Although
the support of Ottoman administrators as patrons for the artistic development
of poets and writers and the circles of poets and writers they bring together around
themselves are well-known, the question of whether the patrons engaged in
collaborative production with the poets/writers within their circles is
frequently ignored due to the absence of detailed analyses on this subject. In
this paper we discuss the issue of and bring new evidence on the question of whether
the patrons, who, by taking various names under their protection, helped them
develop aristically, might also have sometimes contributed to the development
of a genre themselves on the basis of a case study on Kınalızâde Ali Efendi, a member of the Kınalızâde family and the famous
author of Ahlâk-ı Alâyî, and the
enigma genre.
Osmanlı yöneticilerinin şair/yazarların sanat
gelişimleri konusunda hami olarak destekleri ve çevrelerinde oluşturdukları
edebi muhitler bilinmekle birlikte, hamilerin edebi muhitlerinde yer almış
şair/yazarların belirli tür ya da konulara dair ortaklık gösterecek
üretimlerinin olup olmadığı hususu, bu konu hakkında ayrıntılı değerlendirmeler
yapılmadığı için çoğu zaman göz ardı edilmektedir. Bu makalede belirli isimlere
koruyuculuk yaparak onların sanatlarındaki ilerlemeye destek olan hami
konumundaki kişilerin bazen bir türün gelişimine de katkı sağlamış
olabilecekleri hususu Kınalızâdeler ailesinden meşhur Ahlâk-ı Alâyî yazarı Kınalızâde Ali Çelebi örneği ve muamma türü
üzerinden sorgulanacak ve delillendirilmeye çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Edebi Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 4 |
This work is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International