Râbıta,
tasavvufî bir ıstılahtır. En genel manâsıyla “kalbi şeyhe bağlamak” anlamına
gelir. Söz konusu ıstılah mürîdin kâmil insan olma yolundaki çabasına işaret eder.
Bu manâda o, bir pratiğin de ismidir. Râbıta, daha çok Nakşibendiyye tarîkatına
özgü bir terim ve de uygulama olarak bilinmektedir. Ancak râbıta diğer tarîkatlarda
da mevcut olan bir esastır. Başlangıçta mürîdin şeyhte fâni olmasıyla başlayan
râbıta sürecinin, Resûl’de ve nihâî olarak da Allah’da fâni olma mertebeleri de
mümkündür.
Halvetiyye
tarîkatının Şabâniyye koluna bağlı olan Kuşadalı İbrâhim Halvetî, râbıtaya verdiği
önemle dikkat çekmektedir. Kendisi mürîdlerine yazdığı mektuplarda her fırsatta
onlara râbıtayı salık vermiştir. Kuşadalı’nın mektuplarında “râbıta” hâkim bir
unsur olarak göze çarpmaktadır. Nitekim ona göre râbıta, bu yolun (yani
tasavvufun) en azîm temelidir (rükn-i a’zam). Râbıta daha çok Nakşibendiyye
tarîkatında uygulanan bir tasavvufî terbiye yöntemi olsa da bir Halvetiyye
şeyhi olarak Kuşadalı’nın da râbıtaya yer vermesi dikkat çekici bir noktadır.
Kendisi, bu yönüyle yaşadığı dönemde tarîkata yeni bir soluk getirmiştir.
Dolayısıyla bu durum, üzerinde durulması gereken hususlardandır.
Bu makalede
önce tasavvufta râbıta kavramının mâhiyetine ve tarîkatlardaki yerine
değinilecektir. Ardından İbrâhim Halvetî’de râbıta düşüncesinin temeline ve
onun râbıta hakkındaki görüşlerine yer verilecektir. Bu amaçla esâsen onun,
çevresindeki kişilere yazdığı mektuplarından istifâde edilecektir.
Rabita is a sufi term. It means to tie the heart to a sheikh with
the most general meaning. The term in question has referred to the effort of a
disciple (murid) in the way of being the perfect human (al-Insan al-Kamil). It
is the noun of a practice in this sense. Rabita has been commonly known a term
and a practice related to the Naqshbandi Tariqa. But it is a basis that exists
in other tariqas too. Rabita process at first begins with annihilation the
disciple in the essence of the sheikh.
In this process it is possible to become stages of annihilation in the
essence of Rasul (fana fi Rasul) and finally in the essence of Allah (fana
fillah). Kusadali İbrahim Khalwati who has affiliation with Sabaniyye branch of
the Tariqa Khalwatiyya has drawn attention on caring about rabita. Whenever
possible, he has recommended his disciples to practice rabita in the letters
written by himself to them. Rabita attracts the attention as a dominant factor
in Kusadali’s letters. Thus for him rabita is the biggest base of this manner
(namely tasawwuf). Although rabita has mostly been a sufi training method
practiced in Naqshbandi Order, it is remarkable point for Kusadali to give
place to rabita as well. With this aspect he has breathed new life into the
tariqa. So this situation is a matter required for dwelling on it. In this
article it will be firstly mentioned the content of rabita term and its
position in sufi orders. After that it will be included in the base of rabita
thought for Kusadali Ibrahim Khalwati and his opinions on rabita. For this
purpose essentially, it will be benefited from his letters written to some
close persons.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 7 |