Web siteleri, kurumsal ya da bireysel açıdan hitap edilen kitleyle ilk temasın sağlandığı bir etkileşim aracıdır. Bu araç, yoğun bir bilgi erişim ve ziyaret trafiğinin bulunduğu süreçlerde, kullanıcı davranışlarındaki farklı desenlerin tespit edilebileceği önemli bir potansiyeli içinde barındırmaktadır. Bu desenler, kullanıcı ihtiyaçlarının daha belirginleştirilmesi ve site geliştiricilerinin bu ihtiyaçlar doğrultusunda güncellemeler yapabilmesi açısından oldukça kritik görevler üstlenebilir.
Bu çalışmanın amacı, dünya genelinde yaşanan Covid-19 pandemisinin ülkemizde etkinliğini arttırdığı süreçte, Kırklareli Üniversitesi web sitelerindeki kullanıcıların bilgi erişim ihtiyaçlarındaki değişimin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, kullanıcıların bilgi erişim ve ziyaret davranışları, apriori algoritmasıyla bağımsız ve birlikte olacak şekilde incelenerek, aralarındaki ilişkilerin ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Bilgi erişim kavramı açısından çalışma sonuçları, kullanıcıların “tez yazımı”na yönelik çeşitli arama terimleriyle bilgi ihtiyaçlarını karşılamaya çalıştıklarını göstermiştir. Bu sonuç, özellikle lisansüstü öğrencilerin ilgili süreçte aktif olduklarına işaret etmektedir. Ziyaret davranışları açısından, “uzaktan eğitim”, “koronavirüs” ve “tatil” temalı sayfaların ağırlıklı olarak ziyaret edildiği ortaya çıkmıştır. Bilgi erişim davranışları sonrasında sergilenen ziyaret davranışları açısındansa, “tez yazımı”, “tatil” ve “eğitim öğretimin ertelenmesi” temalı ziyaretlerin birliktelikleri göze çarpmıştır. Çalışma sonucunda ortaya çıkarılmış olan davranış desenleri ve bu desenlerden nasıl faydalanılabileceğine yönelik öneriler çalışma kapsamında detaylı bir şekilde açıklanmıştır.
Bilgi Erişim Apriori Birliktelik Kuralları Web Kullanım Madenciliği
Websites are an interaction tool in which the first contact is made with target users, institutionally, or individually. This tool has an important potential in which different patterns of user behaviors are able to be detected in the process of excessive information retrieval and visit traffic. These patterns might play an important role, in terms of making the user needs more clear and to enable site developers to make updates in line with these needs.
The purpose of this study is to determine the differentiation of users' information retrieval needs on the websites of Kırklareli University, in the period of the Covid-19 pandemic that experienced worldwide increases its effectiveness in our country. In the direction of this purpose, it is aimed to reveal the relationships between the information retrieval behavior of the users and the visiting behavior of them by analyzing them with the apriori algorithm, both independently and together. In terms of the concept of information retrieval, the results have shown that the users tried to meet their information needs with various searching terms for "thesis writing". This result indicates that the postgraduate students were active in the related period. In terms of the visiting behavior, it has been revealed that the pages with the theme of "distance education", "coronavirus" and "holiday" were mostly visited ones. In terms of the visiting behaviors shown after the information retrieval behaviors, the coexistence of the visits with the theme of “thesis writing”, “holiday” and “postponing the education” has been observed. The behavior patterns which have been revealed as a result of the study and the suggestions about how to use these patterns are explained in detail within the scope of the study.
Information Retrieval Apriori Association Rules Web Usage Mining
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 43 |
0216 355 56 19 WhatsApp numarasıyla iletişime geçebilirsiniz.
Bu dergideki makaleler Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.