States are still the fundamental entities of the
international law system. As a result of the rise of non-international armed
conflicts, however, armed non-state actors have started to play an increasing
role within the international system and they seriously violate the
international humanitarian law and the international human rights law, to which
they should be subject and respect for the protection of civilians.
Nevertheless, the questions of why these norms should be binding for armed
non-state actors and what the legal basis for this are highly disputed in the
international law since they are not a party to the norms of human rights and
humanitarian law. Although armed non-state actors are one of the most
important subjects within the sphere of international humanitarian law, the
issue of responsibility for their violations of international humanitarian law
has not been adequately regulated within the international law. The direct
responsibility of armed non-state actors has gained importance due to their
recent evolution. However, this recommended model of direct responsibility has
a series of dilemmas from political and legal aspects of the subject. Hence,
direct responsibility model continues to remain as one of the grey areas of the
international law.
State-centric System Armed Non-State Actors Non-international Armed Conflicts International Human Rights Law
Günümüzde devletler hala uluslararası hukuk sisteminin
asli kişisidir. Ancak uluslararası nitelikte olmayan silahlı çatışmalarda
yaşanan artışın bir sonucu olarak artık devlet
dışı silahlı aktörler de artan şekilde sistemde rol oynamaktadırlar ve uluslararası
insancıl hukuk ve uluslararası insan hakları hukukunu en ağır şekilde ihlal
etmektedirler. Sivillerin korunmasını sağlamak için devlet dışı silahlı aktörlerin de uluslararası insancıl hukuk ve
uluslararası insan hakları hukukuna bağlı olması ve saygı göstermesi
gereklidir. Ancak insan hakları ve insancıl hukuk normlarına taraf olmadıkları
halde, bu normların neden devlet dışı
silahlı aktörleri bağlaması gerektiği ve bunun hukuksal dayanağının ne
olduğu konusu uluslararası hukukta oldukça tartışmalı bir konudur. Devlet dışı silahlı aktörler
uluslararası
insancıl hukuk alanında en önemli aktörlerden bir tanesi olmasına karşın,
bunların uluslararası insancıl hukuk ihlalleri dolayısıyla sorumluluğu konusu
uluslararası hukukta yeterince düzenlenmemiştir. Devlet dışı silahlı aktörlerin günümüzde geçirdiği evrim nedeniyle
bunların doğrudan sorumluluğu önem kazanmıştır. Ancak önerilen bu doğrudan
sorumluluk modeli de siyasal ve hukuksal açıdan bir dizi ikilemler
içermektedir. Bu nedenle doğrudan sorumluluk modeli uluslararası hukukun gri
bölgelerinden bir tanesi olmaya devam etmektedir.
Devlet Merkezli Sistem Devlet Dışı Silahlı Aktörler Uluslararası Nitelikte Olmayan Silahlı Çatışmalar Uluslararası İnsan Hakları Hukuku
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mayıs 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 7 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.