One of the most controversial
issues in the history of Sufism is shathiyat (words of
ecstasy) that Sufis speak under sakr (spiritual
ecstasy) and ghaybah. Many scholars who had not experienced Sufism and
approached the subject superficially rejected these shathiyat and questioned
the faith of those who spoke them. This was due to the shathiyat appearing to
be contrary to reason, logic and sharia, as well as its complex and paradoxical
structure. However, righteous scholars preferred interpreting these words
according to Sufism and Sufis’ experiences since they were spoken by Sufis of
tahqiq and marifah. Shathiyat is generally defined as “the state of sakr and
fana which are experienced by a Sufi for the first time”. Abdullah Yâfiî, the
founder of the Yâfiyyah branch of the Qadiriyyah order said that the Shathiyat
and the Sufis who experienced this situation should be excused. He stated that
these states were caused by force majeure and mentioned many reasons for this.
This study discusses Yâfii’s approach to the concept of shathiyya as well as
force majeure which requires Shatah according to him.
Tasavvuf tarihinde en çok tartışılagelen konulardan
birisi de sûfîlerin “sekr ve gaybet” halinde maruz kalıp kullandıkları şatah
ibarelerdir. Şatahâtın zahiren akla, mantığa ve şeriate aykırı görünmesi, kendi içinde kompleks ve paradoksal bir
yapısının olması, tasavvufî tecrübeyi yaşamamış, konuya yüzeysel yaklaşan bir
çok ilim adamını bunları reddetmeye ve sahiplerini imânî açıdan sorgulamaya
itmiştir. Ancak bu tecrübelerin tahkik ve marifet ehli sûfîlerden sadır olması,
hakkaniyet sahibi âlimleri onlar hakkında temkinli olmaya ve bu ibareleri tasavvuf
ilmine ve sûfî tecrübeye göre yorumlamaya sevketmiştir. Şatahât genel anlamda
‘ilk defa sekr ve fenâ haline maruz kalan sûfîlerin yaşadığı hâl’ olarak
tanımlanır. h. VIII/ m. XIII. yüzyılda
yaşayan Kadirî tarikatının “Yâfiiyye” kolunun kurucusu olan Abdullah Yâfiî,
şatahâtın ve bu hâli tecrübe eden sûfîlerin mazur görülmesi gerektiğini
söylemiştir. Bu hallerin icbar ve zorunluluktan kaynaklandığını belirtmiş ve bunun için
birçok sebep zikretmiştir. Bu çalışmada, Yâfiî’nin şathiyye kavramına yaklaşımı
ve ona göre şatahı gerektiren mücbir sebep ve unsurlar ele alınacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 7 |