Hadislerin anlaşılması ve yorumlanması İslam tarihi boyunca daima
gündemde olmuş bir konudur. Bu konuda İslam âlimleri usûl ve esas sayılabilecek
birçok ilke geliştirmişlerdir. Öyle ki bunun üzerine metodolojiler
oluşturulmuş, eserler telif edilmiştir. Hadis ilimlerinin iki önemli ana
başlığından (Rivâyetü’l-Hadîs, Dirâyetü’l-Hadîs) biri bu alanı teşkil
etmektedir. Hadis şerh geleneği işte tam da hadislerin dirâyeti/anlaşılması
çabaları ile ilgilidir ve yaklaşık hicri dördüncü yüzyıldan beri kesintisiz bir
şekilde hadislerin anlaşılmasına hizmet etmektedir.
Hadislerin anlaşılması ve yorumlanması metin üzerinde
gerçekleştirilen bir dizi işleme dayanır. Bu işlemler yapılmadan varılacak her
türlü aceleci yorum kusurlu olacak ve yanlış hükümler doğuracaktır. Dolayısıyla
ilk bakışta aklımıza, dünya görüşümüze, içinde yaşadığımız kültür, toplum ve
coğrafyaya, alışkanlıklarımıza vs. uymayan bir hadisle karşılaştığımızda
aceleci ve hızlı bir şekilde yorumlarda bulunmamamız gerekmektedir. Bu
çalışmada hadislerin aceleyle değerlendirilmemesi, sistematik bir şekilde hadis
anlama kurallarına uyarak hareket edilmesi örneklerle anlatılmaya
çalışılacaktır.
The understanding and interpretation of
hadiths has always been on the agenda throughout history of Islam. In this
regard, the Islamic scholars have developed many principles that can be
considered procedural. Regarding to these principles, methodologies were
formed and the works were written One of the two main headlines of the hadith
sciences (Rivayatu’l-Hadith, Dirayatu’l-Hadith) constitutes this area. The
tradition of interpretation of the hadith is precisely about the efforts to
understand the hadiths and this tradition has been contribute to understand the
hadiths uninterruptedly since the (hijri) fourth century.
Interpretation and understanding of the
hadith is based on a series of processes performed on the text. Any impatient
interpretation of these actions will be defective and will lead to
misjudgments. So at first glance when we encounter a hadith, we should not make
hasty and impatiently comments because of our minds, our worldview, culture,
society and geography we live in, or our habits, etc. In this article, it is
tried to be explained with the examples that the hadiths are not evaluated in a
hasty, and the systematic way of acting according to the rules of hadith. In
this article it is tried to be explained the examples that the hadiths are not
evaluated in a hasty, and the systematic way of acting according to the rules
of hadith.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |