom 06.05.2017 tarihinde alındı
  • Innovationpei . Customer Relationship Management 06.05.2017 tarihinde http://www.gov.pe.ca/photos/original/IPEI_ebiz_CRM.pdf adresinden alındı
  • Jean Harrison-Walker, L. E-complaining: A content analysis of an Internet complaint forum. Journal of Services Marketing, 15(5), 397-412. 2001. s.397
  • Lyytinen K., ve Yoo, Y. (2002). Research Commentary: The Next Wave of Nomadic Computing. Information Systems Research, 13(4), s. 377‐388.
  • Mendix, The Essentials of Digital Innovation: And three solution sets critical to your success. S.7. 07.05.2016 tarihinde http://bizzomate.com/en/wpcontent/uploads/2015/11/Essentials-of-digital-innovation.pdf üzerinden erişildi.
  • Swanson, E. B. (1994). Information Systems Innovations Among Organizations. Management Science, 40(9), s. 1069‐1092.
  • Teece D, Business Models, Business Strategy and Innovation, Long Range Planning, s. 173. 2010
  • Ward, J. C., ve Ostrom, A. L. Complaining to the masses: The role of protest framing in customer-created complaint web sites. Journal of Consumer Research, 33(2), 220-230. 2006.
  • Zaltman, G., Duncan, R., and Holbek, J. Innovations and organizations. New York, NY: Wiley. 1973
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Simge Ünlü Bu kişi benim

Mustafa Cankut Kurt

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Ünlü, S., & Kurt, M. C. (2017). Halkla İlişkilere Yenilikçi Bir Yaklaşım: Dijital İnovasyonlar. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 8(29), 75-86. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2017.4.004.x